FVJ - en anderledes havnebane [S], 1. del (2 fotos)

af Niels Munch, 10/7 2013, 18:57 (4159 dage siden)

God aften forum,

I midsommerugen i år var jeg et smut i Blekinges "hovedstad" Karlskrona. Efter Roskildefreden 1658 var Blekinge blevet svensk, og kong Karl XI etablerede en isfri flådehavn i Blekinges skærgård på Trossö, som han "eksproprierede" til formålet, og omkring orlogshavnen udviklede byen Karlskrona sig, stærkt præget af flådens installationer og på en måde, der har bragt byen på UNESCOs verdens-kulturarvs-liste.

Jernbanen kom til byen i 1874 med den normalsporede Karlskrona-Växjö Järnväg (CWJ), og 1889 tilkom den smalsporede (1067 mm) Mellersta Blekinge Järnväg (MBlJ) Karlshamn-Karlskrona (indgik senere i Blekinge Kustbaner BKB). Endelig betjente Östra Blekinge Järnväg (1899-1965, 1067 mm) Karlskrona.

CWJ blev elektrificeret 1955, og BKB blev normalsporet i 1957 og elektrificeret 2007.

Jernbanelivet på Karlskrona C var under mit besøg lidet ophidsende, idet sporarbejde på CWJ mod Emmaboda betingede togbusbetjening dér, og på BKB kørte såmænd bare Öresundståg:

[image]
Karlskrona C med Öresundståg 4513 den 17.06.2013 (nm).

Omkring f.eks. 1950 havde der nok været mere at kigge på ved den smukke stationsbygning:

[image]
Karlskrona Centralstation o. 1950. Samlingsportalen - Bildnummer: Jvm.KBEB00911: Fotograf: B. Ferm.

Den svenske flådes orlogsværft på sydsiden af Trossö blev i 1888 forbundet med Karlskrona Centralstation med en 1,6 kilometer lang, nord-sydgående jernbane. Banen byggedes i tunnel under Stortorget hhv. Klockstapeln i Amiralitetsparken og ellers i åben gennemskæring. Den benævntes bl.a. "Flottans Varvs Järnväg" eller "Varvsbanan" og trafikerades af CWJ. Varvsbanan nedlagdes i 1990 og har derefter nu og da været anvendt til kørsel med skinnecykler o.l.

Uanset, at dette markante havnesporsanlæg ikke længere er i brug, sætter det stadig sit præg på Karlskrona. Jeg traskede selvfølgelig op og ned langs banen og tog lidt billeder, for de illustrerer langt bedre end ord dette særprægede anlæg. Desuden har jeg kradset lidt i diverse on-line fotoarkiver m.v. for at få den historiske dimension med.

Vi er jo trods alt i Jernbanehistorisk Forum - og resultatet af mine øvelser vil følge i 2. del.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

FVJ - en anderledes havnebane [S], 1. del (2 fotos)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/7 2013, 19:25 (4159 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Jeg glæder mig meget til at se/høre nærmere om din "trasketur" :-)
Og hvor er det en flot stationsbygning!

FVJ - en anderledes havnebane [S], 1. del (2 fotos)

af Svend, Storkøbenhavn, 10/7 2013, 19:59 (4159 dage siden) @ Niels Munch

Fik du også fotograferet jernbanetunnelen der er (var) en del havnebanen?

FVJ - en anderledes havnebane [S], 2. del (13 fotos)

af Niels Munch, 10/7 2013, 21:22 (4159 dage siden) @ Niels Munch

God aften igen,

Her begynder så traveturen langs Flottans Varvs Järnväg i Karlskrona. Særligt interesserede kan genfinde lokaliteterne på Google Maps.

Værftsbanen udgik fra østsiden af Karlskrona C i en bue mod syd over Kungsplan:

[image]
Blik mod nord: Karlskrona C. Sporet ses ikke i Österleden, men ligger synligt i Kungsplan, 19.06.2013 (nm).

