Dobbeltspor ved Tobberup

af Jenny, 17/8 2013, 16:11 (4147 dage siden)

Nogle spørgsmål ang. anlæggelsen af længdebanens dobbeltspor 1947, specielt ved Tobberup.
Blev spor nr. 2 anlagt nord eller syd for det første spor?
Havde man allerede, da man anlagde Løgstørbanen i 1893, været så forudseende nord for Hobro at lave plads til et evt. nyt spor?
Eller havde Lødstørbanen og det nye spor fælles spor ud til syd for Tobberup, hvor Løgstørbanen drejer mod nord?

Mvh
Jenny Lyngaa

Avatar

Dobbeltspor ved Tobberup - et foreløbigt svar

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/8 2013, 17:48 (4147 dage siden) @ Jenny

Kære Jenny

Lov om anlæg af 2. spor Randers-Aalborg er fra 20. marts 1918. Det vil sige, at Løgstørbanen er 25 år yngre. Så da man byggede Løgstørbanen, var der - i teorien - ingen tanker om, at der på et tidspunkt skulle anlægges et 2. spor mellem Hobro og Doense.

Jeg skriver udtrykkeligt "i teorien". For i 1893 var vi i jernbanens guldalder, der ikke-videnskabeligt er "fastlagt" til at være fra ca. 1880 til ca. 1920.

Så der er næppe tvivl om, at de ingeniører, der projekterede Løgstørbanen mellem Hobro og Døstrup, haft haft i baghovedet, at der på et tidspunkt ville skulle anlægges et 2. spor mellem Hobro og Doense, og da man byggede den forrige vejbro for Løgstørvej i nordenden af Hobro station i 1921, var denne naturligvis udformet med plads for 2. sporet Hobro-Doense.

De to banestrækninger Hobro-Døstrup og Hobro-Doense har aldrig haft "fælles" spor mellem Hobro og Tobberup. Løgstørbanen benyttede sit eget spor og strækningen Hobro-Doense benyttede sit eget spor og fra 30. maj 1947 sine egne spor.

Jeg har et eller andet sted i den ikke-ordnede del af mit arkiv en oversigt over, på hvilke sider af det eksisterende spor Randers-Aalborg 2. spor blev anlagt og jeg vil lejlighedsvis lede efter oversigten. Men jeg kan da huske, at det "svingede" meget - alt efter de fysiske forhold.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Dobbeltspor ved Tobberup - et foreløbigt svar

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 17/8 2013, 17:56 (4147 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lov om anlæg af 2. spor Randers-Aalborg er fra 20. marts 1918. Det vil sige, at Løgstørbanen er 25 år yngre.

Jeg ville jo sige at Løgstørbanen er 25 år ældre end anlægsloven for andet spor Randers-Aalborg.

Avatar

Dobbeltspor ved Tobberup - et foreløbigt svar

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/8 2013, 18:06 (4147 dage siden) @ Erik Olsen

Lov om anlæg af 2. spor Randers-Aalborg er fra 20. marts 1918. Det vil sige, at Løgstørbanen er 25 år yngre.

Jeg ville jo sige at Løgstørbanen er 25 år ældre end anlægsloven for andet spor Randers-Aalborg.

Kære Erik

Tak.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Dobbeltspor ved Tobberup - et foreløbigt svar

af UTJ, 17/8 2013, 18:09 (4147 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forberedelserne til dobbeltspor i udformning af tracé og eks. broer kom først omkring 1. verdenskrig (der skulle vel også som du antyder et lovgrundlag til for at forberede for dobbeltspor). Det er absolut ikke sandsynligt at man i 1893 havde ekstra spor til Aalborg i tankerne da Løgstørbanen blev anlagt.

Avatar

Dobbeltspor ved Tobberup

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/8 2013, 18:51 (4147 dage siden) @ Jenny

Blev spor nr. 2 anlagt nord eller syd for det første spor?

Jeg har et eller andet sted i den ikke-ordnede del af mit arkiv en oversigt over, på hvilke sider af det eksisterende spor Randers-Aalborg 2. spor blev anlagt og jeg vil lejlighedsvis lede efter oversigten. Men jeg kan da huske, at det "svingede" meget - alt efter de fysiske forhold.

Kære Jenny

2. sporet blev på strækningen Hobro-Doense placeret øst for det eksisterende spor.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Brev af 29. marts 1947 fra Danske Statsbaner, Overingeniøren til 2. Distrikt i Aarhus. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-234/Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak