gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 10/7 2013, 10:57 (4184 dage siden)

Har langt om længe fået fat i mogle gamle køreplaner (35-54).
Forekommer mig generelt at der egentlig ikke var ret mange afgange på de enkelte baner, som der så til gengæld jo var langt flere af?
Bortset fra S-togstrafikken var der ikke meget myldretidstrafik i nærtrafikområdet, men det var vel fordi der ikke var så meget der "myldrede" udenfor S-togsnettet dengang.Begrebet stiv køreplan var næsten ikke eksisterende, højst tilnærmelsesvis-bortset fra S-togene.
F.ex. Nordbanen havde næsten ingen myldretidstog heller, i forhold til f.ex. 67 hvor der nærmest er mindst 20-min. drift- i myldretiden.
Interessant er det også med de mange togkategorier ca 122!.
Men hvorfor man f.ex. underholdt publikum med en særlig opdeling i ME, MI og M kategorier, kan jeg ikke lige gennemskue.
Og der er jo mange andre interessente forhold i disse gamle værker.:-P

hilsen Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/7 2013, 15:59 (4182 dage siden) @ gamle ole

Hh 12.07

Hvor har Du det fra med 122 togkategorier???

Undren fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 12/7 2013, 17:19 (4182 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja det var da en tyrkfejl der ville noget. ! Beklager.Skulle selvfølgelig være 12. Et total for meget
I de seneste udgaver var der jo kun 5 tilbage.
Ved stikprøver er det ikke lykkes mig endnu at finde kategorien G i de enkele planer, endnu.


Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af Svend, Storkøbenhavn, 12/7 2013, 20:44 (4182 dage siden) @ gamle ole

Du er da vist blevet beskæftiget for de næste par måneder :-)

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 13/7 2013, 12:27 (4181 dage siden) @ Svend

Ja det må du dæleme nok sige!
Det er ufatteligt hvad der er af info i den slags.
Dækker nu 35-67.

Herligt!:-D e

gamle køreplaner, diverse observationer

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/7 2013, 21:15 (4182 dage siden) @ gamle ole

Hh 12.07

Selv 12 togkategorier lyder af meget, men lad det komme an på en prøve!!! Du kan jo skrive hvilke det er.

Og så finder Du nok ingen "G" som er godstog. De optræder normalt ikke i en publikumskøreplan, men vil i givet fald blive betegnet som "B" = blandet tog, som var meget almindeligt ikke mindst på privatbanerne og sidebanerne, hvor et arbejdende godstog havde en personvogn med, eller hvis forholdene var små og toget blev fremføet af en Triangel blev den benyttet til personbefording også.

Og at der ikke var mange tog på de enkelte strækninger i "gamle dage" skyldes som bekendt hele befolkningssammensætningen og arbejdsforholdene, hvor ens behov blev opfyldt i lokalsamfundet. Der var kun i sjælden grad brug for at bevæge sig langt væk. Og en egentlig pendling blev først opfundet senere i forbindelse med den stigende velstand m.m. Den bolig/arbejdssted der kunne forekomme ind/fra en større by blev tilgodeset med et enkelt eller to morgentog og eftermiddagstog der passede med arbejdstider.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 13/7 2013, 13:39 (4181 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja det er oplagt af transportbehovet var meget anderledes tidlige, og det er som sagt også nærtrafikområdet der undredede mig mest.
Køreplanerne løber som sagt for perioden 35-67, og kategorierne blive færre over tid.
De ældste opererer ved nærmer eftersyn med 10-ikke 12, og de nyeste 5.

L-lyntog
E eksprestog
I iltog
P persontog
ME motorexpres
MI motor il tog
M motortog
B blandet tog
G godstog med personbefordring
F ferie eller fjerntog
S skinnebus


Men hvad den store forskel mellem B og G forstår jeg stadig ikke, og hvorfor sondre mellem M.... og de øvrige?


Det blev så kun ntil 11

Og de sidste overlevende 5 var jo
L
E
I
P
S

-og så vores tids IC, ICE, Lyntog, regionaltog mm

Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af Jens V, 13/7 2013, 18:20 (4181 dage siden) @ gamle ole

Køreplanerne løber som sagt for perioden 35-67, og kategorierne blive færre over tid.
De ældste opererer ved nærmer eftersyn med 10-ikke 12, og de nyeste 5.

I dag opererer tjenestekøreplanen for gods med 34 kategorier, og pudsigt nok er der også 34 kategorier for persontog og beslægtede...

:-)

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 13/7 2013, 19:15 (4181 dage siden) @ Jens V

Du godeste!
Tænk at man få så mange kategorier.
Tør dårligt tænke på ratinalet bag dette.

ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af Jens V, 13/7 2013, 20:28 (4181 dage siden) @ gamle ole

Tør dårligt tænke på ratinalet bag dette.

Rationalet er "afregning": Hvilken jernbanevirksomhed skal betale diverse afgifter... for hvilken type tog?

gamle køreplaner, diverse observationer

af BlackThorneDK ⌂, Oddense, Spøttrup, 13/7 2013, 20:40 (4181 dage siden) @ Jens V

Tør dårligt tænke på ratinalet bag dette.


Rationalet er "afregning": Hvilken jernbanevirksomhed skal betale diverse afgifter... for hvilken type tog?

Eventuelle forsinkelser tæller vel også med?
Et materieltog kan vel bedre tåle et par minutters forsinkelse, end et personbefordrende tog.

gamle køreplaner, diverse observationer

af Jens V, 13/7 2013, 21:32 (4181 dage siden) @ BlackThorneDK

Rationalet er "afregning": Hvilken jernbanevirksomhed skal betale diverse afgifter... for hvilken type tog?


Eventuelle forsinkelser tæller vel også med?
Et materieltog kan vel bedre tåle et par minutters forsinkelse, end et personbefordrende tog.

Naje, sådan er det faktisk ikke mere. Både materielløb og personaleture er for det meste skruet sådan sammen, at et forsinket materieltog her kan betyde et *meget* forsinket persontog dér...

Eksempel: Man lader et materieltog "vente udenfor" stationen for at få et IC-tog rettidigt ud... problemet er bare, at lokomotivføreren til IC-toget er ham, der kommer med materieltoget... :-)

gamle køreplaner, diverse observationer

af Børge Sundahl, 25/8 2013, 12:33 (4138 dage siden) @ gamle ole

Der var også en togart K = "Kurertog", som de gamle kaldte det

Mvh Børge

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 25/8 2013, 16:10 (4138 dage siden) @ Børge Sundahl

Den togart kendte jeg heller ikke. Må være endnu ældre end 33, for i den køreplan er den ikke medtaget?


Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af Børge Sundahl, 25/8 2013, 18:01 (4138 dage siden) @ gamle ole

Den er i køreplanen fra 15/5 1935
Børge

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 26/8 2013, 13:08 (4137 dage siden) @ Børge Sundahl

Underligt. Jeg kan ikke finde kategori K. Optræder ikke i oversigten over de andre togarter?
Kan du specificere stedet?


Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af Børge Sundahl, 26/8 2013, 15:08 (4137 dage siden) @ gamle ole

I TK IA bl a side 6 og 7 er togarten angivet i trækketabellerne.

I planerne er på side 31 tog 1141 København-Orehoved Fgh anført med togart K og der er flere

Et enkelt tog mellem Esbjerg og Fredericia,tog 383 side 120 i TK II er også med togart K.

Og det var planerne gyldig fra 15/5 1935, altså den store første togrevolution med lyntog og Lillebæltsbroen

Der var ikke mange, men nogle stykker var der.

Mvh Børge

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 26/8 2013, 17:31 (4137 dage siden) @ Børge Sundahl

Ok. Det gir mening. Jeg sidder med gamle publikumskøreplaner, og du sidder med div. tjenneste-ditto.
I den gamle Fabers Rejseliste fra 33, optræder der dog posttegn ved visse afgange. Hvis man med Kurer forastår post, gir det jo også mening.
Men det forklarer jo hvorfor jeg ikke kunne finde K-arten.


Hilsen Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af Uffe Olsen, 26/8 2013, 19:57 (4137 dage siden) @ gamle ole

Ok. Det gir mening. Jeg sidder med gamle publikumskøreplaner, og du sidder med div. tjenneste-ditto.
I den gamle Fabers Rejseliste fra 33, optræder der dog posttegn ved visse afgange. Hvis man med Kurer forastår post, gir det jo også mening.
Men det forklarer jo hvorfor jeg ikke kunne finde K-arten.


Hilsen Ole

Hej
Posthorns symbolet betyder bureau,altså postvogn med postpersonale og der medtages alle arter af forsendelser.
Betegnelsen Kurertog blev benyttet til luxustogene København-Gedser-Berlin.
Hilsen Uffe

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 3/9 2013, 16:07 (4129 dage siden) @ Uffe Olsen

Ok og tak. Så kom det på plads.:-)


Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af Steffen Dresler, 26/8 2013, 20:02 (4137 dage siden) @ gamle ole

Go´aften!

For måske bedre at kunne forstå, hvorfor der var så mange "togarter" og at de blev betegnet som de gjorde, kan det nedenfor angivne måske give et svar:

"En togart var ikke kategoriseret efter tons togvægt, men efter hvilken gennemsnitshastighed, lokomotivet skulle kunne fremføre toget på en given strækning med, hvilket i praksis betød jo hurtigere ”Togart”, jo mindre tons togvægt.

Nedenfor skal kort angives, hvad de vigtigste togarter og køretider indebar, generelt fra omkring 1920’erne og udregnet som A-køretider i km/t.


Togart: HE E K HI I HP P LP B HG G LG
Grundhast.: ? 90 86 80 76 70 60 55 45 44 40 39
Maks. Hast.*): 100 100 90 80 80 70 60 60 45 45 40 40

*) Skønnet værdi.


For at udregne en togarts køretid mellem to stationer måtte man kende banens stigningsforhold (og fald!), afstanden og maksimalhastigheden. Herefter kunne man på grundlag af lokomotivtypens trækkraftdiagram beregne, hvor meget lokomotivet kunne fremføre i de pågældende togarter.
Da man ikke ved banernes start havde en færdigsyet køretidstabel, måtte man ved praktiske ”øvelser” finde frem til en given belastning i en given togart for en bestemt maskintype. Senere fik man udviklet en beregningsmetode, således at arbejdet kunne ske bag et skrivebord – men sikkert gerne suppleret med praktiske prøvekørsler.
I 1875 kendes i Jylland/på Fyn fire togarter ”Iltog” (I), ”Persontog” (P), ”Blandettog” (B) og ”Godstog” (G), i 1888 seks togarter i Jylland/på Fyn, I, ”Hurtigt Persontog” (HP), P, B, G og ”Extra G & K Tog”, på Sjælland ligeledes seks, HP, P, ”Hurtigt Blandettog” (HB), B, G og EG, men fra 1891 dog elleve, i 1895 blot otte, I, HP, P, LP, B, HG, G og LG.
(M.h.t. ”Extra G & K Tog” skal bemærkes, at der ikke findes yderligere om forkortelserne i TIB, ej heller om de eventuelt har været skrevet som EG og EK),
Alle disse ovennævnte forskellige togarter var udregnet som ”rene” køretider mellem to stationer og kaldtes for ”A-køretider”.
Ved standsning og igangsætning skulle der lægges 1-2 min. til køretiden samt – ikke mindst – togets planmæssige opholdstid. Den angivne grundhastighed var beregnet for vandret bane (og små stigninger).
I Tjenestekøreplanen ville der som togart være angivet f.eks. ”HP” eller ”G”. Hvis toget var tungere end den angivne togart, ”rykkede” man et trin nedad i togart, da lokomotivet skulle bruge længere tid – men ikke udover ”LG”, for dér var lokomotivets trækkeevne opbrugt!!!!
A-køretiderne brugtes til damptog og de tidligste diesellokomotivtog. Togart ”Eksprestog” (E) fremkom mellem 1895 og 1900 (dog kun maks. hast 90 km/t). Togart ”Hurtigt Eksprestog” (HE) indførtes mellem 1905 og 1907, formentlig med leveringen af de nye P-maskiner og en forhøjelse af maksimalhastigheden til 100 km/t. ”HE” og ”E” udgik i 1911, hvor den generelle maksimalhastighed nedsattes til 90 km/t.
A-køretidernes anvendelse aftog med årene, og ved overgangen til sommerkøreplanen 27. maj 1962 (K62s) udgik brugen af dem, hvorefter der kun anvendtes/anvendes ”B-køretider”.
”B-køretider” tilkom først i 1927 (men kendes allerede i tjenestekøreplanen fra 1900 på Nord- og Kystbanen!) og var beregnet (prøvekørt) med en given belastning og standsnings-mønster for en bestemt lokomotivtype. I B-køretiderne var indregnet tillæg for standsning og igangsætning, men ikke stationsophold, og der var derfor udregnet adskillige køretider. Som togart ville der i tjenestekøreplanen være angivet f.eks. ”R 450”, ”H 600” eller ”S 250”. B-køretider brugtes til al slags trækkraft og er reelt, hvad der bruges i dag. For disse køretider gælder det naturligvis også, at overbelastes et tog, taber det tid".


Ovennævnte er et uddrag fra "Tillæg 2" i bogen "DSB litra R, H og S, Lokomotivets forlag (Tog på Tryk)" af undertegnede og hér med hjælpe fra Georg Schmidt og Henning Petersen.

NB: Tabellen er blevet forskudt her på siden, hold HØJRE kant!

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 3/9 2013, 16:09 (4129 dage siden) @ Steffen Dresler

Fornem forklaring. Meget informativ. Tak:-)


Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 14/7 2013, 10:32 (4180 dage siden) @ Holger Sørensen

Eneste forklaringer jeg lige kan komme på er at grunden til specifikt dengang at annoncere i publikumskøreplanerne med M, ME og MI, er for atindikere at der er tale om "små" tor=motortog dengang var små og havde begrænset kapacitet i forhold til damptog???
G i forhold til B er vel bare udtryk for endnu langsommere tog med endnu mere rangering på mellemstationer mm???


Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 14/7 2013, 17:37 (4180 dage siden) @ Holger Sørensen

Og nu er det lykkes at lokalisere alle 11 kategorier fordelt på de respektive planer.:-P


ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 25/8 2013, 12:02 (4138 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja du har en pointe her.
Jo ældre man blir får man mere og mere øje på andet end "jernbaneteknik".
At studere de gamle køreplaner-her fra 32 op til nu- er jo et helt (lokalt)kulturhistorisk, socioøkonomisk og demografisk mm studium der nærmest er en slags togdriftens statisktiske 10-års oversigt for perioden.Ja der var ikke ikke mange der "flyttede sig" tidligere. Man blev hvor man var og havde ikke behov for større rejseaktivitet, og pendlere mm var følgelig ikke opfundet (i særlig grad).
Det er karakteristisk at selv hovedbanerne ikke havde særlig intensiv trafik, og mange sidebaner ku nøjes med et morgen-skole-middags og aftentodg eller to, hvoraf mange endda var blandettog eller godstog der medtog passagerer.

Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 7/8 2013, 10:59 (4156 dage siden) @ gamle ole

Og det er jo helt rigtigt at samfundet og infrastrukturen var ganske anderledes, og der stort set ikke var nogen pendling udenfor Bybaneområdet i Kbh, og man kunne komme-næste, lige så langt med sporvogn, trolleybus og bus, nemlig bybaneområdet plus Klampenborg og Holte (hvor der så gik sporvogn/trolleybus til Klampenborg og trolleybus til Sorgenfri-næsten Holte.
Men tænk alligevel. Samttlige køreplaner for alle baner i DK i et lille h5 hæfte på ca 180 sider alt imcl, fordelt på ca 100 plannumre herunder flere baner under samme plannr, og der var jo næsten ingen baner nedlagt endnu i 34/35, bortset fra Sønderjylland!
Hilsen Ole

gamle køreplaner, diverse observationer

af gamle ole, 10/8 2013, 17:43 (4153 dage siden) @ gamle ole

Og nu fik jeg fat i Fabers Rejseliste fra 32!-hvilket er overordentligt interessant derved at der på dette tidspunkt mig bekendt ikke var nedlagt andre normalsporede baner i landet end Nærum-Vedbæk i 21. Resten var smalspor mm i Sønderjylland, og herefter begyndte begyndelsen til enden med et par nedlæggelser af normalsporede baner også i Sønderjylland, "and the rest is silence"


Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak