Kilometrering, længdeprofiler m.v.
Vi har tidligere i forskellige tråde beskæftiget os med anlægsstationer, kilometrering m.v.
På et eller andet tidspunkt erstattes og/eller suppleres anlægsstationerne med kilometrering. Om dette er sket "over night" for alle strækninger, ved jeg ikke.
Jeg gætter på, at der findes "længdeprofiler" for alle strækninger. I mit eget arkiv har jeg dog kun Randers-Aalborg 1945. På www.jernbanearkivalier.dk kan man se samme plan, men med rettelser pr. 1965. Og på samme side ligger også længdeprofil Aalborg-Frederikshavn 1946, hvoraf 2 af de 3 planer angiveligt er ajourført pr. juli 1957.
For begge strækninger gælder, at længdeprofilerne opererer med to sæt kilometrering: "Gl km" og "Ny km". Begge tager udgangspunkt i midten af Fredericias nuværende hovedbygning. Forskellen på de to kilometreringer er ca 1,2 km og indikerer, at strækningen i årenes løb er blevet 1,2 km kortere.
Mit spørgsmål er så: Hvornår gik man fra "gl km" til "ny km"? Skete det i ét hug eller skete det løbende, efterhånden som strækningen blev "rettet ud" og afstanden gjort kortere. At det skulle være sket løbende, lyder ret urealistisk, idet det ville have betydet, at man skulle ud i landskabet og flytte alle kilomertersten "på den anden side af afkortningen", hver gang der skete en afkortning/ændring (alene for strækningen Randers-Aalborg er der sket baneomlægninger ved Randers nord, Onsild, Øls, mellem Hobro og Doense, mellem Skørping og Støvring og i Aalborg).
Et eller andet tyder på, at man på et eller andet tidspunkt er gået fra "gl km" til "ny km" og at efterfølgende afkortninger/ændringer ude i landskabet, ikke har betydet at man begyndte at flytte rundt på kilometerstenene eller ændre i længdeprofilen, men at man blot har konstateret den aktuelle afkortning og har ført den ind på længdeprofilen og markeret den ude i landskabet.
I december 1976 vandrede jeg langs jernbanen fra Hobro til Randers og jeg er rimelig sikker på, at jeg mellem Øls og Onsild stødte på en pæl med et skilt, hvoraf fremgik, at der var "skåret nogle meter ud af kilometreringen". Eller med andre ord: Skiltet fortalte, at der ikke var 100 meter mellem de to kilometersten det pågældende sted. Jeg havde intet fotografiapparat med på turen og har aldrig haft kræfter til at forsøge at genfinde stedet for at fotografere skiltet/pælen, der i øvrigt sikkert er forsvundet, da man indførte "kilometersten" på stolper. Men det pågældende skilt stod ca her:
Nærkigger vi på længdeprofilen fra henholdsvis 1945 og 1965 ser vi følgende:
Længdeprofil 1945. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
Længdeprofil 1945, revideret 1965. Arkiv: www.jernbanearkivalier.dk.
Kigger man godt efter, vil man kunne se, at der på 1945-profilen står: " Ad den gamle Linie er km 190-191 = 1074,55 m". Eller med andre ord: Rejsen mellem Fårup og Hobro ad jernbanen blev 74,55 meter kortere.
Det nye 2. spor Skørping-Støvring skar i 1956 ca. 335 meter af den jernbanemæssige afstand mellem de to stationer:
Vingehjulet 13. årgang nr. 17, 10. juni 1956, side 188. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
Jeg har aldrig nærkigget på kilometerstenene/-pælene omkring km 229. Måske skulle man drage en tur ud i marken? Men man skal nok have tungen lige i munden. For på kortet ligger Støvring i km ca. 230,7. I dag ligger den jf. TIB i km 229,5 og de nuværende perroner ligger præcist, hvor Støvring station tidligere har ligget. Så forskellen på ca. 1,2 km mellem "Gl km" og "Ny km" er måske først blevet implementeret, efter at 2. sporsanlægget Randers-Aalborg (lov vedtaget i 1918) blev afsluttet i 1956.
Til sidst kan man så stille det lidt drilske spørgsmål: Hvis kilometerafstanden mellem Fredericia og Aalborg i årenes løb fra 1935 til 1956 er reduceret med ca 1,2 km, blev billetprisen, der jo dengang udregnedes efter kilometerafstanden, så sænket tilsvarende? Eller forsvandt det hele blot i "kilometerintervaller" i taksttavlerne og/eller ved "afkortningsskilte" ude i marken?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
www.randers-aalborg.dk