DSB lyntog og togsæt
DSB Lyntog - Prototype APO
I 1978 skrev DSB kontrakt med Scandia om levering af to nye prototypelyntog. Konceptet var helt nyt idet toget bestod af 5 fast sammenkoblede vogne beregnet til fremførsel med separat lokomotiv. Længden på togsættet var - som altid - afstemt efter længden på færgerne over Storebælt; dennegang de tre nye Intercityfærger, der blev taget i brug i 1980.
Togsættet bestod af følgende vogne: Litra Bfs - to identiske styrevogne i hver ende af toget med 74 pladser på 2. klasse i storrum med midtergang. Litra Afm - en 1. klasses sidegangs kupévogn med 60 pladser. Litra Bfm - en 2. klasses storrumsvogn med 72 pladser. Litra Cfm - en servicevogn med bl.a. tre flexkupeer, der kunne indrettes til konferencekupe. Vognen havde 22 pladser på 2. klasse, handicapkupé og kiosk, og rummede ligeledes alt udstyr til klimaanlæg, elanlæg m.v.
I sommeren 1981 blev de to togsæt leveret fra Scandia, og en intensiv prøvekørsel blev iværksat. Da de mange børnesygdomme var blevet rettet, blev toget indsat i ordinær drift København-Århus i 1982.
Allerede inden prototypelyntoget var sat i ordinær drift, skiftede DSB planer med hensyn til anvendelse af materiel i fjerntrafikken, og der blev derfor aldrig bygget mere end disse to sæt. DSB besluttede i stedet at satse på selvkørende togsæt, og resultatet blev IC3 og IR4 på de henholdsvis ikke-elektrificerede og elektrificerede strækninger.
I 1991 blev der foretaget en mindre renovering idet mellemvognen Afm blev deklasseret til Bafm, og mellemvognen Cfm blev ombygget til ABfm med to 1. klasses kupeer i flexarealet. Herefter blev begge togsæt indsat som bådtog mellem København og Kalundborg.
I 1995 blev alle ti vogne solgt til de iranske jernbaner efter længere tids hensættelse i Rødby Færge. Efter istandsættelse på centralværkstedet i Århus og en omlakering til grå, blev begge togsæt sendt til Padborg for videre transport til Iran. Imidlertid var togene for brede til det europæiske fritrumsprofil så i stedet blev de udskibet fra Esbjerg Havn den 2/6 1995.
Togsættet bestod af følgende vogne: Litra Bfs - to identiske styrevogne i hver ende af toget med 74 pladser på 2. klasse i storrum med midtergang. Litra Afm - en 1. klasses sidegangs kupévogn med 60 pladser. Litra Bfm - en 2. klasses storrumsvogn med 72 pladser. Litra Cfm - en servicevogn med bl.a. tre flexkupeer, der kunne indrettes til konferencekupe. Vognen havde 22 pladser på 2. klasse, handicapkupé og kiosk, og rummede ligeledes alt udstyr til klimaanlæg, elanlæg m.v.
I sommeren 1981 blev de to togsæt leveret fra Scandia, og en intensiv prøvekørsel blev iværksat. Da de mange børnesygdomme var blevet rettet, blev toget indsat i ordinær drift København-Århus i 1982.
Allerede inden prototypelyntoget var sat i ordinær drift, skiftede DSB planer med hensyn til anvendelse af materiel i fjerntrafikken, og der blev derfor aldrig bygget mere end disse to sæt. DSB besluttede i stedet at satse på selvkørende togsæt, og resultatet blev IC3 og IR4 på de henholdsvis ikke-elektrificerede og elektrificerede strækninger.
I 1991 blev der foretaget en mindre renovering idet mellemvognen Afm blev deklasseret til Bafm, og mellemvognen Cfm blev ombygget til ABfm med to 1. klasses kupeer i flexarealet. Herefter blev begge togsæt indsat som bådtog mellem København og Kalundborg.
I 1995 blev alle ti vogne solgt til de iranske jernbaner efter længere tids hensættelse i Rødby Færge. Efter istandsættelse på centralværkstedet i Århus og en omlakering til grå, blev begge togsæt sendt til Padborg for videre transport til Iran. Imidlertid var togene for brede til det europæiske fritrumsprofil så i stedet blev de udskibet fra Esbjerg Havn den 2/6 1995.
DSB litra Bfs
DSB litra Bfs
Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
74
Antal:
4 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Bfs 100 | Scandia | 1981 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 110. | |
Bfs 101 | Scandia | 1981 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 114. | |
Bfs 102 | Scandia | 1981 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 119. | |
Bfs 103 | Scandia | 1981 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 115. |
DSB litra Afm
DSB litra Afm
Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
60
Pladser 2. kl:
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Afm 000 | Scandia | 1981 | Omlitreret 1991 til Bafm 50 86 20-74 000-3. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 111. | |
Afm 001 | Scandia | 1981 | Omlitreret 1991 til Bafm 50 86 20-74 001-1. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 117. |
DSB litra Bfm
DSB litra Bfm
Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
72
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Bfm 300 | Scandia | 1982 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 113. | |
Bfm 301 | Scandia | 1982 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 118. |
DSB litra Cfm
DSB litra Cfm
Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
22
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Cfm 200 | Scandia | 1981 | Ombygget 1991 til ABfm 50 86 84-74 200-2. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 112. | |
Cfm 201 | Scandia | 1981 | Ombygget 1991 til ABfm 50 86 84-74 201-0. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 116. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
DSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge