Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Svend, Storkøbenhavn, 17/7 2013, 11:17 (4178 dage siden)

F2010 har netop udsendt en model af F-maskinen i 1:87 og det kunne i den forbindelse være interessant at se billeder fra den ordinære drift. Især billeder (men alle er velkomne) af disse lokomotiver

F 446
F 470
F 658 (særproduktion for Finn Lekbo/Felix)
F 666
F 694

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Niels Munch, 17/7 2013, 12:12 (4178 dage siden) @ Svend

[image]
DSB F 441 - Århus 1914. Baneterrænet ved Århus Hovedbanegård drejeskive ved lokomotivremisen. Foto: E.A. Ebbesen.
Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling - Billednummer: CD0469-123960. Filnavn: b775100-CD0469-123960.tif .

[image]
DSB F 674 - 1923 A/S Frichs, Rangerlokomotiv og R-Maskine. Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling.
Billednummer: CD0060_022951. Filnavn: b775100_CD0060_022951-9100-print.jpg .

[image]
DSB F 699 - 1952 Århus Havn. Gasværkskajen. Damplokomotiv nr. 699 rangerer togvogne. Århus Kommunes Biblioteker.
Lokalhistorisk Samling - Billednummer: CD0182_061879. Filnavn: b775100_CD0182_061879-13948-print.jpg .

[image]
DSB F 699 - 1955 Århus Havn Slagtehusvej. Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling.
Billednummer: CD0402-120642. Filnavn: b775100-CD0402-120642.tif .

[image]
DSB F 692 - 1960-2 Århus Havn, rangerlokomotiv foran Århus Motor Compagni, Skolebakken 2-4.
Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling, Billednummer: CD0403-120652. Filnavn: b775100-CD0403-120652.tif .

[image]
DSB F 692 og 699 (?) - 25.02.1960 Lokomotivuheld ved Aarhus Motor Compagni.
Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling, Billednummer: CD0469-123952. Filnavn: b775100-CD0469-123952.tif .

[image]
DSB F 659 - 1965-11 A/S Carl Flachs Garverier, midlertidig anvendelse af damplokokotiv. Billede bragt i Demokraten 26.11.1965. Foto: Borge Venge. Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling, Billednummer: CD0060_022967. Filnavn: b775100_CD0060_022967-5946-print.jpg .


Det var, hvad www.danskebilleder.dk lige havde af litra F i mere eller mindre ordinær drift ;-) .

M.v.h.
Niels

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Thyge, Rønnede, 17/7 2013, 14:46 (4178 dage siden) @ Svend

Hej!
Har ikke mange billeder af F maskiner! ( det var jo statsbane)
her dog et fra Næstved maskindepot april 1961!
[image]
mvh
Thyge

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af bl, Greve, 17/7 2013, 15:58 (4177 dage siden) @ Thyge

Og så i (næsten!) alfabetisk rækkefølge!

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Niels Munch, 17/7 2013, 17:02 (4177 dage siden) @ Svend
redigeret af Niels Munch, 17/7 2013, 17:32

Hej Svend,

Du har formentlig checket EVPs F'ere: http://evp.dk/index.php?page=litra-f ?

Fandt i øvrigt ét mere:

[image]
www.fyndkebilleder.dk - Rugårdsvej, løbsk lokomotiv i 1946. Under rangering kom et lokomotiv på afveje ved FDB's frølager på Rugårds vej og fortsatte gennem både stoppebom, jordvold og stakit ud på fortovet, måske på grund af fedtede skinner.
Datering: 02-1946. Fotograf: ukendt. Billedenr.: 53102.

..... og endnu ét:

[image]
DSB F 679 - Rangermaskine på jernbaneviadukten Nørregade / Nørrebro. Ca. 1930. Postkortfirmaet Rudolf Olsen, København. www.odensebilleder.dk - Billednr. 44618.


M.v.h.
Niels


Edit fandt lige to billeder!

Avatar

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/7 2013, 17:40 (4177 dage siden) @ Niels Munch

www.fyndkebilleder.dk - Rugårdsvej, løbsk lokomotiv i 1946. Under rangering kom et lokomotiv på afveje ved FDB's frølager på Rugårds vej og fortsatte gennem både stoppebom, jordvold og stakit ud på fortovet, måske på grund af fedtede skinner.

Der er altså noget med de der fedtede skinner på Fyn. De har fået skyld for meget......
(DUK og væk)

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Svend, Storkøbenhavn, 17/7 2013, 20:23 (4177 dage siden) @ Niels Munch

Om jeg har checket Erik side, naturligvis! Men som han selv skriver :
"Trist nok må det erkendes, at næsten de eneste fotografier jeg har -også- af F-maskiner, er billeder, hvor maskinerne blot står på rad og række og venter på den sidste rejse til ophuggeren."

Et spørgsmål til Erik: Er det F 479 vi ser på KEJs billede fra Sydhavnen eller kan det være F 470 (altså en af de efterspurgte maskiner)? Her kræver det en granskning af orginalbilledet (i højere opløsning), men 9-tallet kan læses som et 0.

http://www.mjk-h0.dk/evp_site/fotostildiversepandresider/DSB%20F%204791%20Kbh.%20Sydhav...

F-maskiner i ordinær drift (8 foto)

af Per Bjørn Pedersen, 17/7 2013, 21:33 (4177 dage siden) @ Svend

8 foto af F maskiner i ordinær drift.

[image]
F 496 Kbh. H 1963 Foto: Helge Pedersen

[image]
F 492 Helsingør 1962 Foto: Helge Pedersen

[image]
F 492 Helsingør 1962 Foto: Helge Pedersen

[image]
F 492 Helsingør 1962 Foto: Helge Pedersen

[image]
F 467 Helsingør 1962 Foto: Helge Pedersen

[image]
F492 Helsingør 1962 Foto: Helge Pedersen

[image]
F492 Helsingør 1962 Foto: Helge Pedersen

[image]
F 479 Kbh. 1963 Arkivfoto

F-maskiner i ordinær drift (8 foto)

af zumbach, Malling, 17/7 2013, 22:29 (4177 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen

Herlige billeder. Jeg kan bidrage med et billed af en F-maskine der i 1955 rangerer ved færgen i Københavns Frihavn. Desværre kender jeg ikke nummeret på maskinen.
[image]

Når vi nu er i Frihavnen, så er her D 822 på drejeskiven.
[image]
M.v.h.
Keld Zumbach

Efterlysning: Billeder af F-maskiner - især F 470 + 446

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/7 2013, 23:01 (4177 dage siden) @ Svend
redigeret af henning h087, 17/7 2013, 23:21

:-)

Hej

jeg er også gået på jagt af F 470, det skyldes at da OTL = Ove Thom Larsen havde fået denne model fra F 2010 i går
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=668.0
og her
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/post-f

nemlig en F 446, gik jeg på jagt i eget arkiv og andre steder for at finde driftfoto af disse makiner der vil komme i model fra F 2010; F 446, F 470, F 666, F 694, alle med lav kulkasse og F 658 fra Lekbo/F 2010 til evt fremtidigt brug for at vise modellen og forebillede.
i eget billearkiv havde jeg de fleste, men ikke F 446, kun fabriksfoto, men F 470 som også findes på EVP hjemmeside var der
http://evp.dk/index.php?page=litra-f
mærkeligt nok havde jeg den i min samling under F 470, 1961 og ikke mere og på EVPs hjemmeside står den som F 479, 1961 Sydhavnen, foto : KEJ
???????
ind i fotoshoppen og forstørre og der ser 9 tallet ud til at være et 0, men som Svend skriver, kræver nok en granskning/scanning i stor opløsning af originalfotoet.
en granskning af Jernbanens.dk database, DRM og andre kilder som tillæg mm gav intet brugbart. I DRM 1 side 15 II 1950 er den opført som lav kulkasse, og i tillæg til DRM fra 1941 og frem, absolut intet om forhøjede kulkasser, heller ikke om de vertificerede fra 50/51 ombygninger, Andre kontaktede specalister ang damplokomotiver havde heller ikke noget umidelbart om det, men de begynder nok at grave, efter forespørgslerne, dog har jeg endnu ikke fået skrevet til Georg Schmidt, som jo undetiden jo kan have det mest mulige og især umulige i sit arkiv - så vi må håbe at Georg læser med her, men han får også en Email.
Yderligere havde jeg et foto taget af Svend Jørgensen Helsingør 1963 med titlen F 470 + P med kystbanetog i samlingen
[image]
og det kunne også godt tåle en tur i scanneren - men forbliver stadigt lidt uldent - men nogen ting gør sig gældende
man kan ikke se igennem sidevinduet og igennem bagvinduerne ( man ville kunne se O vognen med træ bagved, hvilket tyder på at udsynet er spærret, hvilket kunne indikere en høj kulkasse, endvidere i stor (delvis uldent ) forstørrelse, intet spor af den skrå bagklap på en lavkulkassemaskine, endvidere antydning, igen uldent, af høj kulkasse ved at granske bagen på førehust på maskinen, så Har F 470 høj eller lav kulkasse og hvornår fik den, hvis den fik den, høj kulkasse. Umiddelbart kan man se i databasen at F 463 fik det så sent som i 1964, og det har OTL bekræftet, idet han var på centralværkstedet på det tidspunkt, og at der stod ekstra førehuse med høj kulkasse på området, så ....... ??????? har vi noget mysterie her oder.... ???? - det er jo måske lige sådan noget herreværelset her kunne løse. :-) :-) :-) ;-)

mvh
henning h087

Efterlysning: Billeder af F-maskiner - især F 470 + 446

af henning h087 ⌂, Græsted, 18/7 2013, 23:26 (4176 dage siden) @ henning h087

:-)

hej

omkring spørgsmålet på 470/479 viser jeg her udsnitet af KEJ foto af 479 / 470 ??? som jeg havde liggende elektronisk i pc arkivet.

[image]

[image]

og som jeg skrev ligner det mere et 0 end 9 - hvad siger forummet ?
fra Georg Schmidt har jeg fået at vide at der intet foreligger pt om høj kulkasse på 470, men måske i lokomotivreperationsbogen som i bedste fald skulle være på jernbanemuseet !, og endvidere tvivlsomt at 470 skulle havde være i Hg i 63, idet 470 var i Nf først i 1962 derefter på Gb og hensat feb 1963 urep og udr 10/7 1963, så i Hg 1963 som på SvJ billedet ( skrivefejl ?? ) er nok tvivlsomt, medmindre det var som kort udlån

mvh
henning h087

og tak til Georg Schmidt for oplysningerne

Efterlysning: Billeder af F-maskiner - især F 470 + 446

af Ole M. Nielsen ⌂, 19/7 2013, 09:36 (4176 dage siden) @ henning h087

Har billede af F 470 i Helsingør i august 1958 UDEN høj kulkasse (har ikke mulighed for at scanne lige pt).

Efterlysning: Billeder af F-maskiner - især F 470 + 446

af Svend, Storkøbenhavn, 19/7 2013, 10:06 (4176 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Har billede af F 470 i Helsingør i august 1958 UDEN høj kulkasse (har ikke mulighed for at scanne lige pt).

Jeg/vi venter gerne - bare det bliver bragt :-)

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Svend, Storkøbenhavn, 19/7 2013, 14:54 (4175 dage siden) @ Svend

Ukendt F-maskine tager vand, Nykøbing F 1964

[image]
Nf 1964©HBDS

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Svend, Storkøbenhavn, 19/7 2013, 21:19 (4175 dage siden) @ Svend

Lidt flere HBDS/Holger-billeder fra Nykøbing F 1957-61

På de to første billeder hjælper en af Nykøbings rangermaskiner et stort LJ-godstog fremført af damplokomotiv ind på stationen, efter at det har været gået i stå under indkørsel på vej op fra broen. Der var tre rangermaskiner (litra F) i gang samtidigt - året er 1957.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Nykøbing F©HBDS

Efterlysning: Billeder af F-maskiner - især F 470 + 446

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 19/7 2013, 22:16 (4175 dage siden) @ henning h087

og som jeg skrev ligner det mere et 0 end 9 - hvad siger forummet ?

Selvom det er noget uskarpt, synes jeg det sidste ciffer ligner 9. Cifferet efterlader indtrykket af at være lidt skævt forneden hvor der til venstre mangler lidt af den form som et 0 (nul) ville have givet indtryk af. Ydermere synes "hullet" i cifferet ikke at have fuld højde, der mangler noget forneden.

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Claus E. Hansen, 19/7 2013, 22:21 (4175 dage siden) @ Svend

Hvad er det mon for personvogne til højre på de to første fotos?

Mvh
Claus

Efterlysning: Billeder af F( spml på LJ vogne)

af henning h087 ⌂, Græsted, 19/7 2013, 23:41 (4175 dage siden) @ Claus E. Hansen

hej

det ser ud til at være LJ marcipan og vognene Cca 53 - 56 typen
men her må privatvogneeksperterne nok hellere tage over :-)

mener der har været vist billeder af dem - men hvor - har søgt under LJ, dobbeltvogne, LJ personvogne mm - men !!! :-| :-| :-|

mvh
henning h087

Efterlysning: Billeder af F( spml på LJ vogne)

af Thyge, Rønnede, 20/7 2013, 17:05 (4174 dage siden) @ henning h087

Hej!
En dag i det tidlige forår 1968 havde jeg været på tur
langs lollandske roebaner, de er illustreret ved et billede
fra inærheden af Troldelunds gård! billedet viser hvad der var tilbage 1 1968:
[image]
[image]
Efter at være kommet tilbage til Nakskov benyttede jeg ventetiden til
at fotografere LJ materiel. Her bla. LJ Cc 53-54 og Cc 55-56!
Iøvrigt er jeg overbevist om at første gang jeg så dem 1957 havde de åbne endeperroner
og lavtryggede sofaer!
[image]
[image]

mvh
Thyge

Efterlysning: Billeder af F( spml på LJ vogne)

af Svend, Storkøbenhavn, 20/7 2013, 20:24 (4174 dage siden) @ henning h087

De kørte jo med nogle "pænt store tog" på Lollandsbanen mellem Nykøbing F og Nakskov. Det var jo (og er stadig) en vigtig jernbane som forbinder fire købstæder med hinanden. Her er et af Macipanbrødene M 31 eller 32 ved at rangere de gennemgående vogne fra København til resten af stammen, der skal mod Nakskov. Nystedbanens tog bestående af en Triangel-motorvogn er noget mere beskedent - og det samme er (var) antallet af rejsende.

[image]
Nykøbing F 1957 ©HBDS

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af gamle ole, 21/7 2013, 10:38 (4174 dage siden) @ Svend

Sidste F-maskine i drift jeg husker, var AB 8 som erstatning for AB1.
Det er der fotos af i tidligere tråde.


Ole

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af bl, Greve, 21/7 2013, 11:52 (4174 dage siden) @ gamle ole

Den sidst aktive hos DSB var nu nok 663, der blev udrangeret i 1975. ABs blev udrangeret i 1971.

Dokumentation er bedre end hukommelse!

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af gamle ole, 21/7 2013, 13:58 (4174 dage siden) @ bl

Javist, men AB8 var den sidste jeg havde SET i drift, såmænd:-)


Ole

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af bl, Greve, 21/7 2013, 17:14 (4173 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole!

Det er nok bedst, hvis man her i forum prøver at bringe så faktuelle oplysninger, som muligt. Hvis vi alle sammen skulle fortælle, hvornår vi sidst havde set den og den maskine, kunne vi hurtigt få fyldt forum op med tomgangssnak.

Avatar

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/7 2013, 17:46 (4173 dage siden) @ Svend

I 2012 købte jeg nogle billeder på QXL. Det fremgik ikke, hvem fotografen var. Efter at have studeret billederne, fik jeg en "mistanke" om, at Hans Gerner Christiansen kunne være fotografen og jeg kontaktede Hans Gerner Christiansen, der bekræftede, at han var fotografen. Jeg fik i samme forbindelse lov til at vise billederne på havnebaner.dk.

http://www.havnebaner.dk/home/hans-gerner-christiansen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Efterlysning: Billeder af F-maskiner - især F 470 + 446

af Ole M. Nielsen ⌂, 23/7 2013, 09:22 (4172 dage siden) @ Svend

Har billede af F 470 i Helsingør i august 1958 UDEN høj kulkasse (har ikke mulighed for at scanne lige pt).


Jeg/vi venter gerne - bare det bliver bragt :-)

Det er hermed gjort :-)

[image]

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Ole M. Nielsen ⌂, 23/7 2013, 10:42 (4172 dage siden) @ Svend

Dette billede viser ikke så meget af lokomotivet, men alligevel et herligt stemningsbillede fra Århus engang i 50'erne.
Fotografen er ukendt. Jeg fik i sin tid billedet af personen yderst til højre.

[image]

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af Holger Sørensen, Hedehusene, 23/7 2013, 17:00 (4171 dage siden) @ Ole M. Nielsen

F 474 Hg-Gb pass Hellerup 23.12.1962.
Copyright: Holger B.D. Sørensen

[image]




F 699 Gb-Hg pass Hellerup 13.07.1963.
Copyright: Holger B.D. Sørensen

[image]


Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Efterlysning: Billeder af F-maskiner i ordinær drift

af K564, 23/7 2013, 18:01 (4171 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger

Ved du hvor de tog vand på disse tur. De er jo lidt lange for en F-maskine.

Hilsner Keld

Efterlysning: Billeder af F-maskiner, vandtagning.

af Steffen Dresler, 23/7 2013, 20:24 (4171 dage siden) @ K564

Godaften til K564 m. fl.

I Ordrer P side 216 46-VI med gyldighed 15/9 1964 er under ”Lokomotivernes Vandforsyning" benævnt efterfølgende stationer som ”Vandforsyningsstationer”:

1. Distrikt, klasse A.
Gedser, Helsingør, Kalundborg, Korsør, Københavns Hoved- og Godsbanegård, Nykøbing F, Næstved, Roskilde, Slagelse og Østerport.

1. Distrikt Klasse B.
Ballerup, Dalmose, Hillerød, Holbæk, Holte, Jyderup, Københavns Frihavn, Køge, Ringsted, Rungsted Kyst, Sorø samt Frederiksberg, Høng, Lersøen og Vordingborg. På de sidstnævnte må der kun tages vand når det er absolut nødvendigt.

2. Distrikt, klasse A.
Brande, Esbjerg, Fredericia, Frederikshavn, Herning, Horsens, Langå, Nyborg, Odense, Padborg, Randers, Skjern, Struer, Sønderborg H, Thisted, Tønder H, Vemb, Viborg, Åbenrå, Ålborg og Århus H.

2. Distrikt, klasse B.
Assens, Bjerringbro, Bramminge, Glyngøre, Grenå, Grindsted, Hjørring, Hobro, Holstebro, Karup, Lunderskov, Løgstør, Middelfart (kun for rangermaskiner), Nørresundby, Oddesund, Ringkøbing, Ryomgård, Silkeborg, Skanderborg, Svendborg, Tinglev, Tommerup, Varde, Vejle H, Vojens, Ydby og Ålestrup.

På de store stationer var det almindligt – foruden ved Maskindepotet – at der var opstillet en vandkran i hver perronende, således der kunne tages vand under almindeligt ophold. Der behøvedes derfor ikke at lænke lokomotivet fra og køre til depotet for vandtagning.
Så svaret med hensyn til rangerlokomotiv på Hellerup (må vel være anvendt på godsarealet ved bl.a. Tuborgs yderst vigtige transporter;-)), har maskinen kunnet tage vand enten på Lersøen (hvis absolut nødvendigt), Østerport og Frihavnen.

Teksten fra ovennævnte skrivelse er jo som sagt fra september 1964. Og på dette tidspunkt havde Motorvogne litra MO og Motorlokomotiver MY og MX samt rangertraktorerne af Ardelt typen og rangerlokomotivet litra MH gjort det af med de små dampdepoter, hvorfor det efterhånden kun var på de nødvendigste stationer, der kunne tages vand. Derfor er jeg også sikker på, at Hellerup på et tidligere tidspunkt har haft en vandkran eller to. Men jeg kan jo selvfølgelig ikke lige finde en sådan på de billeder, jeg umiddelbart har set igennem. Så tidspunktet for fjernelse må vel vel – et gæt – omkring 1934/35 med indførelsen af S-toget.

Håber det gav et forhåbentligt brugbart svar.

Med venlig hilsen

Efterlysning: Billeder af F-maskiner, vandtagning.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 23/7 2013, 20:59 (4171 dage siden) @ Steffen Dresler

De billeder jeg har lagt på er udveksling til/fra Helsingør. Turen kunne sagtens klares på fulde tanke.

Ang rangering i Hellerup var det sådan, at når den faste Ardelt skulle til eftersyn blev den erstattet af en F, der i hvert fald kunne klare en formiddagsrangering. Hvis det trak ud tog F'en et smut til/fra Lersøen, og så tog man gerne nogle vogne med der var færdiglæssede. Billeder fra en sådan udveksling følger én af dagene.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Efterlysning: Billeder af F-maskiner, vandtagning.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 24/7 2013, 15:54 (4170 dage siden) @ Holger Sørensen

Når Hellerups faste Ardelt traktor nr. 102 skulle til eftersyn eller rep. på Cvk blev den afløst af et F-lok.

Her er Ardelt nr. 102 kommet tilbage fra Cvk (Gb)og F-lok holder parat til afgang mod Gb.

Hellerup 28.07.1962.


[image]


Foto: Holger B.D. Sørensen :-) ;-) :-)

Efterlysning: Billeder af F-maskiner - især F 470 + 446

af Daniel Zøllner, 27/7 2013, 00:20 (4168 dage siden) @ henning h087

Hej Henning og andre :-)

Så er i heldige at jeg ligger inde med et billede af F 470 som min afdøde ven Jens Gadmar har taget

[image]
Billedet her er taget digitalt fra et analog billede af billedet jeg har i ramme (undlod rammen)

[image]
Som bevis på at den er god nok zoomede jeg lige ind på nummeret ;-)
Men,,, hvor.? hvornår.? billedet er taget ved jeg ikke

Gode sommerhilsner Daniel Zøllner

Efterlysning: Billeder af F-maskiner - især F 470 + 446

af Steffen Dresler, 27/7 2013, 10:35 (4168 dage siden) @ Daniel Zøllner
redigeret af Steffen Dresler, 27/7 2013, 11:10

Go´morgen Daniel!

Går ud fra det ikke er en gættekonkurrence. Billedet må være optaget mellem 1959 og 1963 ved Godsbanegårdens Maskindepot (Gb), nærmere betegnet mellem remisebygningen og opkørslen til kuludleveringsdepotet, der ses i baggrunden.
Årsag til tidspunktet er, at lokomotivet kommer til Kh Gb i 1959 og forbliver her til det udrangeres. Den sidste tid dog i Helsingør (Hg), men lokomotivet blev jo udskiftet for vedligeholdelse i København (Kh). Derfor tidsrummet.
Elleres et tidstypisk billede af en F II med den store dom, almindelig kulkasse bagest uden rygsæk mv. Læg mærket til aflejringerne omkring de to "mælkeflasker" over Pop sikkerhedsventilerne.

Fortsat god dag til dig og alle læserne iøvrigt.

Med venlig hilsen

Steffen dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak