DSB lyntog og togsæt
DSB Øresundstog - Litra ET
Øresundstoget er et dansk/svensk samarbejde til brug for kørsel over den faste Øresundsforbindelse, og havde premiere den 2. juli 2000 hvor Øresundsbroen åbnede. Toget trafikerer primært strækningen Helsingør-København H-Malmö men også enkelte øvrige strækninger lokalt i Skåne. Grundet forskellige kørestrømsanlæg er toget bygget til både 15 kV/16,7 Hz og 25 kV/50 Hz ligesom det er forsynet med både dansk og svensk ATC.
Togsættet består af af to motorvogne litra ET med førerrum, og en mellemvogn litra FT med lavgulv og flexareal, og er bygget af Adtranz Sweden AB (i dag Bombardier Transportation). 8 stk 3-fasede asynkrone banemotorer på hver 265 kW kan bringe toget op på en maksimalhastighed af 180 km/t.
Der er på 2. klasse 176 siddepladser og 41 klapsæder, og på 1. klasse 20 siddepladser. Vognkassen er opbygget i rustfrit stål og den samlede togvægt er 156 tons. Længden er 78,9 meter og akseltrykket 18,2 tons. Toget er udstyret med trykluftbremse, el-bremse og magnetskinnebremse, og er desuden forsynet med klimaanlæg.
Maksimalt 5 togsæt kan sammenkobles, og der kan etableres overgang imellem hvert sæt. De svensk indregistrerede togsæt er litreret X31K, hvor K betyder udrustet til kørsel i Danmark. De svenske sæt 43-49 er dog litreret X32K idet de er indrettet til fjerntrafikbrug (med bl.a. 3 toiletter mod normalt 2 toiletter).
Farvevarianter
Togsættet består af af to motorvogne litra ET med førerrum, og en mellemvogn litra FT med lavgulv og flexareal, og er bygget af Adtranz Sweden AB (i dag Bombardier Transportation). 8 stk 3-fasede asynkrone banemotorer på hver 265 kW kan bringe toget op på en maksimalhastighed af 180 km/t.
Der er på 2. klasse 176 siddepladser og 41 klapsæder, og på 1. klasse 20 siddepladser. Vognkassen er opbygget i rustfrit stål og den samlede togvægt er 156 tons. Længden er 78,9 meter og akseltrykket 18,2 tons. Toget er udstyret med trykluftbremse, el-bremse og magnetskinnebremse, og er desuden forsynet med klimaanlæg.
Maksimalt 5 togsæt kan sammenkobles, og der kan etableres overgang imellem hvert sæt. De svensk indregistrerede togsæt er litreret X31K, hvor K betyder udrustet til kørsel i Danmark. De svenske sæt 43-49 er dog litreret X32K idet de er indrettet til fjerntrafikbrug (med bl.a. 3 toiletter mod normalt 2 toiletter).
Farvevarianter
DSB litra ET
DSB litra ET
Længde:
26,3 m.
Vægt:
Effekt:
4x265 kW
Hastighed:
180 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
80
Antal:
111 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
ET 4301 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4302 | Adtranz (S) | 2000 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4303 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4304 | Adtranz (S) | 2000 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4305 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4306 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4307 | Adtranz (S) | 2000 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4308 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4309 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4310 | Adtranz (S) | 2000 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4311 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4312 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4313 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4314 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4315 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4316 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4317 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4318 | Adtranz (S) | 2000 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4319 | Adtranz (S) | 2001 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4320 | Adtranz (S) | 2001 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4321 | Adtranz (S) | 2001 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4322 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. ET 4522 påkørte 11/10-11 tabt skinne ved Klampenborg. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4323 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4324 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4325 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4326 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4327 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4328 | Adtranz (S) | 2001 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4329 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4330 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Hallandstrafiken (HLT). 201x til AB Transition (ABTR). | |
ET 4331 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Länstrafiken Kronoberg (KRONO). | |
ET 4332 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. Hensat 2014-17. I drift 2019. | |
ET 4333 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4334 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. Hensat 2014-17. | |
ET 4335 | Adtranz (S) | 2001 | Litreret SJ X31K før 2009. 2011 til Kalmar Länstrafik (KLT). 201x til AB Transition (ABTR). | |
ET 4336 | Bombardier | 2002 | Litreret SJ X31K før 2009. 2011 til Hallandstrafiken (HLT). 201x til Länstrafiken Kronoberg (KRONO). | |
ET 4337 | Bombardier | 2002 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4338 | Bombardier | 2002 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4339 | Bombardier | 2002 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4340 | Bombardier | 2002 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4341 | Bombardier | 2002 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4342 | Bombardier | 2002 | DSB First 2009-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4343 | Bombardier | 2002 | Litreret SJ X32K. Ombygget 2007 med X31K interiør. DSB First 2009-11. 2011 til Blekingetrafiken (BLETR). | |
ET 4344 | Bombardier | 2002 | Litreret SJ X32K. Ombygget 2007 med X31K interiør. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4345 | Bombardier | 2002 | Litreret SJ X32K. Ombygget 2007 med X31K interiør. DSB First 2009-11. 2011 til Blekingetrafiken (BLETR). | |
ET 4346 | Bombardier | 2002 | Litreret SJ X32K. Ombygget 2007 med X31K interiør. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4347 | Bombardier | 2002 | Litreret SJ X32K. Ombygget 2007 med X31K interiør. DSB First 2009-11. 2011 til Blekingetrafiken (BLETR). | |
ET 4348 | Bombardier | 2002 | Litreret SJ X32K. Ombygget 2007 med X31K interiør. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4349 | Bombardier | 2002 | Litreret SJ X32K. Ombygget 2007 med X31K interiør. DSB First 2009-11. 2011 til Blekingetrafiken (BLETR). | |
ET 4350 | Bombardier | 2002 | DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4351 | Bombardier | 2002 | DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4352 | Bombardier | 2002 | DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4353 | Bombardier | 2002 | DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4354 | Bombardier | 2003 | DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4355 | Bombardier | 2003 | DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. Påkørte 27/4-19 personbil på sporet i Halmstad. | |
ET 4356 | Bombardier | 2003 | DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4357 | Bombardier | 2005 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4358 | Bombardier | 2005 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4359 | Bombardier | 2005 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4360 | Bombardier | 2005 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4361 | Bombardier | 2005 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4362 | Bombardier | 2005 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4363 | Bombardier | 2005 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Hallandstrafiken (HLT). | |
ET 4364 | Bombardier | 2005 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Hallandstrafiken (HLT). | |
ET 4365 | Bombardier | 2005 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Hallandstrafiken (HLT). Påkørte 29/4-19 traktoranhænger i overkørsel ved Sölvesborg. | |
ET 4366 | Bombardier | 2005 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4367 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4368 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4369 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4370 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4371 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Länstrafiken Kronoberg (KRONO). | |
ET 4372 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4373 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4374 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. Kørte 7/2-19 under rangering i Helsingborg ind i siden på ET 4393. | |
ET 4375 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4376 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4377 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4378 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. Afsporede 6/3-17 i Hälsingborg. | |
ET 4379 | Bombardier | 2006 | Litreret SJ X31K før 2009. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4380 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. Leveret 26/4-08. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4381 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. Leveret 24/5-08. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4382 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. Leveret 31/5-08. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4383 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. Leveret 7/6-08. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4384 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. Leveret 21/6-08. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4385 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. Leveret 19/7-08. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4386 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. Leveret 29/7-08. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4387 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4388 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4389 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. Leveret 27/9-08. DSB First 2009-11. 2011 til AB Transitio (ABTR). | |
ET 4390 | Bombardier | 2008 | Litreret X31K. Leveret 18/10-08. DSB First 2009-11. 2011 til Skånetrafiken. | |
ET 4391 | Bombardier | 2010 | Leveret 8/5-10. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4392 | Bombardier | 2010 | Leveret 19/6-10. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4393 | Bombardier | 2010 | Leveret 10/7-10. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. Blev 7/2-19 under indkørsel til Helsingborg ramt i siden af rangerende ET 4374. | |
ET 4394 | Bombardier | 2010 | Leveret 31/7-10. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4395 | Bombardier | 2010 | Leveret 21/8-10. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4396 | Bombardier | 2010 | Leveret 9/10-10. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4397 | Bombardier | 2010 | Leveret 23/10-10. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4398 | Bombardier | 2010 | Leveret 11/12-10. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4399 | Bombardier | 2011 | Leveret 22/1-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4400 | Bombardier | 2011 | Leveret 26/3-11. 2011 til DSB Øresund. 2015 til DSB. | |
ET 4401 | Bombardier | 2011 | Litreret X31K. Leveret 4/10-11. Ejes af AB Transitio (ABTR). | |
ET 4402 | Bombardier | 2011 | Litreret X31K. Leveret 28/10-11. Ejes af AB Transitio (ABTR). | |
ET 4403 | Bombardier | 2011 | Litreret X31K. Leveret 28/10-11. Ejes af AB Transitio (ABTR). Sammenstød med ER 2103 den 18/7-21 ved Københavns Lufthavn. Til reparation i Hässleholm. | |
ET 4404 | Bombardier | 2011 | Litreret X31K. Leveret 11/11-11. Ejes af AB Transitio (ABTR). | |
ET 4405 | Bombardier | 2011 | Litreret X31K. Leveret 25/11-11. Ejes af AB Transitio (ABTR). | |
ET 4406 | Bombardier | 2011 | Litreret X31K. Leveret 16/12-11. Ejes af AB Transitio (ABTR). | |
ET 4407 | Bombardier | 2012 | Litreret X31K. Leveret 20/1-12. Ejes af AB Transitio (ABTR). | |
ET 4408 | Bombardier | 2012 | Litreret X31K. Leveret 17/2-12. Ejes af AB Transitio (ABTR). Påkørte 14/11-17 gravko ved Klampenborg. | |
ET 4409 | Bombardier | 2012 | Litreret X31K. Leveret 2/3-12. Ejes af AB Transitio (ABTR). | |
ET 4410 | Bombardier | 2012 | Litreret X31K. Leveret 16/3-12. Ejes af AB Transitio (ABTR). | |
ET 4411 | Bombardier | 2012 | Litreret X31K. Leveret 30/3-12. Ejes af AB Transitio (ABTR). |
DSB litra FT
DSB litra FT
Længde:
26,3 m.
Vægt:
Effekt:
-
Hastighed:
180 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
38
Antal:
111 stk.
DSB litra ET
DSB litra ET
Længde:
26,3 m.
Vægt:
Effekt:
4x265 kW
Hastighed:
180 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
20
Pladser 2. kl:
56
Antal:
111 stk.
Snabbtåg för 250 km/t
Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.
Læs mereIngeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Jernbanen.dk forum
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest