Efterlysning: Billeder af F-maskiner - især F 470 + 446

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/7 2013, 23:01 (4177 dage siden) @ Svend
redigeret af henning h087, 17/7 2013, 23:21

:-)

Hej

jeg er også gået på jagt af F 470, det skyldes at da OTL = Ove Thom Larsen havde fået denne model fra F 2010 i går
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=668.0
og her
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/post-f

nemlig en F 446, gik jeg på jagt i eget arkiv og andre steder for at finde driftfoto af disse makiner der vil komme i model fra F 2010; F 446, F 470, F 666, F 694, alle med lav kulkasse og F 658 fra Lekbo/F 2010 til evt fremtidigt brug for at vise modellen og forebillede.
i eget billearkiv havde jeg de fleste, men ikke F 446, kun fabriksfoto, men F 470 som også findes på EVP hjemmeside var der
http://evp.dk/index.php?page=litra-f
mærkeligt nok havde jeg den i min samling under F 470, 1961 og ikke mere og på EVPs hjemmeside står den som F 479, 1961 Sydhavnen, foto : KEJ
???????
ind i fotoshoppen og forstørre og der ser 9 tallet ud til at være et 0, men som Svend skriver, kræver nok en granskning/scanning i stor opløsning af originalfotoet.
en granskning af Jernbanens.dk database, DRM og andre kilder som tillæg mm gav intet brugbart. I DRM 1 side 15 II 1950 er den opført som lav kulkasse, og i tillæg til DRM fra 1941 og frem, absolut intet om forhøjede kulkasser, heller ikke om de vertificerede fra 50/51 ombygninger, Andre kontaktede specalister ang damplokomotiver havde heller ikke noget umidelbart om det, men de begynder nok at grave, efter forespørgslerne, dog har jeg endnu ikke fået skrevet til Georg Schmidt, som jo undetiden jo kan have det mest mulige og især umulige i sit arkiv - så vi må håbe at Georg læser med her, men han får også en Email.
Yderligere havde jeg et foto taget af Svend Jørgensen Helsingør 1963 med titlen F 470 + P med kystbanetog i samlingen
[image]
og det kunne også godt tåle en tur i scanneren - men forbliver stadigt lidt uldent - men nogen ting gør sig gældende
man kan ikke se igennem sidevinduet og igennem bagvinduerne ( man ville kunne se O vognen med træ bagved, hvilket tyder på at udsynet er spærret, hvilket kunne indikere en høj kulkasse, endvidere i stor (delvis uldent ) forstørrelse, intet spor af den skrå bagklap på en lavkulkassemaskine, endvidere antydning, igen uldent, af høj kulkasse ved at granske bagen på førehust på maskinen, så Har F 470 høj eller lav kulkasse og hvornår fik den, hvis den fik den, høj kulkasse. Umiddelbart kan man se i databasen at F 463 fik det så sent som i 1964, og det har OTL bekræftet, idet han var på centralværkstedet på det tidspunkt, og at der stod ekstra førehuse med høj kulkasse på området, så ....... ??????? har vi noget mysterie her oder.... ???? - det er jo måske lige sådan noget herreværelset her kunne løse. :-) :-) :-) ;-)

mvh
henning h087


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak