Danmarks Normalsporede Industribaner
Hej Thomas
Det er et meget relevant emne du tager hul på!
Det nemmeste er selvfølgelig at medregne samtlige normalsporede strækninger som ikke var/er underlagt et koncessioneret selskab og spørgsmålet er vel hvor akademisk man vil være.
Kategoriseringen af normal- og smalsporede industribaner indeholder en del valg, skal man f.eks medregne permanente/midlertidige baner anlagt i forbindelse med entreprenørarbejder, eller skal de have deres egen kategori: anlægsbaner?
Baner med militært formål bør vel have deres egen kategori?
Mit bud på en opdeling tager udgangspunkt i banens formål:
a) En bane der forbinder en virksomhed (industri) med det offentlige jernbanenet.
b) En bane der forbinder en virksomhed (industri) med en havn.
b) En bane der forbinder en virksomhed (industri) direkte med dens råstofressource.
a) og b) kan anvendes både til transport af gods til og fra virksomheden.
Efter min opfattelse er en bane (a) der udelukkende er anlagt for at forbinde virksomheden med det offentlige jernbanenet ikke en "rigtig" industribane men snarere et privat sidespor. Nogle vil måske mene at det ændrer lidt på sagen hvis virksomheden selv forestår trafikken på sidesporet og/eller hvis banens længde overskrider nogle hundrede meter.
Kategorierne (b) og (c) fordrer at virksomheden selv anskaffer trækkraft og vognmateriel og her er der selvfølgelig ingen tvivl om at der er tale om en ægte industribane.
Med venlig hilsen
Carsten