Sømilitær jernbanehistorie - eller damplok i værnepligt [S]

af Niels Munch, 26/7 2013, 11:56 (4139 dage siden)

Tillad mig et - trods overskriften - ganske feriepræget indlæg.

Karlskrona, hvis opståen skyldes kong Karl XIs behov for en isfri flådebase, er naturligvis stedet, hvis man har hang til sømilitær historie. Dertil hører naturligvis et besøg på Kungsholms Fort.

Derud kommer man med Blekingetrafikens "M/F Gåsefjärden", men først efter behørig registrering af navn og nummer, thi fortet er stadig militært område. Dér beretter en kompetent guide om fortets indretning og betydning gennem tiderne for det søværts forsvar af Karlskrona.

[image]
Indsejlingen til Kungsholms Fort, 18.06.2013 (nm).

Til højre for "Donjonen" og det øvrige fæstningsværk anes et stræde, som er den søværts adgangsvej til Karlskrona, med et fæstningsværk på den fjerne side: Drottningskärs Kastell på øen Aspö.

[image]
Aspö Sund og Drottningskär Kastell set fra Kungsholms Fort, 18.06.2013 (nm).

Styrkeforholdet mellem på den ene side befæstningsværkerne og på den anden side potentielle angriberes skibsartilleri har jo selvsagt varieret med den militærteknologiske udvikling, og i 1875 fandt man det betimeligt, fortalte guiden, at begrænse navigationsmulighederne i Aspö Sund derved, at man byggede en "stenförsänkning" - et kunstigt undersøisk rev af granitblokke - ud fra begge sider. I midten forblev en smal sejlrende, som kunne spærres med miner.

På Kungsholm transporteredes de tilbragte granitblokke via en hestebane, på Aspö - og nu kommer det - via en lokomotivbane fra Aspö Mad (nær nuværende færgeleje) til Drottningskär.

[image]
Drottningskär Kastell på Aspö set fra nord, Kungsholm t.v. udenfor billedet, 20.06.2013 (nm).

Om dette projekt fandt jeg i "RÖRLIGA BLADET" - tidsskrift for MUSEIFÖRENINGEN FÖR RÖRLIGT KUSTARTILLERI - nr. 2 – 2011 følgende:

"Genom nämnda 1875 års befästningsplan bestämdes också att en stenförsänkning skulle anläggas i Södra inloppet mellan Kungsholmen och Drottningskär. På grund av inloppets betydande bredd och djup (80 fot) blev kostnader och arbetsinsats mycket stora. Sten för försänkningens västra arm bröts i stenbrottet vid Aspö mad, fördes på ”lokomotivbana” till en brygga omedelbart söder om Drottningskär och lastades där i pråmar med öppningsbara bottnar. Lokomotivet, som hette ”Frykstad”, var det näst äldsta svenskbyggda (1855) och finns numera i Järnvägsmuseet i Stockholm. Försänkningens östra arm fylldes med sten från Tjurkö, som fördes på ”hästbana” – även den med räls – över en bro till Finskan."

AHA, det næstældste svenskbyggede lokomotiv, og oven i købet det ældste bevarede:

[image]
Eskilstuna kommun - fotoarkiv. Bildnummer EM 3537: Lokomotivet Fryckstad, Munktells. Efter 1854. Fotograf okänd.

"Munktells Mekaniska Verkstads andra lokomotiv "Fryckstad" levererades år 1855 till Fryckstads järnväg i Värmland, därav namnet. Därefter såldes det till Karlskrona och kom sedan till Karlsborg för befästningsarbeten. Det förvaras nu i Gävles järnvägars museum."

Fryckstads Järnväg (1849 - 1871) - Sveriges första järnväg för allmän trafik - havde den særegne sporvidde 1101 mm, og man undlod at ombygge lokomotivet til anden sporvidde.

Man diskuterer, hvorvidt lokomotivet efter 1871, hvor det solgtes til "Arméfortifikationen", egentlig var i brug ved andre fortifikationsarbejder end i Karlskrona .....

[image]
Kanonerne på Drottningskär Kastell kunne dække en del af Aspö Sund, 20.06.2013 (nm).

Flere ældre fotos af FRYCKSTAD findes i Sveriges Järnvägsmuseums Samlingar.

I øvrigt har Blekingetrafiken flere turbåde i skærgården ud for bl.a. Karlskrona med fine udflugtsmuligheder:

[image]
MF Gåsefjärden ud for Stumholmen, 20.06.2013 (nm).

De øer, der sammen med Trossö udgør Karlskrona, er forbundet med broer, dog med undtagelse af netop Aspö, der derfor betjenes af Trafikverkets Färjerederis gratis "sejlende landevej":

[image]
"ASPÖ III" vägfärja, 20.06.2013 (nm).

[image]
"ASPÖ II" og "ASPÖ III" i færgelejet i Karlskrona, 18.06.2013 (nm).

Det var atter lidt om søforsvar, baner i militær tjeneste og kommunikationer i og omkring Karlskrona, kun 2½ times kørsel fra København. Måske har jeg kedet nogen, måske vakt yderligere interesse hos andre. Alle vil kunne finde supplerende facts i de linke, jeg har indbygget.


Bedste sommerhilsener
Niels

Avatar

Sømilitær jernbanehistorie - eller damplok i værnepligt [S]

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 26/7 2013, 16:00 (4139 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tusind tak for dette hyggelige "sommerferiepostkort".
Selv er jeg meget betaget af Kalmar Slot og Akershus Slot i Oslo, som begge ligeledes vidner om ufredstider her i Skandinavien - tider, som heldigvis er forbi!.


AHA, det næstældste svenskbyggede lokomotiv, og oven i købet det ældste bevarede:

[image]
Eskilstuna kommun - fotoarkiv. Bildnummer EM 3537: Lokomotivet Fryckstad, Munktells. Efter 1854. Fotograf okänd.

"Munktells Mekaniska Verkstads andra lokomotiv "Fryckstad" levererades år 1855 till Fryckstads järnväg i Värmland, därav namnet. Därefter såldes det till Karlskrona och kom sedan till Karlsborg för befästningsarbeten. Det förvaras nu i Gävles järnvägars museum."

Fryckstads Järnväg (1849 - 1871) - Sveriges första järnväg för allmän trafik - havde den særegne sporvidde 1101 mm, og man undlod at ombygge lokomotivet til anden sporvidde.

Man diskuterer, hvorvidt lokomotivet efter 1871, hvor det solgtes til "Arméfortifikationen", egentlig var i brug ved andre fortifikationsarbejder end i Karlskrona .....

Tillad mig udtrykket her i "Herreværelset", men det er da et nuttet lille lokomotiv, og hvor er det godt, at det er bevaret som et vidnesbyrd om (krigs-)historien.
For de gamle sejlskibes vedkommende har det generelt været sådan, at de statelige gamle pakhus i bl.a. København er bevaret og fredet, mens der af sejlskibene, som fragtede varerne på handelsruterne, hvilket var det egentlige grundlaget for at pakhuset overhovedet blev bygget, kun er bevaret nogle ganske få - som oftest på privat initiativ. Her er der ingen frednings- eller "nationalklenodie"bestemmelser - og det samme må siges at gælde for jernbanemateriel.
Det er godt, at man kan komme og klappe lokomotivet i Gävle - hvis det kunne tale, tænk på hvad det så ville kunne fortælle... :-)

Sømilitær jernbanehistorie - Ogratis i Danmark?

af bengt, 6/8 2013, 17:05 (4128 dage siden) @ Niels Munch

De øer, der sammen med Trossö udgør Karlskrona, er forbundet med broer, dog med undtagelse af netop Aspö, der derfor betjenes af Trafikverkets Färjerederis gratis "sejlende landevej":

[image]
"ASPÖ III" vägfärja, 20.06.2013 (nm).

Är inte vägfärjor gratis i Danmark?

Sømilitær jernbanehistorie - Ogratis i Danmark?

af UTJ, 6/8 2013, 17:24 (4128 dage siden) @ bengt

Är inte vägfärjor gratis i Danmark?

Nej begrebet findes ikke i Danmark, hvor man ofte skal betale dyrt for det manglende vejstykke. Og er sikkert også årsagen til at mange presser på politisk for at få en bro, også på steder hvor en vejfærge ville kunne løse opgaven.

Sømilitær jernbanehistorie - Færge-epilog

af Niels Munch, 16/12 2023, 13:46 (344 dage siden) @ Niels Munch

Tilgiv, at jeg vender tilbage til emnet kommunikationer i "øriget" Karlskrona; men disse mange år efter (stor database, gammelt styresystem, laaang søgetid) er det gået op for mig, hvor og til hvad denne camouflagemalede færge har været benyttet:

[image]
Den svenske sømilitære færge "BORE" i Bandholm Havn, 04.06.2011 (nm).

Som det fremgår af "det indbyggede link", har BORE sejlet for Kustartilleriet i Karlskrona og netop til Aspö og Kungsholmen. Her anvendtes den som artilleritransportfärja.

[image]
BORE i sømilitær tjeneste ud for Mjölnareholmen med det karakteristiske krudthus fra 1727. Blekinge Museum (CC BY-NC 4.0).

BORE er kommet til DK i 2006 og lå i nogle år i Bandholm, angiveligt til salg. Jeg erindrer noget om, at "nogen" måske ville anvende den til kreaturtransport mellem øerne dernede.

Den havde ikke jernbanespor og kunne derfor ikke anvendes i f.m. "Æblebanen på Askø-Lilleø" :-| :-P :-D .

Men mon ikke Herreværelsets samlede videnbank kan belyse mere om BORE i DK og den videre skæbne?

Bedste hilsener
Niels

Sømilitær jernbanehistorie - Færge-epilog

af Niels Munch, 22/7 2024, 16:56 (125 dage siden) @ Niels Munch

Men mon ikke Herreværelsets samlede videnbank kan belyse mere om BORE i DK og den videre skæbne?

Meldes 2016 forhalet til Svendborg for salg (evt. til ophug).

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak