Hej.
Det er ikke en tørvemose.
Det er ikke fra tysk tid. Påklædningen er senere.
Det er rigtigt, som en anden svarer skriver, at lokomotivet er såre almindeligt, så ad den vej kommer vi ikke langt.
Du mener, at billedet kunne være fra det sydlige Jylland. Så er vi ovre i gætterierne. Prøv at høre, hvad din klient siger til efterfølgende bestemmelse.
Entreprenør Madsen i Sønderborg ejede et lokomotiv som vist på billedet. Det brugtes til vejarbejder i Sønderjylland efter Genforeningen. Lokomotivet var O&K 10954/1925. Der er intet, der udelukker, at det skulle være dette lokomotiv.
Her til aften ledte jeg i mine mapper efter noget helt andet, men så fandt jeg et foto af anlæg af vejen Bro - Fynshav. Dette billede havde samme forgrund som dit. Jeg er ikke i stand til at sige, om nogle af arbejderne også er de samme. Desværre.
Spørg din klient, om han har arbejdetfor Madsen. Hvis ikke, er der stadig en mulighed, da Madsen udlejede sit lokomotiv, når han ikke selv brugte det.
I arkivet har jeg følgende: Desværre tager systemet ikke tabuleringerne.
O&K 10954/1925. 600 mm. 11 m2. 12 kg. Ophugget 1956.
1926 - 27 Vejanlæg ved Gråsten. Entr. Madsen, Sønderborg.
1929 Vejanlæg ved Glenstrup. Entr. Madsen, Sønderborg.
? Anlæg af Rødding - Øster Lindet landevej. Entr. Madsen, Sønderborg.
? Vejanlæg ved Nustrup. Entr. Madsen, Sønderborg.
1932 Anlæg af Østkystvejen ved Tandslet. ?
? Anlæg af Kystvejen langs Flensborg Fjord. ?
1935 Anlæg af Agerskov - Branderup landevej. Entr. Madsen, Sønderborg.
1935 - 37 Vejanlæg ved Glenstrup sø. Hovedvej 10. Entr. Madsen, Sønderborg.
1937 Vejanlæg på Haderslev Næs. Entr. Madsen, Sønderborg.
? Anlæg af Nybøl - Skelde ved Smøl. Stenderup Jensen.
1939 Vejanlæg ved Baså - Snogebæk. Stenderup Jensen.
1944 - 46 Tørvegravning på Bodal Tørvefabrik. WT&K.
1946? Opfyld af tyske pansergrave ved Sønderborg. Stenderup Jensen, Sønderborg.
1956 Ophug.
Bemærkninger
Madsen lejede ikke sjældent lokoet ud. Stenderup Jensen også fra Sønderborg var ofte lejer. Det vides ikke, og Madsen var ejer, mens lokoet arbejde i Åmosen og WT&K blot lejede det. Det vides ej heller om Stenderup jensen købte lokoet efter krigen, men WT&K og Stenderup Jensen have et nært samarbejde og lejede i hvert fald andre gange materiel af hinanden. Således ved udgravningen til Danfos. Søren Madsen blev dræbt ved en trafikulykke syd for Kolding i 1938, så en anden må havde købt lokomotivet derefter, hvis ikke firmaet fortsatte?
Udskrift af kedelbog
Orenstein & Koppel A-G, Berlin-Drewitz 10954/1925
Fabrikens kedeltegning nr. 85589 :
Hedeflade 11,66 m² jf. tegning, arbejdstryk 12 kg/m².
Tegning dateret 9-5-1925. Tysk trykprøve 29-1-1925.
Jeg har ingen forklaring på, at Bro - Fynshav ikke fremgår, men der er tale om to forskellige kilder, der åbenbart ikke kan sammen?
Med venlig hilsen
Bent Hansen
Industribaneklubbens Forskningsafdeling