Avatar

Statsbaneobligationer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/7 2013, 21:09 (4177 dage siden)

Jeg var en tur på Statsbiblioteket i dag for at affotografere loven om anlæg af 2. spor på bl.a. strækningen Randers-Aalborg. Den findes nemlig ikke på nettet. Jeg har i hvert fald ikke kunnet finde den. Men nu ligger den der altså;-).

Nå, men til sagen:

Det er jo kendt, at staten finansierer sit lånebehov ved udstedelse af statsobligationer. Og det er jo kendt, at jernbaneaktieselskaber finansieres ved udstedelse af aktier. For mig var det nyt, at der findes et begreb, der hedder statsbaneobligationer. Jeg vil ikke afvise, at jeg er stødt på ordet i en eller flere jernbanehistoriske bøger. Men det er hidtil ikke noget, jeg har hæftet mig ved.

En googling af ordet giver da også kun to hits.

Og så kan man jo sidde tilbage med et spørgsmål eller to eller tre:

Findes der statsbaneobligationer, der endnu "løber"? Hvordan så en statsbaneobligation ud i forhold til en "almindelig" statsobligation? Hvornår blev der senest udstedt statsbaneobligationer?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Privatbaneobligationer

af Niels Munch, 18/7 2013, 18:21 (4176 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

A/S Det Østsjællandske Jernbaneselskab (efter 1979 Østbanen a/s) tilvejebragte i sin tid en del af sin anlægskapital gennem udstedelse af 4 % obligationer med et samlet pålydende af 2.098.800 kr., til hvilket staten ydede rentegaranti, når banen ikke kunne udrede renterne af sit driftsregnskab (ikke havde overskud).

Grundlaget herfor er § 7 i anlægsloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=51220 .

Statens rentegaranti for udstedte aktier bortfaldt for flere menneskealdre siden, hvorimod rentegarantien for Østbane-obligationerne stadig bestod efter ikrafttrædelsen af "Lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne" pr. 01.01.2001.

Østbanen havde ved flere lejligheder foreslået Trafikministeriet, at rentegarantien opsagdes i h.t. opsigelses-bestemmelserne i "hovedobligationen", selv om rentegarantien "kun" udgjorde max. 83.952 kr/år. Det ville koste staten et ekstraordinært tilskud til banen på max. 2.098.800 kr. (ikke alle obligationer var blevet registreret i Værdipapircentralen og måtte derfor anses at "være gået alt kødets gang").

Da sigtet med overdragelsen til amtskommunerne jo var at trække staten ud af sit ejerskab af og direkte økonomiske engagement med privatbanerne, skulle Østbanens obligationslån selvfølgelig også håndteres, og det skete med "Lov om ændring af lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet, lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne, lov om Anlæg af Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig og lov om jernbanedrift på Lolland-Falster".

Heri ophæves § 7 i anlægsloven. Afsnit 3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget redegør grundigt for hele sagen, og af de særlige bemærkninger til § 3 fremgår:

"Østbanen A/S’s obligationsgæld er opsagt til indfrielse pr. 31. december 2004. Herefter vil statens rentegaranti i henhold til § 7 i lov nr. 44 af 4. maj 1875 om Anlæg af Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig kunne ophæves. Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige bemærkninger."

Se hele lovforslaget med bemærkninger her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=90665 .

Da Østbanen a/s på dette tidspunkt jo var fusioneret med Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL), fik jeg fornøjelsen at følge denne sag helt til dørs, hvilket bl.a. skete med denne bemærkning i HLs Årsrapport 2004:

"Med en ændring af Østbanens anlægslov fra 1875 samt et ekstraordinært tilskud til HUR muliggjorde staten, at Østbanens obligationslån på kr. 2.098.800 fra 1879 kunne opsiges og indfries over for kreditorerne pr. 31.12.2004. Det særskilte pant i Østbanens faste anlæg kan herefter aflyses".

I "min tid" har jeg ikke kendt til tilsvarende obligationer udstedt af andre privatbaner.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Privatbaneobligationer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/7 2013, 19:24 (4176 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for en yderst interessant redegørelse. Det er et interessant emne, vi her er stødt på - uanset om der er tale om privatbaneobligationer eller statsbaneobligationer.

Bedste hisner

Thomas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak