God middag Stig m. fl.
Ja, sådan lidt pedantisk er navnet forkert stavet med et ”U Umlaut”, hvor det rettelig, som også bemærket skal være ”U ohne Umlaut”.
Og sådan lige for en sikkerheds skyld, blev DSB litra R I i 1912 afprøvet ved Eisenbahn Direktion (ED) Berlin ved Ausbesserungswerk Grunewald (AW Grunewald) ved bl.a. forsøgskørsel på Berliner Ringbahn. Årsagen var at bl.a. Målevognene havde hjemsted ved dette AW samt at AW havde været ansvarlig for de preussiske statsbaneres forsøgskørsler og afprøvninger. Litra R II nr. 955 blev afprøvet ved det nyopstillede ”Versuchsamtes für Lokomotivuntersuchungen in Berlin-Grunewald” i efteråret 1921, der blev oprettet hér efter de forskellige statsbaneres overgang til ”Deutsche Reichsbahn” pr. 1. april 1920. Efter udbygning og uddannelse af personale hér, blev en del af AW Grunewald i 1922 til ”Versuchsabteilung des Ausbesserungswerkes Grunewald” med Oberregierungsbaurat Georg Strahl som leder, der hidtil havde været Versuchsdezernent im Zentralamt fra 1918. I 1921 overtog Regierungsbaumeister Richard Poul Wagner ledelsen. Først fra 3. Februar 1938 benævnt „Lokomotiv-Versuchsamt (LVA) der Deutschen Reichsbahn“ beliggende i Grunewald, men nu som et selvstændigt kontor.
(Kilde bl.a. Alfred B. Gottwaldt, Die Dampflokomotiven der Reichsbahn und ihre Konstrukteure”, Francks´sche Verlagshandlung Stuttgart 1978, ISBN 3-440-07941-1).
En årsag til at DSB udrustede og ombyggede S 11 til målevogn i 1940 var den simple, at man ikke mere havde mulighed for – på grund af den 2. verdenskrig - at afprøve sit nye lokomotivmateriel (hér litra H II, E II og PR) i Tyskland, da det jo blev bygget herhjemme. Men fra de tidligere prøvekørsler med litra R og litra H samt talrige målinger, havde man jo også et godt udgangspunkt til at gennemføre prøvekørslerne i, uden ikke kendte faktorer.
Mgf
Steffen Dresler