Lidt om ejendomsbetegnelse på damplokomotiver

af Lars Viinholt-Nielsen, 11/8 2013, 15:21 (4152 dage siden)

På det andet forum er en tråd om OHJ 38, hvor nærværende forums "damplokomotiveksperter" giver oplysninger om dette loko.
Det får mig til at fundere lidt over ejendomsmærker på damplokomotiver. På ældre billeder kan man se, at mange steder står baneforkortelsen på lokomotivet. Andre steder er der kun angivet lokomotivets nummer - f.eks.ved de store baneforvaltninger i Odense, Ålborg og Maribo.
I politireglementerne for de ældste privatbaner er der intet krav om ejendomsbetegnelse på lokomotiverne, men derimod om løbenummer, fabrikationssted-, nummer- og år. Det samme er tilfældet i "Ordensreglement for uindhegnede private Jernbaner" fra 1903. Først ved "Ordensreglement for Privatbanerne" i 1934 er der i § 21m krav om ejendomsbetegnelse. Bestemmelsen trænger kun langsomt igennem, hvor den ikke allerede er indført. Først i 1943-44 tager man sig sammen på Sydfyn og påmaler ejendomsbetegnelsen, og de 4 SNB lokomotiver nr. 19-22 får endda deres gamle støbte plader tilbage.
MEN ikke ved de 4 stk 4-koblede godstogsmaskiner! Som de eneste bevarer de til de får DSB-litra Df og numre i 1949 alene driftsnummeret som identifikation. Årsagen hertil? Ja måske skyldes det, at f.eks. nr. 29 aldrig blev anvendt på SNB (Svendborg-Nyborg), som ejede lokomotivet, og nr. 32 og 33 kun yderst sjældent blev anvendt på Svendborg-Fåborg banen, der ejede disse 2 lokomotiver. Kun den selvbyggede nr. 31 ejedes af Odense-Svendborg banen (SFJ), og det var netop på denne bane og til tider på Odense-Nr.Broby-Fåborg banen, at de 4-koblede næsten udelukkende blev anvendt i årene 1932-49.
DSB har naturligvis aldrig haft noget krav om banebetegnelse på damplokomotiverne.

Billige jernbane T-shirts

HHJ DL12

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak