VBV II


VBV II blev bygget af Henschel i 1920. Byggenummer 17631.
785 mm B-koblet damplokomotiv bestilt af Dierking & Eggers, Hannover. Type Preller. Heusinger styring. Kedeltryk 12 atm. Tjenestevægt 6 tons.
1920: Leveret til Mathias Andersen & Co., Mors.
1920-22: Kalkkørsel fra Erslev Kalkleje for Morsø Kalkselskab for Mathias Andersen & Co.
1922-23: Mergelkørsel fra Handest Vestergårds Mergelleje for Handest - Hvilsom og for Nørbæk Mergelselskaber for Andersen & Vestergård.
1924-25: Mergelkørsel for Mundestrup og Omegns Mergelselskab fra Fredsholm og Tennergård Mergellejer for Andersen & Vestergård.
1926-29: Mergelkørsel fra Galtho Mergelleje for Grindsted med flere Sognes Mergelselskab (med forbehold).
1930-31: Mergelkørsel fra Vester Nebel Mergelleje for Vester Nebel Mergelselskab for Andersen & Vestergård.
1931: Mergelkørsel fra Grene Mergelleje for Glejbjerg Mergelselskab for Andersen & Vestergård.
1931-34: Mergelkørsel fra Grene Mergelleje for Glejbjerg Mergelselskab for Ernst Hoffmann.
1934-35: Hensat på Holsted station for Ernst Hoffmann.
1935: Solgt til Vandbygningsvæsenet VBV nr. II.
1935-41: Kystbeskyttelsesarbejder ved Thyborøn for Vandbygningsvæsenet.
1939: Ny kobberfyrkasse.
1941-43: Udlejet til Rasmussen & Schiøtz til Kalvebodinddæmningen.
1943-48: Kystbeskyttelsesarbejder ved Thyborøn for Vandbygningsvæsenet.
1948: Solgt for 360,- kr uden fyrkasse og kobberrrør til jernhandler Ejner Skov, Lemvig.
Link til Henschel & Sohn, Kassel, Tyskland

VBV II
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak