SNCB/NMBS 202 og 203 (elbremse)

af Peter H, 2/8 2013, 13:45 (4161 dage siden)

Goddag

Er der mon nogen her på forum,der ved hvornår De belgiske statsbaners Gm Emd diesellokomotiver type 202 og 203(senere type 52 og 53)fik el-bremse indbygget?

De ser ud til at være født uden el-bremse, det ses på billeder af maskinernes første par år i drift.

Jeg har ledt en del på nettet for at finde svaret, men jeg finder "kun" svar på alt andet vedrørende disse maskiner.


Med venlig hilsen
Peter H

Avatar

SNCB/NMBS 202 og 203 (elbremse)

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 2/8 2013, 22:04 (4161 dage siden) @ Peter H

Goddag

Er der mon nogen her på forum,der ved hvornår De belgiske statsbaners Gm Emd diesellokomotiver type 202 og 203(senere type 52 og 53)fik el-bremse indbygget?

De ser ud til at være født uden el-bremse, det ses på billeder af maskinernes første par år i drift.

Jeg har ledt en del på nettet for at finde svaret, men jeg finder "kun" svar på alt andet vedrørende disse maskiner.


Med venlig hilsen
Peter H

Godaften!

32 af de 36 type 202 og 203 lokomotiver blev leveret med eldynamisk bremse. 202.015-202.018 blev leveret uden. Disse 4 lokomotiver blev i 1957 ombygget til 204.005-202.008. Har oplysningerne fra en glimrende belgisk bog med titlen "NMBS/SNCB GM´s 52, 53, 54" af Max Delie og udgivet i 1995.

Mvh Jørgen

SNCB/NMBS 202 og 203 (elbremse)

af Peter H, 3/8 2013, 17:36 (4160 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Hej Jørgen

Ok, mange tak for oplysning og henvisning til bogen!

Så har jeg bare været "uheldig", kun at have set de tidligste billeder af eks 202.015 og åbenbart ikke 202.001-202.013, derfor troede jeg at maskinerne ikke var leveret med el-bremse.

Af hvad jeg har læst på diverse sider på nettet blev 202.014, leveret uden damp- varmeanlæg og blev således til en 203'er nr. 019.

Var de sidste 202'ere så ikke nr. 018-021 som inden de blev færdigbygget blev leveret til CFL som type 1601-1601?

Mvh

Peter H

SNCB/NMBS 202 og 203 (elbremse)

af Peter H, 5/8 2013, 10:20 (4159 dage siden) @ Peter H

Der skulle have stået CFL 1601-1604:-)

Avatar

SNCB/NMBS 202 og 203 (elbremse)

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 8/8 2013, 09:25 (4156 dage siden) @ Peter H

Hej Jørgen

Ok, mange tak for oplysning og henvisning til bogen!

Så har jeg bare været "uheldig", kun at have set de tidligste billeder af eks 202.015 og åbenbart ikke 202.001-202.013, derfor troede jeg at maskinerne ikke var leveret med el-bremse.

Af hvad jeg har læst på diverse sider på nettet blev 202.014, leveret uden damp- varmeanlæg og blev således til en 203'er nr. 019.

Det er korrekt.


Var de sidste 202'ere så ikke nr. 018-021 som inden de blev færdigbygget blev leveret til CFL som type 1601-1604?

Hvad jeg kan tyde ud af teksten (teksten i bogen er på flamsk) så blev der bestilt 22 type 202 lokomotiver. 202.014 blev som tidligere nævnt til 203.019 og de sidste 4 blev til CFL 1601-1604. Dog er byggenumrene ikke i samme rækkefølge som litranumrene. CFL 1601 har byggenummer 159 og 1602-1604 har byggenummer 156-158.

Mvh Jørgen

SNCB/NMBS 202 og 203 (elbremse)

af Peter H, 8/8 2013, 16:57 (4155 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Hej Igen Jørgen

Grunden til at 1601 har byggenummer 159,skyldes at denne maskine var SNCB/NMBS 202.022.

Jeg fandt noget info efter at have ledt og ledt på nettet.

Mvh
Peter H

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak