Tur på Gribskovbanen først i 1960´erne med GDS Nr. 11
Fin film - og det syn kan man forhåbentligt snart få at se igen - nu under litraen HHB 4.
Sjovt at se hvor åbent der var bag remisen i Gilleleje - og der var åbenbart også lige indlagt lidt dramatik der, da forløberen åbenbart afspores i et sporskifte.
Og tilsyneladende får de den op på sporet igen ved egen kraft og nogle klodser og brædder.
Tur på Gribskovbanen 1962 med GDS Nr. 11 (+ 3 fotos)
- og der var åbenbart også lige indlagt lidt dramatik der, da forløberen åbenbart afspores i et sporskifte.
Og tilsyneladende får de den op på sporet igen ved egen kraft og nogle klodser og brædder.
..... også bagerste aksel:
GDS 11 afsporet i GDS-HHGB forbindelsessporet, Gilleleje 25.03.1962 (begge fotos: nm).
"Øvelsen" afstedkom, at vi først nåede Grønnehave efter solnedgang, hvorfor fotografering af de dér udstillede HHGB M 1 og 2 var håbløs.
Der har åbenbart ikke været den store tillid til nr. 11's "evner", idet man for en sikkerheds skyld medgav GDS L 2 (som skydemaskine) på turen:
Udsigt hen over stammen fra L 2, et sted i Gribskov 25.03.1962 (nm).
Særtoget var oprangeret således: Nr. 11 - C 38 - C 32 - C 33 - C 39 - D 55 - L 2.
Mener i øvrigt, at filmen fra turen blev optaget af farvehandler P. Adamsen, Gentofte.
Bedste hilsener
Niels
Tur på Gribskovbanen 1962 med GDS Nr. 11 (+ 3 fotos)
Dejlig smalfilm og fine billeder af afsporingen i Gilleleje.
Som de fleste nok ved , er HHB4 under restaurering i Rungsted. Med jævne mellemrum udsendes der "Nyt" som offentliggøres bl.a på facebook og klubbens hjemmeside. I disse nyhedsbreve vil vi meget gerne vise billeder af lokomotivet i drift så hvis der er nogen i dette forum der kan og vil bidrage, vil det være rigtigt fint.
Tur på Gribskovbanen 1962 med GDS Nr. 11 (+ 3 fotos)
..... også bagerste aksel:
GDS 11 afsporet i GDS-HHGB forbindelsessporet, Gilleleje 25.03.1962 (begge fotos: nm).
Kære Niels
Det ligner noget 22.5 kg/m "båndjern" - holdt de til denne "behandling" (?).
Var der stadig noget af det opringelige grydespor tilbage på dette tidspunkt i diverse kroge og hjørner ?.
Tur på Gribskovbanen 1962 med GDS Nr. 11 (+ 3 fotos)
Der var stort set ingen trafik mellem de to baner, og man kan godt have en mistanke om, at ingen af de to baner vedligeholdte sporstykket. Det var IKKE grydespor. Jeg har hørt forbindelsen omtalt som "militær-sporet".
Helsingør Jernbaneklub havde i mange år sin tankvogn opstillet på et stikspor til forbindelsessporet, og der afsporede vi også engang med ØSJS 7, sporet gav sig under lokomotiv og fik en anden sporvidde en lokomotivet, så der var altså ikke på grund af skinnerne, men vedligeholdet.
Vh MR
Tur på Gribskovbanen 1962 med GDS Nr. 11 (+ 3 fotos)
Det ligner noget 22.5 kg/m "båndjern" - holdt de til denne "behandling" (?).
Var der stadig noget af det opringelige grydespor tilbage på dette tidspunkt i diverse kroge og hjørner ?.
Jeg har ikke lige Gribskovbane bogen inden for rækkevidde, men jeg mener kun grydesporet gik tik Græsted. Da banen forlænges til Gilleleje er man godt klar over at det er for let en løsning.
Der er bevaret en lille stump på Græsted station.