Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC...

af Holger Sørensen, Hedehusene, 4/7 2013, 17:04 (4160 dage siden)

En lille stribe P-vogne fra arkivet...

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)



P 12135 muligvis Nykøbing F sep. 1958 (Bygget af Scandia 1958). Ledningsvogn.
Frisk fra fabrikken, ingen buler i pladerne endnu
[image]

PB 10582 Tåstrup 23/9-1961 (Scandia 1943). Fast presenning, Isothermoslejer
[image]

Isothermosleje på ukendt PB (forstørrelse)
[image]

PC 27231 Hellerup sep. 1957 (Scandia 1897). Tidligere SNB PB 670 overtaget 1949
[image]

PD 27402 Lyngby 8/6-1961 (Scandia 1942). Tidligere SNCF til 1950
[image]

PE 17708 ukendt sted maj 1957 (Bremen 1919). Kan nogen genkende stedet?
[image]

PER 17699 Tåstrup 11/7-1963 (Bremen 1919)
[image]
Alle fotos HBDS

Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC...

af Jens Bruun-Petersen, 6/7 2013, 21:16 (4158 dage siden) @ Holger Sørensen

Tak for billeder! Det er jo ganske om at se vognene i perioden fra 1956 til 1961, hvor jeg troligt noterede lasteevne og tara for alle de godsvogne, der kom forbi Vordingborg station. Jeg har også noter på nogle af de viste, f.eks PC 27231 og PER-vognen (sidstnævnte med bemærkning "1 A/3" (skrevet som brøkstreg), hvilket fortæller, at der er 1 aftagelig gavl). Derimod har jeg ikke mødt PB-vognen.

Venlige hilsener

Jens

Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC...

af Jens Vesterdahl ⌂, 24/9 2013, 18:28 (4078 dage siden) @ Holger Sørensen

P-vognen:
Er der nogen der ved, hvor længe stålvognene rent faktisk havde litra P? På jernbanen.dk er der f.eks. et billede af E 52050, angiveligt fra 1958, så da vognene blev leveret i 1958, må det have været en meget kort periode. Jeg var meget i tvivl om, hvad jeg skulle gøre, da jeg skulle litrere min ombygning, som skal være lige fra den periode, men da jeg så ovennævnte billede af E 52050 allerede fra 1958, så besluttede jeg mig til at mine vogne også skulle være litra E.

PE-vognen:
Herligt, at det lige er 17708 på billedet. Den har jeg ombygget fra en begyndervogn i skala 1:32.
Interessant i øvrigt, at fragtseddelholderen sidder midt i feltet og ikke ude til højre. Det billede ville jeg gerne have set før jeg byggede vognen om, men så er der lidt til nittetællerne, når klubben er på udstilling.

PER-vognen:
Pokkers også, at man ikke kan se, om der er et rangertrin i det fjerneste hjørne af vognen. Den detalje mangler jeg at få afklaret til min ombygning.
Har vognen i øvrigt ikke forkerte hjørnemærker? Et mærke betød, at vognen var ledningsvogn, og PER havde da bremser ... ?!?


Mvh
Jens

Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC...

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 24/9 2013, 20:35 (4078 dage siden) @ Jens Vesterdahl

PER-vognen:
Pokkers også, at man ikke kan se, om der er et rangertrin i det fjerneste hjørne af vognen. Den detalje mangler jeg at få afklaret til min ombygning.

Det var der næppe. Det almindelige arrangement på vogne med rangerskruebremse var trin i begge sider i skruebremseenden.

Har vognen i øvrigt ikke forkerte hjørnemærker? Et mærke betød, at vognen var ledningsvogn, og PER havde da bremser ... ?!?

Ja. Rangerskruebremse (og trykluftledning).

Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC...

af Jens Vesterdahl ⌂, 24/9 2013, 20:55 (4078 dage siden) @ Erik Olsen

Det var der næppe. Det almindelige arrangement på vogne med rangerskruebremse var trin i begge sider i skruebremseenden.

Det var egentlig også min konklusion, men dette billede af specialvogn 367 fra 1961 viser vognen med trinbræt i hjørnet. Dog viser alle andre tilgængelige billeder ikke noget synligt trinbræt, så derfor min konklusion. Trinbrættet kan jo være eftermonteret på netop denne vogn.

Har vognen i øvrigt ikke forkerte hjørnemærker? Et mærke betød, at vognen var ledningsvogn, og PER havde da bremser ... ?!?


Ja. Rangerskruebremse (og trykluftledning).

<klask på panden> ... selvfølgelig! ;-)
Jeg kan jo bare læse på lektien, men man ser kun hvad man vil se.
Det vil så sige, at mit kommende brunkulstog i skala 1:32 stort set bliver uden trykluftbremser ... hmm, så må CUeren gå bagest i toget.

Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC...

af henning h087 ⌂, Græsted, 24/9 2013, 21:13 (4078 dage siden) @ Jens Vesterdahl

:-)

hej

[image]

jeg er så ikke helt sikker
manglen på foto af netop PER
men må åbenbart have set et foto af en PER med rangertrinbrædt, da jeg tegnede (19870104) denne
Endvidere har hovedtegningen af den dette trin
Lånt fra ØSJS bogen udgivet af JMJK
[image]
og masser af typer, især lukkede vogne har/havde dette trinbrædt af forskellig type modsat bremseplatformen
det kunne jo være at da man afmonterede vognkassen på PER til færgevogne at trinet blev taget af - eller at hvis det gik i stykker - ikke satte et nyt på - eller af vedligeholdelsesgrunde afmonterede det eller eller

mvh
henning h087

Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC...

af Jens Vesterdahl ⌂, 24/9 2013, 22:35 (4078 dage siden) @ henning h087

... især lukkede vogne har/havde dette trinbrædt af forskellig type modsat bremseplatformen ...

... det kunne jo være at da man afmonterede vognkassen på PER til færgevogne at trinet blev taget af - eller at hvis det gik i stykker - ikke satte et nyt på - eller af vedligeholdelsesgrunde afmonterede det eller eller

Netop, netop og netop. Så står det 1-1, og jeg er lige vidt.

Jeg tror dog nu - da hovedtegningen angiver, at der er et trin, og da mange andre vogne med bremseplatform også havde trin - at det mest sandsynlige scenarie er, at trinene er afmonteret på færgevognene, og at en PER reelt skal have et trin. Det vil jeg så montere, når jeg bygger om.

Tak for svarene :-)

Mvh
Jens

Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC... PER : det en tysker

af Jens Vesterdahl ⌂, 24/9 2013, 23:16 (4078 dage siden) @ henning h087

kommer i tanke om at PE og PER jo er tyskbyggede vogne - og og på tyske vogne er/var dette trin standart - se også PTR vogne
http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=PTR&typenr=1

Mjah - jeg køber helt klart dit argument om at trinnene var standard på de tyske vogne, men billederne af PTR viser jo netop en vogn med og en uden rangertrin modsat platformen. Det ser ud til at trinnet kunne være blevet monteret ifbm. en revision, hvor bomærke og litra blev flyttet til den modsatte ende af vognsiden.

Sådeeet ...

Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC... PER : det en tysker

af Jens Vesterdahl ⌂, 24/9 2013, 23:33 (4078 dage siden) @ Jens Vesterdahl

En hurtig rundtur på jernbanen.dk viser faktisk en udpræget tendens til at vogne med bremseplatform i den periode ikke havde rangertrin i modsatte ende. Se f.eks. på de billeder der findes af Q-vognene.

Nu er jeg derfor mest tilbøjelig til at lade min magelighed og pengepung sejre og undlade at montere et trin.

Oh, hvilke kvaler, internettet og dets mængde af information dog udsætter én for ... :-D :-D

Mvh
Jens

Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC... PER : det en tysker

af henning h087 ⌂, Græsted, 24/9 2013, 23:49 (4078 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Hej
:-)

det har du ganske ret i - men PUR ( også tysk ) har det - men som sagt, lidt svært at sige generelt at de alle har det, idet billedmaterialet ikke er stort nok - og spredt over en årrække, og tilsyneladende har danskbyggede vogne, såfremt der er et rangertrin en anderledes type på - hvorimod de tyskbyggede har den viste type på tegningen og PTR, PUR, PER færgevogn fotoerne, Men G/GS vogne fra 1954 en meget lig type som dem der sidder på PER, PTR, PUR vogne - så der skal jo nok kigges efter i billedsamlingen - og så også se på hvornår, hvilke osv, så....

mvh
henning h087

Torsdagsbilleder - DSB P, PB, PC...

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 24/9 2013, 21:22 (4078 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Det var egentlig også min konklusion, men dette billede af specialvogn 367 fra 1961 viser vognen med trinbræt i hjørnet.

Jeg har ikke noget svar på om færgevogne fik ekstra trin eller om PER var særligt udstyret.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak