DSB lyntog og togsæt
Motorvogn. Bar i den ene motorvogn, rejsegodsrum i den anden. 12 pladser i bar. Senere 62 pladser i alt. 2 Frichs dieselmotorer. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektromagnetisk skinnebremse. Dynamo 65 volt til togbelysning. Varmtvandsanlæg (opvarmning ved koksfyring). Last i rejsegodsrum 1,3 tons. Pladsnumre. Wc.
Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1935. Byggenummer 206.
Omlitreret 1941 til MS 401.
Effekt:
500 hk. 

Længde:
22 m.

Vægt:

Hastighed:
120 km/h

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:
0 

Pladser 2. kl:
52 



Danske privatbaner
Læs historien om:
Kagerup - Helsinge Banen
Kagerup - Helsinge Banen

Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mere