Havnebane til Tuborg Havn
I tråden om Statsbaneobligationer refererer Niels Munch til anlægsloven for Østbanen.
Denne lov omhandler også anlæg af en havnebane til Tuborg Havn.
Den blev da vist aldrig til noget, gjorde den?
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 18/7 2013, 22:52 (4177 dage siden)
I tråden om Statsbaneobligationer refererer Niels Munch til anlægsloven for Østbanen.
Denne lov omhandler også anlæg af en havnebane til Tuborg Havn.
Den blev da vist aldrig til noget, gjorde den?
af Thorbjørn, Kbh Ø, 19/7 2013, 00:06 (4177 dage siden) @ Michael Deichmann
I tråden om Statsbaneobligationer refererer Niels Munch til anlægsloven for Østbanen.
Denne lov omhandler også anlæg af en havnebane til Tuborg Havn.
Den blev da vist aldrig til noget, gjorde den?
Nej, Tuborgbilerne kørte istedet pendulfart til Hellerup Station.
Der har været flere forslag til at føre jernbanespor ud til Tuborgs grund fra Hellerup Station. Da den sidste ansøgning blev imødekommet og en del jordarbejder blev udført, kan nævnes, at en del af traceen til Tuborg-banen blev til Ehlersvej. Anlægget blev dog opgivet, bl.a. fordi virksomhederne omkring Tuborg Havn krævede større investeringer. Tuborg indrettede i stedet en "godsbanegård" på Hellerup Station indtil århundredeskiftet, der hvor S-tog perronerne nu findes og senere nord for stationen ved Hellerupvej
Ovenstående er kopieret fra
http://www.osjk.dk/grafik/materiel/tuborgvogn/tuborgvognen.html
der i min browser kun kan vise blinkende tekst.
af Svend, Storkøbenhavn, 19/7 2013, 10:18 (4176 dage siden) @ Thorbjørn
Nej, Tuborgbilerne kørte istedet pendulfart til Hellerup Station.
Pladslæsning Hellerup 1961©HBDS
af Svend Mikkelsen, 19/7 2013, 13:04 (4176 dage siden) @ Svend
Jeg kan godt lide den effektive sporstopper nederst i billedet.
Ingen tvivl om at den vil blive respekteret.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 19/7 2013, 13:15 (4176 dage siden) @ Michael Deichmann
Tak for fine svar, Thorbjørn og 2 x Svend.
af Bent Hansen, 24/7 2013, 20:39 (4171 dage siden) @ Michael Deichmann
Hej.
Virksomhederne på havnen benyttede også søtansport. Derfor havde da lagt sig på denne position. Havnen var vel en industihavn og ikke en trafikhavn.
For søværts varer var der mindst en tildels ukendt smalsporbane på havnen til transport videre mellem kaj og fabrik.
Mvh.
Bent Hansen
af Holger Sørensen, Hedehusene, 25/7 2013, 14:49 (4170 dage siden) @ Bent Hansen
Hej!
Havnen var også en trafikhavn med færgeruter til Landskrona (de legendariske Scarlett-færger oprettet så vi danskere kunne se "Borte med blæsten", som i mange år ikke kunne vises i Danmark pga valutarestriktionerne efter 2. verdenskrig, samt i en periode også til Trawemünde). Endvidere var der en vis trafik med stykgods fra Sverige til Danmark, som blev bilkørt til godsekspeditionen i Hellerup (bl.a. Bacho-værktøj). I en periode var der også færgerute Helsingborg - Tuborg Havn - Trawemünde.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Futfar, Kajerød, 25/7 2013, 17:34 (4170 dage siden) @ Holger Sørensen
Helt rigtigt Holger
Jeg husker tydeligt "den årlige juleindkøbstur" til Landskrona i midten af '50erne, hvor man tog til Sverige for at købe mandler, kakao og juleknas hos EPA og sikkert meget mere som jeg ikke husker. På de berømte Scarlett-både kunne man vist også købe meget mere, og transporten var ofte på fribiletter - ligesom på Centrumlinien KBH-Malmö - udstedt fordi transportudgiften åbenbart rigeligt modsvarede det "toldfri" salg ombord. Op igennem '50'erne var der stadig eftervirkninger fra krigens tid i DK, hvad angik "eksotiske varer" som ovennævnte, men der var jo også billige priser - de såkaldte "sundpriser" - på øl og spiritus, og da overfartstiden var rimelig lang, oven i købet forlænget fredag/lørdag, hvor der var levende musik! så var der var rig lejlighed til fest og farver! Og ikke at forglemme: De "enarmede tyveknægte", ved gevinst, udbetalte rigtige penge, og ikke spillemønter som i DK. Johh, det var tider
af Gert, Aalborg, 25/7 2013, 17:40 (4170 dage siden) @ Futfar
jeps - og på den årlige tur over sundet skulle der også gerne anskafes lidt modeltog, der var væsentlig billigere i Sverrige. Det var en sand festtur for en knægt på 8 - 10 år
Gert
af Futfar, Kajerød, 25/7 2013, 17:49 (4170 dage siden) @ Gert
Ja det var også min alder, men at "elektrisk tog" var billigere i Sverige, husker jeg ikke. Var det Märklin der var billigere?
Nu fik jeg også mit første tog i 1960, så jeg kender ikke til priserne i Sverige dengang
af Gert, Aalborg, 25/7 2013, 18:50 (4170 dage siden) @ Futfar
Vi købte fleischmann sidste halvdel af 50'erne - og det avr markant billigere.
Gert
af Svend, Storkøbenhavn, 25/7 2013, 19:02 (4170 dage siden) @ Gert
Til gengæld måtte man kun importere for et begrænset beløb fra Sverige til Danmark. Vel højst svarende til prisen for et mindre lokomotiv.
af Futfar, Kajerød, 25/7 2013, 19:26 (4170 dage siden) @ Gert
OK. det har jo så nok noget at gøre med de særlige importafgifter der var gældende, og hvad de nærmere gik ud på, har jeg intet kendskab til. Men da Märklins første udgave af MY 1106 udkom, vistnok i 1964, købte et familiemedlem, den til lige godt halv pris til mig i Vesttyskland, dvs. ca 60 kr. Da min indtægt dengang stammede fra avisrute og lignende, betød det meget, da prisen hos "Rom & Co" på Axeltorv i Kbh. var 98 kroner! Jahh, der er jo løbet meget vand i "Konge"åen siden da!
Som curiosom: Jeg besøger jævnligt vore gamle fyrstendømmer, og her kan man konstatere at prisen på modeltog - Märklin, Roco mv., er ca. 10% dyrere end i DK Altså i butikkerne, det er noget andet hvis man handler på nettet!
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 25/7 2013, 19:27 (4170 dage siden) @ Futfar
I min tid hos nuværende arbejdsgiver har vi haft julefrokost på båden fra Tuborg Havn. Ud og hjem et år - vi var slet ikke fra borde i Landskrona.
Det var været 1993-4 tror jeg.
Det har så nok ikke været Scarlett-bådene for de stoppede i 1980 har jeg set, men var der ikke noget med at Vognmandsruten tog over med deres karakteristiske sejlende badekarsfærger?
af Futfar, Kajerød, 25/7 2013, 20:34 (4170 dage siden) @ Michael Deichmann
Nuværende arbejdsgiver? Og jeg som troede at du var indtrådt i de voksnes rækker
Ud over at det sikkert har været sjovt, undrer det mig, at der på det angivne tidspunkt skulle have været et økonomisk, endsige underholdningsmæssigt, incitament til en sådan udflugt.
I starten af de meget populære "Øresundsture", var der tvungen landgang i begge ender, men det blev dog ændret til, ved dansk afgang, at man kunne blive ombord, angiveligt fordi "det tog jo en vis tid at blive færdig med det store kolde bord". Om forklaringen holder stik, skal jeg lade være usagt, og administrationen med at svenskerne skulle gå i land i DK, gik vist også op i "hat og briller".
At "trussereder" Per Henriksens badekar skulle ha' befaret Øresund, ud over H-H forbindelsen, kan jeg ikke erindre, men i hvilken forbindelse skulle det ha' været?
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 25/7 2013, 22:25 (4170 dage siden) @ Futfar
At "trussereder" Per Henriksens badekar skulle ha' befaret Øresund, ud over H-H forbindelsen, kan jeg ikke erindre, men i hvilken forbindelse skulle det ha' været?
OK - det var så ikke Vognmandsruten men det var badekarene. Se her hvad der er skrevet i Wikipedia:
"I foråret 1991 omdannedes Scarlett Line, og to såkaldte Superflex-færger blev indsat på ruten sammen med Dana Scarlet, og ruten fik hurtigt en renæssance, med afgange hver time. Efter problemer med at dele af personalet blev udskiftet over en nat, begyndte store protester fra det tidligere personale, og i efteråret 1993 lukkede Scarlett Line for trafikken."
Så det må jo have været i december 1992.
Jo, futfar - jeg er stadig arbejdsramt. Jeg er forholdsvis nyt medlem i NSJK og jeg ser at de søger efter unge medlemmer til i næste nummer af Bumletoget at fortælle om hvorfor de er medlem og hvad de får ud af det. Imidlertid er der noget der siger mig at det er årgange fra efter 1985 de tænker på og ikke en fifty-fiver.
af Futfar, Kajerød, 25/7 2013, 22:49 (4170 dage siden) @ Michael Deichmann
Fint nok, Jeg er "frelst" og medlem af klubben. Og så er jeg i øvrigt "født i første halvdel af forrige århundrede" som 23. generations indvandrer fra "Dürfschen Thun in die Böhmische Randgebirge Så jeg er måske blot en god ambassadør for alt hvad der hedder skinnebåren infrastuktur.
af gamle ole, 26/7 2013, 11:53 (4169 dage siden) @ Futfar
Jeg vil lige gøre opmærksom på at vi på shipsfoum.dk har haft tråde med links til hele Sverigestrafikken.
I øvrigt husker jeg specielt Vikingbådene fra Havnegade med ruter til Landskrona og Haelsingborg mf som "den førende sprirute" i 50erne og 60erne.
hilsen Ole
af Erik Olsen , Ishøj, 26/7 2013, 18:57 (4169 dage siden) @ gamle ole
I øvrigt husker jeg specielt Vikingbådene fra Havnegade med ruter til Landskrona og Haelsingborg mf som "den førende sprirute" i 50erne og 60erne.
Jeg har som barn og ung i København taget mange ture med Vikingbådene og færre med Centrumlinien. Det var nemmest at skaffe fribiletter til Vikingbådene.
af Svend, Storkøbenhavn, 27/7 2013, 20:37 (4168 dage siden) @ Erik Olsen
Jeg har som barn og ung i København taget mange ture med Vikingbådene og færre med Centrumlinien. Det var nemmest at skaffe fribiletter til Vikingbådene.
Ud over de to fandtes der også andre både, f eks Orange-Linien der sejlede fra Kalkbrænderihavnen.
af gamle ole, 26/7 2013, 12:04 (4169 dage siden) @ Holger Sørensen
Og så skal vi jo ikke glemmet at det om muligt var endnu billige at købe (tysk) modelbanegrej i Tyskland.
I øvrigt skete der på et tidspunkt en vistnok yoldnedsættele der gjorde at bl.a. Maerkling blev meget billige i DK.
F.ex det lille rangelok model 3000 fra Maerkling faldt fra 54 kr til 39 kr ca 1960.
hilsen Ole
af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/7 2013, 16:29 (4168 dage siden) @ gamle ole
Afslutningsvis? Industrihavnen med Tuborg Lager Line 24.06.1963.
Foto: Holger B.D. Sørensen
af Thorbjørn, Kbh Ø, 27/7 2013, 17:10 (4168 dage siden) @ Holger Sørensen
Afslutningsvis? Industrihavnen med Tuborg Lager Line 24.06.1963.
Det lakker hvert fald mod enden, men i 1964 sejlede man stadig øl, for i november sank Kyholm med lasten fuld af øl, efter en kollision ud for København.
Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.
Læs mere