Museet for Søfart har også dette foto:
MfS Filnummer: 000010071 - Tekst: M/S BELMOIRA. Medlemmer af besætningen med en del af partslasten i baggrunden - et lokomotiv. År: 1931.
De civile herrer efterlader et amerikansk indtryk, ligesom den kraftige jernbanevogn, hvorpå lokomotivet er læsset. Selve lokomotivet afslører sig kun ved plade-løbehjul og eger-drivhjul, alle med hvidmalede bandager. Og hvorfor står lokomotivet på en jernbanevogn, anden sporvidde?
Først til skibet, M/S Belmoira:
Norsk Maritimt Museum, inventarnr.: NSM.2101-985. M/S Belmoira (b.1928, Sir W. G. Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Newcastle).
M/S Belmoira tilhørte det norske rederi Belship v/Christen Smith, Oslo, som tvunget af tyvernes økonomiske krise fandt en niche i søfarten, nemlig transport af hele lokomotiver og jernbanevogne. Belship var således det første rederi, der anskaffede skibe med lastekapacitet og kraner af tilstrækkelig størrelse.
Men hvilke lokomotiver fragtede M/S Belmoira i 1931:
I september 1931 var M/S Belmoira under kaptajn Hald undervejs fra Nordamerika til Rusland med en ladning lokomotiver. I Nordatlanten fiskede man i øvrigt 3 flyvere op, der - løbet tør for brændstof - var nødlandet med deres Juncker undervejs fra Lissabon til New York.
Lasten udgjordes sandsynligvis af de eneste lokomotiver, USA i 1931 - igennem AMTORG (( Soviet -) American Trade Organization) - leverede til USSR, nemlig 5 ALCO 1′E2′ h2 og 5 Baldwin 1′E1′ h2 damplokomotiver.
ALCO Class Ta for USSR.
Baldwin Class Tb for USSR.
Evt. højreklik og "vis billede". Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Russian_steam_locomotive_classes .
Russerne byggede videre på disse konstruktioner og udviklede FD20 (1931-1940) og FD21 (1940-42) samt LV (1952-56). Kineserne købte i 50'erne et antal FD21 samt fik tegningerne til LV, og herudfra konstruerede man QJ-lokomotivtypen, som blev produceret til 1988 og var i regulær drift i hvert fald t.o.m. 2002.
Efterskrift:
Det lille "Kalvehaverederi" Motortramp A/S med kontor i Stensby ved Stensved fandt samme niche som Belship og medvirkede bl.a. ved fragten af de amerikansk og canadisk byggede 141R lokomotiver til SNCF og således, som det vil fremgå af denne tråds indledende bidrag.
Det var i forbindelse med disse loktransporter, at Belships M/S Belpamela i foråret 1947 forliste og mistede 17 (jf. flere kilder; enkelte siger 16, idet 1 lok ved anden lejlighed menes tabt i havnen i Marseilles) 141R lokomotiver.
Der er masser af baggrundsmateriale i de indbyggede links!
Bedste hilsener
Niels