[image]
Blik mod syd: Kungsplan er indrettet som busterminal, 19.06.2013 (nm).

Ejendomsgrænsen mellem CWJ og Flottens Bana lå ved Ö. Vittusgatan. Herefter løber sporet på østsiden af Hoglandsparken og langs Norra Kungsgatan:

[image]
Blik mod syd: Banen benyttes som parkeringsareal langs Hoglandsparken, 19.06.2013 (nm).

..... og indtil Parkgatan og indfarten til tunnellen under Stortorget:

[image]
Nordre tunnelmunding for tunnellen under Stortorget, 19.06.2013 (nm).

[image]
"Järnvägstunneln vid Coopmans backe", År ? - Blekinge Museum, Bildnummer: B 196.

Tunnellen skulle være den næstældste jernbanetunnel i Sverige, den ældste er forbindelsestunnellem mellem Stockholms Södra og Stockholms Norra fra 1871.

[image]
Norra tunnelmunding. Relief bevidner byggeperioden, 19.06.2013 (nm).

[image]
Blik mod nord: Indfarten til tunnellen fra Norra Kungsgatan, 18.06.2013 (nm).

På det højtliggende Stortorget knejser Fredrikskyrkan fra 1744:

[image]
Stortorget - Fredrikskyrkan 18.06.2013 (nm).

..... og jernbanetunnellen løber under fotografens fødder og munder ud ved Söndra Kungsgatan og Amiralitetstorget:

[image]
Relief over søndre tunnelmunding, Stortorget, 20.06.2013 (nm).

[image]
Blik mod syd: Broer for Amiralitetstorget hhv. Alamedan, 19.06.2013 (nm).

[image]
1904: Broer for Amiralitetstorget hhv. Alamedan. Desuden ses tunnelmundingen under Klockstapeln i Amiralitetsparken.
Sveriges Tekniska Museet's flickr photostream (Creative Commons).

[image]
Blik mod nord: Broer for Alamedan hhv. Amiralstorget samt södra tunnelmundingen, 19.06.2013 (nm).

[image]
1904: Broer for Alamedan hhv. Amiralstorget samt södra tunnelmunding. T.v. Trefaldighetskyrkan på Stortorget.
Sveriges Tekniska Museet's flickr photostream.


Nu er det vist tid for en pause; i 3. del fortsætter turen!


Bedste hilsener
Niels

Avatar

FVJ - en anderledes havnebane [S], 2. del (13 fotos)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2013, 22:41 (4158 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels - og alle andre

Som havnebaneentusiast kan man kun fremstamme et "Dét var dog et imponerende stykke ingeniørarbejde "blot" for at lave en havnebane". Flot, flot arbejde og flot flot billedserie.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Flottans Varvs Järnväg i Karlskrona

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/12 2015, 23:52 (3256 dage siden) @ Niels Munch

Som et beskedent supplement til Niels' fine billedserie m. v. følger hermed et udklip fra Jernbane-Bladet nr. 46, søndag den 18. august 1907, 4. årgang.

Efter min mening er der tale om verdens mest spektakulære havnebane; men jeg lader mig glædeligt overraske, hvis der senere dukker en anden op.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]

[image]Arkiv: Det Kongelige Bibliotek/Thomas Boberg Nielsen.

Flottans Varvs Järnväg i Karlskrona

af Niels Munch, 30/12 2015, 09:32 (3256 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Mange tak for et fint supplement!

Bedste hilsener & godt nytår
Niels

FVJ - en anderledes havnebane [S], 3. del (11 fotos)

af Niels Munch, 11/7 2013, 00:16 (4158 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 11/7 2013, 01:16

God aften påny,

Her fortsættes trøstigt vandreturen langs Flottans Varvs Järnväg, for som UTJ en gang udtrykte det: "Vi skal da ikke begrænse os. Gerne billeder fra hele Kalmarunionens område, plus Hertugdømmerne."

Efter således at have konstateret, at vi er på sporet, når vi den sælsomme bygning Amiralitetsklockstapeln, bygget af ukendt arkitekt o. 1699, formentlig under inspiration af det klassiske fyrtårn i Alexandria. Trods sin beliggenhed adskilt fra flådestationen skulle den angive tiden for arbejderne på Örlogsvarvet, og først fra 1909 blev den Amiralitetskyrkans klockstapel.

[image]
Blik mod syd: Amiralitetsparken, tunnellen under Klockstapeln, 19-06-2013 (nm).

[image]
Blik mod nord 1904: Amiralitetsklockstapeln med tunnel og kirkerne på Stortorget i baggrunden.
Sverges Tekniska Museet's flickr photostream.

Da træerne nu dækker - og i øvrigt vanskeliggør sammenligning med "før-billederne", tager vi en anden vinkel:

[image]
Amiralitetsparken, Klockstapeln, 19.06.2013 (nm).

..... og er kommet om på sydsiden:

[image]
Blik mod syd: "Amiralitetssletten" inden flådebasen, 19.06.2013 (nm).

[image]
Blik mod nord: Amiralitetsklokstapeln med sin tunnel, 19.06.2013 (nm).

[image]
"Amiralitetsförsamlingens Klockstapel 1941". Samlingsportalen - Bildnummer: Jvm.KBDB04972:

Det ses, at der er ilagt en tredie skinne for 1067 mm smalsporet, hvilket formentlig er sket omkring 1. verdenskrig. Efter ombygningen af Blekinge Kustbane 1957 til normalspor forsvandt skinnen igen.

En stor del af Amiralitetssletten er nu parkeringsplads for flådestationen, og vi kommer ikke længere end til Högvakten:

[image]
Blik mod syd: Högvakten, vagtbygningen ved flådestationen, 18.06.2013 (nm).

Her forsvinder sporet "inde bag hegnet", men begge sporvidder har kunnet ses på flådestationens og værftets område. Persontog har været ført til værftet, i perioder med arbejdere, og også i f.m. udstillinger, bl.a. Jubileumsutställningen på Amiralitetsslätten 1930.

Jernbaneforvaltningerne sørgede for transport til/fra hegnet, flåden selv indenfor, og det er lykkedes at finde et par eksempler på flådens jernbanetrækkraft:

[image]
"Örlogsvarvets lastbilpark och bilpersonal, jämte lok och lokpersonal, 1943". Sjöhistoriska Samlingar - Foto: I1246.

Der ses blandt bilerne en Bjurström lokomotor, som måske er denne: http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=21&lokid=160 .

Værftet har desuden haft en Bjurström af Type 8 med 1067 mm sporvidde, f.nr. 249/1940. Nærmere savnes.

[image]
"Motorlok för varvsbanan leverat av Jönköpings Mek. Verkstad", 1946, Sjöhistoriska Samlingar - Foto: IV1052.

[image]
"Motorlok för varvsbanan leverat av Jönköpings Mek. Verkstad", 1946, Sjöhistoriska Samlingar - Foto: IV1053.

Lokomotoren er denne:

JMV F.nr. 107/1946 1067 mm, dm SV ML500A Karlskrona Örlogsvarv, 19?? s/s

..... altså smalsporet men med kobletøj for begge sporvidder.

Afslutningsvis et blik på værftets profil fra søsiden:

[image]
Mastekranen på orlogsværftet og Portalkran 14, 18.06.2013 (nm).

Interessante links om Varvsbanan:

http://www.emmabodabanan.se/flottansvarvsbana.php
http://www.emmabodabanan.se/varvstunneln.php
http://www.emmabodabanan.se/varvsomradet.php


Bedste hilsener
Niels


Edit har indføjet et foto mere.

FVJ - en anderledes havnebane [S], 3. del (11 fotos)

af disavelo, 11/7 2013, 11:48 (4158 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for som altid spændende billeder og ikke mindre interessant tekst.

Venlige hilsner
Søren

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak