Test af damplokomotiver

af Steffen Dresler, 24/7 2012, 20:08 (4503 dage siden) @ Bendix Riis

God aften Bendix!

Det er dog en interessant artikel du der har fundet. Jeg har i hvert tilfælde aldrig set noget som dette på et dansk lokomotiv. Men man ved jo aldrig.
Indledningsvis måtte man jo bare tage til takke med det købte lokomotiv og hen ad vejen justere eller ændre på ting, man måske ikke var helt tilfredse med, hvis muligt.
Ved både de jyske-fynske- som de sjællandske baner skete der dog hurtigt en udvikling af prøver når et lokomotiv blev modtaget fra fabrikken. Lokomotivet var dog normalt afprøvet ved fabrikken. Men denne prøve gik dog mere på om ”skidtet virkede”. Og en af årsagerne var jo denne, at det var svært at måle (instrumenter). Man kunne måle forbrug af brændsel og vand (og smøremidler) og forbrug af damp mv. under forskellige forhold – personførende- og godstog, stigninger og fald - og sætte resultaterne i skemaer for yderligere beregninger og sammenligning. Og på baggrund af disse målinger var man faktisk godt istand til at få gode og brugbare resultater. Datidens ingeniører vidste udmærket hvordan man skulle foretage beregninger.
De første egentlige målinger af danske lokomotiver skete i Tyskland hvor bl.a. KPEV havde såkaldte ”Dynamometervogne” eller slet og ret ”målevogne”. Det var omkring 1890´erne. Omkring – vistnok – århundredeskiftet fik KPEV det første egentlige lokomotivprøveanstalt i Grünewald nær Berlin. Her kunne der foretages alle mulige og umulige former for målinger ved alle tænkelige belastninger på en prøvestand. Altså uden at lokomotivet kørte på en strækning. Og vi ved, at bl.a. litra P og senere Borsig lokomotiverne til DSB var igennem en sådan. Og efter en tur i ”prøvebænken”, kom så de praktiske prøver med målevognen koblet til med alle dets kabler ført hen til lokomotivets instrumenter. Og normalt påsattes yderligere måleinstrumenter ved prøverne.
DSB ombyggede i 1940 S 11 til målevogn og den blev bl.a. anvendt til prøverne med litra H II i 1941 og senere litra PR i 1943.
Vognen ses i brug i bl.a. DSB (og FRICHS) filmene om litra H og PR. Og hvis du ser på dette billede:

http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=568

kan du se, at maskinen er rigget til med ekstra måleudstyr ved cylinderne.

Håber det gav lidt svar på dit spørgsmål.

Mvh

Steffen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak