DSB lyntog og togsæt
Motorvogn. Bar i den ene motorvogn, rejsegodsrum i den anden. 12 pladser i bar. Senere 62 pladser i alt. 2 Frichs dieselmotorer. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektromagnetisk skinnebremse. Dynamo 65 volt til togbelysning. Varmtvandsanlæg (opvarmning ved koksfyring). Last i rejsegodsrum 1,3 tons. Pladsnumre. Wc.
Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1935. Byggenummer 207.
Omlitreret 1941 fra MS 2. Kørte sidste tur 29-30/9-73 med MS 401 Berlin-retur. Udrangeret 1973 og overdraget til Jernbanemuseet. Odense 1977. Århus 1979-81. Udstillet i Odense 1989-94. 2000 fra Odense til Cvk Kh. Cvk Kh 2007-11. Randers 2011-18. 2018 til Odense. Udstillet i Odense 2022.
Effekt:
500 hk.
Længde:
22 m.
Vægt:
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
52
DSB trafikinformation
Færre tog og længere rejsetid mellem Ringsted og Næstved torsdag eftermiddag og aften
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.
Læs mereJernbanebøger
Kjellerupbanen. Pris 390 kr.
Læs mere