"Bårestænger"

af bl, Greve, 25/7 2012, 14:55 (4509 dage siden)

Hej alle!

Jeg mindes, at jeg for laaang tid siden læste om den tilsigtede brug af bårestænger (eller hvad de nu hedder), altså de vandrette stænger på ydersiden af det ene vindue på hver side af ældre personvogne med spejlglas vinduer som f.eks. den spidse Cm. Det eneste, jeg sidenhen har kunnet finde i bøger, blade og på nettet , der nogenlunde snerpede hen mod en forklaring, var på denne hjemmeside http://www.chakoten.dk/indexdk.html, hvor der var en artikel om hvordan man i tilfælde af, at vognene skulle bruges i lazarettog, kunne fjerne hele vinduet med henblik på at få bårer ind i vognen ad denne vej. Desværre er siden nu under ombygning, hvorfor artiklen ikke er tilgængelig.

Er der derfor nogen, der har et dybere kendskab til, hvordan man forestillede sig at bruge vognene i lazarettog? Hvornår, man begyndte at montere stængerne, og hvornår man holdt op? Hvordan man havde tænkt sig at placere bårerne i vognene? Har man nogensinde haft brug for lazarettog? Etc. etc.

Jeg mener endog at have læst et sted, at i visse sidegangsvogne var kupeen ud for bårestangen lidt brede end resten af kupeerne, netop for lettere at kunne få bårer ombord.

Avatar

"Bårestænger"

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 26/7 2012, 20:05 (4508 dage siden) @ bl

Hej alle!

Jeg mindes, at jeg for laaang tid siden læste om den tilsigtede brug af bårestænger (eller hvad de nu hedder), altså de vandrette stænger på ydersiden af det ene vindue på hver side af ældre personvogne med spejlglas vinduer som f.eks. den spidse Cm. Det eneste, jeg sidenhen har kunnet finde i bøger, blade og på nettet , der nogenlunde snerpede hen mod en forklaring, var på denne hjemmeside http://www.chakoten.dk/indexdk.html, hvor der var en artikel om hvordan man i tilfælde af, at vognene skulle bruges i lazarettog, kunne fjerne hele vinduet med henblik på at få bårer ind i vognen ad denne vej. Desværre er siden nu under ombygning, hvorfor artiklen ikke er tilgængelig.

Militære jernbanetransporter i 1930'erne.

"Bårestænger"

af bl, Greve, 26/7 2012, 20:36 (4508 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg kender godt artiklen, men den omtaler kun placering af bårer i gods- og pakvogne, ikke i bogiepersonvogne med den omtalte stang. Og den kommer heller ikke ind på, hvordan man kunne fjerne hele vinduer med henblik på ad den vej få bårer ind i vognen.

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak