Kolding ca. 1967

af Peter Andersen, Hedehusene, 2/8 2013, 09:10 (4162 dage siden)

Et kendt motiv, selv om FDB i sin tid brugte det med et damplokomotiv i annoncerne.
Billedet er taget i Riberdyb ved Kolding å. Den oprindelige havn (= bolværk) i Kolding lå her, men var ude af brug inden jernbanen kom.
Toget er formiddagstoget til Hamburg-Altona, i Kolding omkring kl. 11.
I en del år kørtes med MY helt til Hamburg. Det siges, at man ikke var helt begejstrede i Rendsburg, når den forcerede dæmningen til højbroen rundt i byen.

[image]
Foto: Peter Andersen, MY 11??, Kolding ca. 1967.

Kolding ca. 1967

af Henrik Tolderlund, 2/8 2013, 10:18 (4162 dage siden) @ Peter Andersen

I en del år kørtes med MY helt til Hamburg. Det siges, at man ikke var helt begejstrede i Rendsburg, når den forcerede dæmningen til højbroen rundt i byen.

Dejligt billede. Hvilken skøn video- og lydoptagelse man kunne have fået i Rendsburg, hvis man havde været gammel nok til at filme det - og videokameraet havde været opfundet :-D

Venlig hilsen
Henrik

Kolding ca. 1967

af re20000, 2/8 2013, 11:40 (4162 dage siden) @ Peter Andersen

I en del år kørtes med MY helt til Hamburg. Det siges, at man ikke var helt begejstrede i Rendsburg, når den forcerede dæmningen til højbroen rundt i byen.

Jeg har da ellers hørt at tyskerne er et meget musikalsk folk.

Nold

Kolding ca. 1967

af Dampfmeisteren ⌂, 2/8 2013, 13:17 (4162 dage siden) @ Peter Andersen

I en del år kørtes med MY helt til Hamburg. Det siges, at man ikke var helt begejstrede i Rendsburg, når den forcerede dæmningen til højbroen rundt i byen.

Det har nok heller ikke været kedeligt når en baureihe 012 med oliefyret brølende hamrede over broen med 12-14 vogne på slæb.

[image]

Avatar

Kolding ca. 1967

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/8 2013, 13:28 (4162 dage siden) @ Henrik Tolderlund

- og videokameraet havde været opfundet :-D

I slut 1960'erne fandtes både videokameraer og smalfilmskameraer med lydoptagelse :-) De var bare dyre og ikke hver mands eje som idag.

Kolding ca. 1967

af Lars Henning Jensen, 2/8 2013, 15:22 (4162 dage siden) @ Dampfmeisteren

I en del år kørtes med MY helt til Hamburg. Det siges, at man ikke var helt begejstrede i Rendsburg, når den forcerede dæmningen til højbroen rundt i byen.


Det har nok heller ikke været kedeligt når en baureihe 012 med oliefyret brølende hamrede over broen med 12-14 vogne på slæb.

[image]

Mnja ... - det har nu nok lydt bedre med en tocylindret 01'er eller en 41'er.

01.10 siger faktisk ikke ret meget, selv op ad bakke og med belastning. Det bliver nærmest bare en "grød" af dyb brummen, men når man ved, hvad det er, kan den da også være ganske fascinerende.

vh
LH

Avatar

Kolding ca. 1967

af Morten Beck, Græsted, 2/8 2013, 15:58 (4162 dage siden) @ Peter Andersen

Det er muligt at tysken ikke har syntes, det var så muntert med en MY på vej op ad dæmningen til broen. Men de gamle skraldedåser lyder bedre end en diesel hydraulisk 4 takter. ;-)

Tror dog nok også jeg selv i længden ville blive lidt trist over lyden, især hvis det er hver dag, og flere gange om dagen vel at mærke.

I dag er det jo kun en fornøjelse at opleve MY 1101 for fuld udblæsning, jeg synes det er rimelig syret, at museumstog tager gassen af inden de passerer en station..:-D

Kolding ca. 1967

af A. Nissen, 2/8 2013, 15:58 (4162 dage siden) @ Dampfmeisteren

Apropos oliefyret damplok: Har engang set en You Tube film, hvor de slukker ned og hvor der står en kæmpe stikflamme op af skorstenen og lyder et brøl fra det. Er der nogen herinde, der kan henvise til filmen?

Kolding ca. 1967

af Dampfmeisteren ⌂, 2/8 2013, 16:40 (4162 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Mnja ... - det har nu nok lydt bedre med en tocylindret 01'er eller en 41'er.

01.10 siger faktisk ikke ret meget, selv op ad bakke og med belastning. Det bliver nærmest bare en "grød" af dyb brummen, men når man ved, hvad det er, kan den da også være ganske fascinerende.

Ja, ja da.
Bw Flensburg havde 41ere, men hvor mange persontog de fremførte over Rendsborgsbroen ved jeg ikke.

Jeg har ikke prøvet at køre i et tog fremført af en 01.10, men fra "lineside" lyder den nu meget godt.
03 1010 lyder nærmest som et maskingevær, når den kører med 120 km/t.

Kolding ca. 1967

af Lars Henning Jensen, 2/8 2013, 23:45 (4162 dage siden) @ Dampfmeisteren

Mnja ... - det har nu nok lydt bedre med en tocylindret 01'er eller en 41'er.

01.10 siger faktisk ikke ret meget, selv op ad bakke og med belastning. Det bliver nærmest bare en "grød" af dyb brummen, men når man ved, hvad det er, kan den da også være ganske fascinerende.


Ja, ja da.
Bw Flensburg havde 41ere, men hvor mange persontog de fremførte over Rendsborgsbroen ved jeg ikke.

Jeg har ikke prøvet at køre i et tog fremført af en 01.10, men fra "lineside" lyder den nu meget godt.
03 1010 lyder nærmest som et maskingevær, når den kører med 120 km/t.

Hmmm ..., jeg er nu blevet skuffet over 01.10-lyd "lineside" flere gange, men det er da et skønt potent lokomotiv alligevel.

Og mht. 03.1010 er jeg ganske enig!

vh
LH

Kolding ca. 1967

af Georg Schmidt, 3/8 2013, 00:21 (4162 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg vil karakterisere 01.10'erens dampslag i fart som et langt blæs, men det har nok noget med udgangen at gøre. Mine favoritter er BR 44 og 3-cyl R-maskine. Der er nu noget særligt over de trecylindrede, måske lidt mere musik.:-D
[image]
Her passerer 012 080 i 1972 S-banestationen Halstenbek nord for Hamborg med ekspressen fra Westerland med omkring 130 km/t.:-P
Mvh
Georg

Kolding ca. 1967

af henho, Ringkøbing, 3/8 2013, 09:59 (4161 dage siden) @ Dampfmeisteren

Tit og ofte kørtes med forspand - det lød ganske spektakulært, når vinden var i den rigtige retning.

Jeg har nu altid syntes, at lyden fra lokomotiverne var mest imponerende fra de standsende tog. På vej ud af stationen,fik regulatoren et ordentligt spark for, at komme lidt op i fart inden sløjfen.

Som jeg husker det, var der i midt-tresserne tale om BR 01, 03, 41, 50, 51 og 52.

Dengang var dobbeltsporet i brug på broen også.

MVH

Henrik

Kolding ca. 1967

af Peter H, 31/5 2014, 21:03 (3860 dage siden) @ Peter Andersen

Denne My er 100% sikkert 1142, da jeg kan se at det sidste tal er et 2-tal og nummeret er placeret højt oppe, nøjagtigt som på 1142.

MVh

Peter H

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hads-Ning Herreders Jernbane
Svenska-lok
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak