Avatar

Sikkerhed ved dørlukning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/7 2013, 00:00 (4176 dage siden)

I det andet forum kører der en "nutidig" diskussion af ovenstående begreb.

Jeg kender ikke de nuværende regler og jeg gætter på, at de er forskellig fra operatør til operatør.

I "min tid" - og det vil sige fra 1980-1986 - var proceduren følgende (og jeg skeler her ikke til daværende SR, som jeg ikke har ved hånden, og jeg anvender derfor begreber i "menneskesprog" og ikke i "SR-sprog"):

Når lokomotivføreren var klar til afgang (der var tilladelse til udkørsel og tiden var ved at være inde), åbnede han vinduet til perronside og rakte en arm vandret ud (om natten viste han grønt lys med en lommelygte). (Var lokomotivet udstyret med "afgangslys" og togstammen med "brummerledning", blev lokomotivføreren inde i varmen og nøjedes med at tænde lyset, der var et dobbelt orange blinkende lys med to pærer over hinanden og "afgang" fra togfører til lokomotivfører blev givet via brummer jf. nedenfor).

Alt efter togførerens placering og antallet af togbetjente i toget skete der nu følgende:

Version 1) Togføreren er nærmest lokomotivet, herefter følger togbetjent 1 og længere væk togbetjent 2. Togføreren rækker armen lodret op og vender kroppen mod togbetjent 1. Togbetjent 1 drejer kroppen 180 grader og "videretelegraferer" signalet til togbetjent 2. Togbetjent 2 rækker armen lodret op som tegn på at arbejdet er færdigt i hans ende af toget ("færdigmelding"), togbetjent 1 "spejler" togbetjent 2's signal, drejer sig 180 grader og videregiver signalet til togføreren ("færdigmelding"). Togføreren "spejler" togbetjent" 1's melding, drejer sig 180 grader og giver "afgang" til lokomotivføreren. Eneste forskel på "afgang" og "færdigmelding" er, at togførerens arm nu ikke er lodret men vandret.

Version 2) Togbetjent 1 er nærmest lokomotivet, herefter følger togføreren og bagerst togbetjent 2. Princippet er det samme som ovenfor: Togbetjent 1 melder færdig til togføreren, når lokomotivføreren har signaleret, at han/hun er klar. Togføreren "indhenter" færdigmelding ved togbetjent 2. Togføreren vender sig mod togbetjent 1 og giver afgang (arm vandret); togbetjent 1, vender sig om og giver "afgang" til lokomotivføreren.

Om natten erstattedes alle "færdigmeldinger" med hvidt lys og "afgang" med grønt lys.

Var der postvogne med toget, aktiverede postpersonalet blåt blinkende lys som tegn til togpersonalet på, at arbejdet ved postvognene var færdigt.

Ved særlige oprangeringer, kunne det ske, at det aftaltes mellem lokomotivfører og togfører, at der skulle gives signaler modsat perronsiden. Et typisk eksempel var tog 592 der - husket efter hukommelsen - bestod af lokomotiv+5 postvogne+1 eller flere personvogne. Skulle der udveksles færdig- og afgangsmeldinger på perronsiden ved sydgående tog med krumme perroner (f.eks. Aalborg eller Hobro), ville togpersonalet skulle bevæge sig så langt væk fra togstammen, at de ikke ville kunne nå tilbage til denne, efter den var sat i gang.

I "mildere" tilfælde, hvor det ikke var aftalt at give afgang til den "forkerte" side, er det sket, at en togbetjent/togfører, der var gået et stykke væk fra toget for at kunne give "afgang" til lokomotivføreren ikke nåede at komme med toget, fordi en perroncar tilkoblet en længere række post-perron-cars kørte forbi på perronen på det forkerte tidspunkt:-D. Som togfører findes der næsten ikke noget mere pinligt, end når ens tog kører fra én. Og nej: Jeg har aldrig selv prøvet det; men jeg har været meget tæt på.

Ovenstående færdigmeldings- og afgangsprocedure fandtes i forskellige varianter; bl.a. skulle man også tage hensyn til automatisk dørlukning, der krævede en "dobbelt" afgangsprocedure, hvor togbetjentene først skulle underrette togføreren om, at de var klar til dørlukning, herefter fløjtede togføreren i sin fløjte og aktiverede den automatiske dørlukning med sin kupénøgle, herefter underrettede togbetjentene togføreren, om dørene var lukket i togbetjentenes del af toget, hvorefter togføreren "brummede" afgang til lokomotivføreren med sin kupénøgle. Det skal her nævnes, at togbetjentene, for ikke at blive "låst ude", når togføreren "smækkede dørene", skulle huske at have "slået nødåbningen fra" (hvorved den pågældende dør ikke smækkede i, når togføreren aktiverede den automatiske dørlukning).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sikkerhed ved dørlukning

af ove, Struer, 19/7 2013, 07:37 (4176 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Pyha, sikke en omgang.:-) Det virker dog mere betryggende end nutidens system men sådan er det vel. Det er jo nok billigere at betale erstatning for en (heldigvis sjælden) ulykke end det er at sørge for at ulykken ikke sker. Alting bliver meget "nemmere" hvis man accepterer et par ulykker i ny og næ.
Der var dog engang hvor McDonnel Douglas fabrikkerne kom grueligt galt af sted. Der var en fejl ved en af deres flymodeller der gjorde at under uheldige omstændigheder kunne flyet miste styreevnen totalt. Der blev lavet en intern rapport der viste at det ville resultere i et uheld hvert 10 år, eller noget i den stil og rapporten konkluderede at det var billigere at betale erstatning til de omkomnes famillier end det var at rette fejlen. Beklageligvis (eller heldigvis) slap rapporten ud.

Sikkerhed ved dørlukning

af lolliken, 20/7 2013, 07:19 (4175 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej alle jeg mener at kunne huske fra min barndom da der fandtes postvogne at når disse stod ved perron var udstyret med et -så vidt jeg husker- gult flag som var anbragt på en stang på højde med det øverste af døren. Hvad betød dette flag?

Venlig hilsen lolliken.

Avatar

Sikkerhed ved dørlukning

af Ove Nygaard, 20/7 2013, 08:38 (4174 dage siden) @ lolliken

Hej alle jeg mener at kunne huske fra min barndom da der fandtes postvogne at når disse stod ved perron var udstyret med et -så vidt jeg husker- gult flag som var anbragt på en stang på højde med det øverste af døren. Hvad betød dette flag?

Venlig hilsen lolliken.

Som jeg erindrer det, betød gult flag på postvognen noget i retning af: "Der arbejdes i vognen(e). Rangering med og mod vognen(e)skal ske med største forsigtighed". Et tilsvarende rødt flag betød noget i retning af:" Flytning af vognen(e) forbudt."
Men det er ren hukommelse (eller mangel på samme).
Der er nok en eller anden her i "herreværelset", der har et signalreglement, hvor flagene er omtalt.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Avatar

Gult flag på jernbanevogn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/7 2013, 10:18 (4174 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej alle jeg mener at kunne huske fra min barndom da der fandtes postvogne at når disse stod ved perron var udstyret med et -så vidt jeg husker- gult flag som var anbragt på en stang på højde med det øverste af døren. Hvad betød dette flag?

Som jeg erindrer det, betød gult flag på postvognen noget i retning af: "Der arbejdes i vognen(e). Rangering med og mod vognen(e)skal ske med største forsigtighed". Et tilsvarende rødt flag betød noget i retning af:" Flytning af vognen(e) forbudt."
Men det er ren hukommelse (eller mangel på samme).
Der er nok en eller anden her i "herreværelset", der har et signalreglement, hvor flagene er omtalt.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Til venstre SR 6. januar 1975 og til højre 15. oktober 1980. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Gult flag på jernbanevogn

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/7 2013, 12:15 (4174 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej alle jeg mener at kunne huske fra min barndom da der fandtes postvogne at når disse stod ved perron var udstyret med et -så vidt jeg husker- gult flag som var anbragt på en stang på højde med det øverste af døren. Hvad betød dette flag?

Som jeg erindrer det, betød gult flag på postvognen noget i retning af: "Der arbejdes i vognen(e). Rangering med og mod vognen(e)skal ske med største forsigtighed". Et tilsvarende rødt flag betød noget i retning af:" Flytning af vognen(e) forbudt."
Men det er ren hukommelse (eller mangel på samme).
Der er nok en eller anden her i "herreværelset", der har et signalreglement, hvor flagene er omtalt.


Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Til venstre SR 6. januar 1975 og til højre 15. oktober 1980. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

-----------


Det var dog nogle "triste" illustrationer (undskyld Thomas ;-) ), må vi bede om de gode gamle, fra dengang, der var j........ ...

[image]
DSB Signalreglement 1944, Signal nr. 78, "Ranger forsigtigt med Vognen".

Bemærk: Dengang var farven her og næsten alle andre steder, ikke "Gul", men "Brandgul". "Herren" stå den elev bi, der på Jernbaneskolen kom til at sige "Gul" -- og tænk, hvis det skete ved en eksamen ! ! !


(I tilgift får i signal nr. 77: "Flytning af Vogne forbudt" - rødt flag.)

(Desværre tør jeg ikke give illustrationen mere "sværte" og kontrast - så bliver billederne vist helt sorte.

-----------------

I øvrigt --Da nu "Herreværelset" nævnes i Ove Nygaards indlæg. Var det ikke på tide, hvis "Herreværelset" bladrede SIR igennem og satte sted på reglementets fotos - mens der er nogen, der kan huske/genkende billederne (Det er der vel intet om i DSB´s arkiver ???).

Erik V.
www.evp.dk

[image]

Gult flag, jernbanevogn, hvor er billederne optaget til SIR

af Steffen Dresler, 20/7 2013, 15:00 (4174 dage siden) @ Erik V. Pedersen

God eftermiddag!

DET bliver vist lidt af en opgave at stedbestemme billederne, men nok muligt på mange af billederne alligevel.
Nogle signaler har fået nye billeder i og med der er kommet rettelsesblade. Generelt tror jeg, at ”man” har været ”doven”, så de fleste billeder er optaget rundt omkring København, da der flere steder ses master til køreledninger (S-tog). Så ud over Københavns Hovedbanegård (perronhallerne) KUNNE det være Hellerup stationsareal for nogles vedkommende.
Med hensyn til ”Mastesignaler for rangering”, 1. Almindelige rangersignaler, nr. 11 og 12, kan jeg se en bestemt tårnet bygning i Frihavnen, så disse må være optaget på Østerport station ved ”indkørslen” til frihavnsområdet (Ref. SIR 1944, side 277, 48-III Gyldig fra 9/12 1962.)
Nedenunder to billeder fundet i en række foto mærket ”P.E. Harby 1944”. Meeen jeg tror nu mere det er billeder optaget i forbindelse med filmen om trykluftbremsens indførelse fra 1943/44. At det ikke er de ”reglementariske opstillinger” er der ingen tvivl om, men nok mere ”til ære for fotografen”, altså prøver.
Begge billeder P. H. Harby, Arkiv Lokomotivet.

Togafgangssignaler, signal nr. 46a, afgang med Signalstok.
[image]


Håndsignal nr. 92, Dagslyssignal, Bremseprøve kan begynde.
[image]

Billederne er optaget på afgangsristen på Gb (langs Enghavevej)

Glæder mig til at ”se” resultaterne fra de nok mere stedkendte dengang.

Mvh.

Steff

Gult flag, jernbanevogn, hvor er billederne optaget til SIR

af John, 20/7 2013, 19:35 (4174 dage siden) @ Steffen Dresler

Lige netop den diskussion, som jo er interessant nok, var et af argumenterne for at bruge "triste" tegninger i SR75 i stedet for billeder. Man ønskede ikke undervisning mv. afledt af diskussioner om hvor billedet var taget, om stedet eksisterede endnu, evt. hvem man så osv.

Gult flag, jernbanevogn, hvor er billederne optaget til SIR

af Flemming Jakielski, Rødovre, 23/7 2013, 22:35 (4171 dage siden) @ John

Lige netop den diskussion, som jo er interessant nok, var et af argumenterne for at bruge "triste" tegninger i SR75 i stedet for billeder. Man ønskede ikke undervisning mv. afledt af diskussioner om hvor billedet var taget, om stedet eksisterede endnu, evt. hvem man så osv.

Lersøens Indkørsel fra Nørrebro. Bemærk at der ikke er forgrening på signalet, hvilket kom senere
[image]


Stationsmester Bjørnskov på Vangede station med ryggen mod Kildebakken.

[image]

Gult flag, jernbanevogn, hvor er billederne optaget til SIR

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/7 2013, 23:03 (4171 dage siden) @ Flemming Jakielski

Lige netop den diskussion, som jo er interessant nok, var et af argumenterne for at bruge "triste" tegninger i SR75 i stedet for billeder. Man ønskede ikke undervisning mv. afledt af diskussioner om hvor billedet var taget, om stedet eksisterede endnu, evt. hvem man så osv.


Lersøens Indkørsel fra Nørrebro. Bemærk at der ikke er forgrening på signalet, hvilket kom senere
[image]


Stationsmester Bjørnskov på Vangede station med ryggen mod Kildebakken.

[image]

---------

Hej Flemming.

Tak for et par fine svar, på et par af de "gode" (læs: svære) spørgsmål.

Flere af billederne er så tydelige, at en blind mand kan føle optagelsesstedet med sin stok, --men sandelig: Lige ved siden af kan være gengivet et par totalt umulige fotos.

Skal der sættes stedbetegnelser på, skal det nok ikke vente så meget længere - der kan vel også stadig tænkes lokoførere, hvor der er "noget der ringer" ved synet af nogle ellers ganske ukendte / uigenkendelige landskaber.

Så tak for to svar.

--------

Lige i dag -på dette tidspunkt kan jeg næppe nå det- men kunne evt. forestille mig, at vi begyndte med signal nr. 1 i et "rimelig jomfrueligt" reglement, og så "gnavede os frem (med passende kik i retning af senere rettelsesblade).

Måske skulle vi benytte lejligheden til at påbegynde en ny tråd netop til dette emne ???

------

Til John. Så var det da godt, at de ikke fik disse "triste" tanker allerede fra begyndelsen :-) .

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
[image]

.

Sikkerhed ved dørlukning

af Georg Schmidt, 29/7 2013, 13:57 (4165 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I tilslutning til Thomas fine beskrivelse af meldingsudvekslingen ved togafgang lige et cirkulære(Rigsarkivet) fra godt 50 år tidligere, hvor der måske havde været en begyndende slendrian.:-D
[image]
[image]
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak