Sømilitær jernbanehistorie - eller damplok i værnepligt [S]
Kære Niels
Tusind tak for dette hyggelige "sommerferiepostkort".
Selv er jeg meget betaget af Kalmar Slot og Akershus Slot i Oslo, som begge ligeledes vidner om ufredstider her i Skandinavien - tider, som heldigvis er forbi!.
AHA, det næstældste svenskbyggede lokomotiv, og oven i købet det ældste bevarede:
Eskilstuna kommun - fotoarkiv. Bildnummer EM 3537: Lokomotivet Fryckstad, Munktells. Efter 1854. Fotograf okänd."Munktells Mekaniska Verkstads andra lokomotiv "Fryckstad" levererades år 1855 till Fryckstads järnväg i Värmland, därav namnet. Därefter såldes det till Karlskrona och kom sedan till Karlsborg för befästningsarbeten. Det förvaras nu i Gävles järnvägars museum."
Fryckstads Järnväg (1849 - 1871) - Sveriges första järnväg för allmän trafik - havde den særegne sporvidde 1101 mm, og man undlod at ombygge lokomotivet til anden sporvidde.
Man diskuterer, hvorvidt lokomotivet efter 1871, hvor det solgtes til "Arméfortifikationen", egentlig var i brug ved andre fortifikationsarbejder end i Karlskrona .....
Tillad mig udtrykket her i "Herreværelset", men det er da et nuttet lille lokomotiv, og hvor er det godt, at det er bevaret som et vidnesbyrd om (krigs-)historien.
For de gamle sejlskibes vedkommende har det generelt været sådan, at de statelige gamle pakhus i bl.a. København er bevaret og fredet, mens der af sejlskibene, som fragtede varerne på handelsruterne, hvilket var det egentlige grundlaget for at pakhuset overhovedet blev bygget, kun er bevaret nogle ganske få - som oftest på privat initiativ. Her er der ingen frednings- eller "nationalklenodie"bestemmelser - og det samme må siges at gælde for jernbanemateriel.
Det er godt, at man kan komme og klappe lokomotivet i Gävle - hvis det kunne tale, tænk på hvad det så ville kunne fortælle...