Kilometrering, længdeprofiler m.v.
Det nye 2. spor Skørping-Støvring skar i 1956 ca. 335 meter af den jernbanemæssige afstand mellem de to stationer:
Vingehjulet 13. årgang nr. 17, 10. juni 1956, side 188. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.Jeg har aldrig nærkigget på kilometerstenene/-pælene omkring km 229. Måske skulle man drage en tur ud i marken? Men man skal nok have tungen lige i munden. For på kortet ligger Støvring i km ca. 230,7. I dag ligger den jf. TIB i km 229,5 og de nuværende perroner ligger præcist, hvor Støvring station tidligere har ligget. Så forskellen på ca. 1,2 km mellem "Gl km" og "Ny km" er måske først blevet implementeret, efter at 2. sporsanlægget Randers-Aalborg (lov vedtaget i 1918) blev afsluttet i 1956.
Her har vi så forholdene i dag. Vi befinder os mellem Skørping og Støvring på det sted, hvor de to spor igen møder hinanden på vej nord på. Nederst på tegningen er det gamle spor til højre og det nye spor til venstre.
Det gamle spor er kilometreret 227,5 - 227,6 - 227,7 - 227,8 - 227,9 - 228.
Det nye spor er kilometreret 227,1 - 227,2 - 227,3 - 227,4 - 227,5 - 227,9 - 228.
Vi ser således, at "springet" i kilometreringen ligger på den nye bane mellem km 227,5 og 227,9.
Længdeprofil 1945, rettet 1965. Der er kun 63 meter mellem de to kilometersten 227,5 og 227,9 = "fejlkilometer". Arkiv: www.jernbanearkivalier.dk
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen