Sydbanen/Lille Syd/Midtsjællansbanen mf

af gamle ole, 30/7 2013, 17:26 (4164 dage siden)

Efter at have nærlæst de nyerhvervede gamle køreplaner undrer det mig at de gennemgående tog til Gedser/Warnemuende mm og Nakskov stadig kørte via Lille Syd til langt op i 5oerne(?), også efter etableringen af strækningen Ringsted-Næstved og både før og efter nedlæggelsen af strækningen Tingsted-Frederikssund, idet Ringsted-Næstve nærmest fungerede som en lokal/sidebane selvom der dog gik flere tog her end til Frederikssund.
Hvad var egentlig forklaringen på dettte forhold?

Hilsen Ole

Sydbanen/Lille Syd/Midtsjællansbanen mf

af gamle ole, 30/7 2013, 20:20 (4164 dage siden) @ gamle ole

I følge de gamle køreplaner ser det heller ikke ud til at den nedlagte Midtbane er blevet erstattet af en rutebilrute som det ellers langt hen ad vejen var praksis for nedlagte DSB-baner. Der synes at være en direkte rute mellem (Næstved) Ringsted-Frederikssund (Hillerød). Der var diverse private ruter i området, men kun DSB-rutebiler Næstved-Ringsted og Frederikssund-Hillerød. Der har vist aldrig været en DSB-rutebil i Hornherred. Alt dette kunne tyde på at der heller ikke engang var behov for en rutebil-på hele strækningen ihvertfald.

Hilsen Ole

Sydbanen/Lille Syd/Midtsjællansbanen mf

af gamle ole, 4/8 2013, 11:24 (4160 dage siden) @ gamle ole

I øvrigt ganske interessant at der faktisk har været forbindelser mellem NV-banen og HTJ til alle store byer hen over Sjælland på Vestbanen.
1 til Roskilde direkte
2 hvalsø-Ringsted
3 Sorø-Vedde
4 Høng (Kalundborg/Venslev)-Slagelse
-hvoraf kun Roskilde og Høng-Slagelse er tilbage nu.


Hilsen Ole

Sydbanen/Lille Syd/Midtsjællansbanen mf

af gamle ole, 2/8 2013, 15:15 (4161 dage siden) @ gamle ole

Og dengang som nu er det da "nærmeste omvej" at køre via Lille Syd som enkeltsporet bane med mange krydsninger, hvilket vi jo oplevede tidligere ved lukning af Ringsted Næstvedstrækningen, som vel allerde efter nelæggelsen af Ringsted-Frederikssund vel var dobbeltsporet Ringsted-Næstved?


Ole

Sydbanen/Lille Syd/Midtsjællansbanen mf

af gamle ole, 25/8 2013, 12:05 (4139 dage siden) @ gamle ole

Ingen kommentarer til disse temaer?


Ole

Sydbanen/Lille Syd/Midtsjællansbanen mf

af gamle ole, 3/9 2013, 16:20 (4129 dage siden) @ gamle ole

Hvorfor pokker skulle de internationale tog via Gedser vedblive at køre ad Lille Syd længe efter at dobbeltsporet Ringsted-Næstved var åbnet?
Vi ved jo den dag i dag at Lille Syd som enkeltsporet strækning med diverse krydsninger er den nærmeste omvej ikke mindst oplevet ved sporarbejder/lukning af Ringsted-Næstved?

Hilsen Ole

Sydbanen/Lille Syd/Midtsjællansbanen mf

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/9 2013, 21:38 (4129 dage siden) @ gamle ole

Et studie i en tilfældig køreplan fra sommeren 1956 viser, at alle internationale tog og lokale E- og I-tog nu kører via Ringsted til/fra Gedser/Nykøbing F. Årsagen skal nu ses i det meget større udbud i trafikken i forhold til tidligere.
Tidligere har "hovedstrækningen" naturligt været via Hz og Kj.
De internationale tog fra Gedser var ofte forsinket med krydsningsforlægninger på Falster med yderligere forsinkelser til følge, som der selvfølgelig nu ikke har været nogen grund til til at videreføre til enkeltsporet Næ - Kj - Ro.
Og så skal vi nok ikke undre os mere over hvordan det foregik tidligere, som jeg er overbevist om ikke skyldes tilfældigheder.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Sydbanen/Lille Syd/Midtsjællansbanen mf

af gamle ole, 7/9 2013, 17:14 (4125 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja, men omlægningen var sandelig længe undervejs.


Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak