Mergel lok
Mergel lok blev bygget af Henschel i 1920. Byggenummer 17743.
785 mm Bt-koblet damplokomotiv leveret via Dierking & Eggers, Hannover til Mathias Andersen & Co. Type Preller. Heusinger styring. Kedeltryk 12 atm.
1920: Leveret på Mors til Mathias Andersen & Co.
1920-22: Kalkkørsel for Morsø Kalkselskab for Mathias Andersen & Co.
1922-23: Mergelkørsel fra Handest Vestergårds Mergelleje for Handest - Hvilsom og for Nørbæk Mergelselskaber for Andersen & Vestergård.
1923-25: Mergelkørsel for Mundestrup og Omegns Mergelselskab fra Fredsholm og Tennergård Mergellejer for Andersen & Vestergård.
1926-29: Mergelkørsel fra Galtho Mergelleje for Grindsted med flere Sognes Mergelselskab for Andersen & Vestergård.
1930-31: Mergelkørsel fra Vester Nebel Mergelleje for Vester Nebel Mergelselskab for Andersen & Vestergård.
1931-31: Mergelkørsel fra Grene Mergelleje for Glejbjerg Mergelselskab for Andersen & Vestergård.
1931-34: Mergelkørsel fra Grene Mergelleje for Glejbjerg Mergelselskab for Ernst Hoffmann.
1934-35: Hensat på Holsted station for Ernst Hoffmann.
1935-40: Anlæg af Næstved Havn og kanal for Carl Jensen lånt af Ernst Hoffmann.
1940: Solgt til Portugal.
Link til Henschel & Sohn, Kassel, Tyskland
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet