Dobbeltspor ved Tobberup - et foreløbigt svar
Kære Jenny
Lov om anlæg af 2. spor Randers-Aalborg er fra 20. marts 1918. Det vil sige, at Løgstørbanen er 25 år yngre. Så da man byggede Løgstørbanen, var der - i teorien - ingen tanker om, at der på et tidspunkt skulle anlægges et 2. spor mellem Hobro og Doense.
Jeg skriver udtrykkeligt "i teorien". For i 1893 var vi i jernbanens guldalder, der ikke-videnskabeligt er "fastlagt" til at være fra ca. 1880 til ca. 1920.
Så der er næppe tvivl om, at de ingeniører, der projekterede Løgstørbanen mellem Hobro og Døstrup, haft haft i baghovedet, at der på et tidspunkt ville skulle anlægges et 2. spor mellem Hobro og Doense, og da man byggede den forrige vejbro for Løgstørvej i nordenden af Hobro station i 1921, var denne naturligvis udformet med plads for 2. sporet Hobro-Doense.
De to banestrækninger Hobro-Døstrup og Hobro-Doense har aldrig haft "fælles" spor mellem Hobro og Tobberup. Løgstørbanen benyttede sit eget spor og strækningen Hobro-Doense benyttede sit eget spor og fra 30. maj 1947 sine egne spor.
Jeg har et eller andet sted i den ikke-ordnede del af mit arkiv en oversigt over, på hvilke sider af det eksisterende spor Randers-Aalborg 2. spor blev anlagt og jeg vil lejlighedsvis lede efter oversigten. Men jeg kan da huske, at det "svingede" meget - alt efter de fysiske forhold.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen