Sikringsstilling Nord

af Bent Hansen, 29/6 2013, 10:51 (4195 dage siden)

Dette indlæg bygger på tidligere indlæg om et postkort fra Døstrup vidende et mystisk skur. Måske var det en ide, at genopfriske hukommelsen i denne fil? Skriv Døstrup i søgefeltet.

Sikringsstillingen var 10 km bred og 60 km lang og førte fra Genner Bugt til Skærbæk med fodfolksstillinger i front (mod nord - mod Danmark!) og kanonbatterier og ammunitionsbunkers bagerst. Hele stillingen betjentes af områdets jernbaner suppleret med sidebaner i fornødent omfang. Der var derfor både normalsporede sidebaner og metersporede sidebaner samt 600 mm baner ud til fodfolkets stillinger.

Fra Den sønderjydske Hovedbane var der normalspor til batterierne i Andholm og Rugbjerg mellem Rødekro og Hovslund. Fra Marskbanen var der et normalsporet sidespor mod vest fra Døstrup til batteriet i Mjolden. Et andet lidt sydligere førte mod øst fra Vollum til Drengsted

Stillingen gik nord om Skærbæk, så en lille del af Haderslev Amts Jernbaner, HAJ fra Skærbæk kunne bruges. Stillingen krydsede igen HAJ nordvest og nordøst for Branderup på HAJ. Nordøst for Branderup var der et kort metersporet sidespor til Strandelhjørn Skov. Fra Branderup var der endvidere en metersporet forbindelse til Øster Terp på Åbenrå Amts Jernbaner, AAJ. Fra Øster Terp på AAJ var der en langt sidebane til Døstrup Station på Marskbanen. Midt på denne sidebane var der et kort ligeledes metersporet sidespor til Arrild. På AAJ mellem Åbenrå og Hovslund var der et kort metersporet sidespor til Genner og et længere til Skovby.

Fra Arrild var der 600 mm spor til Lindet i Lindet Skov samt en anden gren til et punkt nordøst for Hønning. Nord for Arrild Ferieby var der dels et sidespor til en grusgrav dels et forbindelsesspor Hønning - Lindet så der opstod en vendtrekant, så man ikke behøvede at køre helt ind til Arrild og rebroussere der. Fra Skærbæk station førte tre tipvognsspor med nord og øst. Fra Galsted på HAJ førte et 600 mm spor mod nord til landevejen mod Ribe. Fra Toftlund førte en 600 mm bane mod øst mod Hyrup. Nord for Hyrup førte et 600 mm spor øst - vest. Det ses ikke at have forbindelse med det øvrige net. I Østenden er markeret grusgrav. Fra den metersporede Skovbybane førte et 600 mm spor til Hoptrup og videre stik syd til en grusgrav. Fra Vedsted førte en 600 mm gaffelbane mod syd og øst. Syd for normalsporet til Andholm førte en 600 mm bane med øst til Lerskov.

Opgørelsen her er ikke fuldstændig, idet nogle baner kan bero på erindringsforskydninger. Nogle af disse, jeg ikke tror på, har jeg ikke gengivet.

HAJ og AAJ afgav lokomotiver til metersporbanerne. Desuden afgav de også lokomotiver til militærbanerne på Sild. Et par lokomotiver kom muligvis til Vestfronten i Frankrig eller i Belgien, idet de skulle erstatte nogle lokomotiver fra Kredsbanerne i Flensborg, hvis koblingssystem ikke passede med det øvrige lånte (rekvirerede, beslaglagte) materiel. (Kreds er Amt på dansk.)

På 600 mm banerne kendes slet ingen trækkraft! Den tyske hærledelse rådede imidlertid over mange tusinde 600 mm damp- og motorlokomotiver, men der er aldrig set fotos fra Nordslesvig af nogle af dem - før efter krigen, hvor en god håndfuld af både damp- og motorlokomotiver i 600 mm sporvidde kom til Danmark til tørve-, mergelbaner og til entreprenører. Mens blandt andet svenskerne kunne holde liv i deres, blev ingen af de danske særlig gamle.

Og så i øvrigt, den krigsfangelejr, der omtales i de første indlæg, var en krigsstraffefangelejr, og det er noget helt andet. Det var de internerede herfra, der blandt andet byggede Sicherungs-stillingen sammen med pionertropper.

Som sagt mere på bentsbane.dk. I øjeblikket ligger der ikke noget, men om en måneds tid måske?
Bent Hansen

Sikringsstilling Nord

af Bent Hansen, 30/6 2013, 14:31 (4194 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Tak for kortet. Det er jo noget bedre end mit og viser de tre kategorier af stillener, der var. Batterierne roder dog, idet men ikke kan se, hvad der var svære og mellemsvære batterier.

Kortet var i øvrigt det, der også brugtes i den nationalsocialistiske tryksag. Hvor har du det fra? Min kopi er i frimærkestørrelse og kopieret på noget der ligne vokspapir.

Måske får jeg første del af min Sicherunsstellung Nord lagt på min hjemmeside i morgen?
(bentsbane.dk)

Mvh. Bent.

Sikringsstilling Nord

af Svend Mikkelsen, 1/7 2013, 09:35 (4193 dage siden) @ Bent Hansen

Kortet var i øvrigt det, der også brugtes i den nationalsocialistiske tryksag. Hvor har du det fra? Min kopi er i frimærkestørrelse og kopieret på noget der ligne vokspapir.

Det var så lidt.
Kortet er fundet ved googling.
Der mere på team-schack bla. en dampvogn

Sikringsstilling Nord

af Bjarne Hansen, 1/7 2013, 13:05 (4193 dage siden) @ Svend Mikkelsen

Hej
Er det kort som henvises til fra Mjolden / Ottersbøl krat???
Hvis det er det , så er det et kort som jeg har liggende og jeg har også et kort over militærbanens vej ind til Døstrup og hvor banen til Mjolden / Ottersbøl krat går ud fra Døstrup .
Hilsen
Bjarne

Sikringsstilling Nord

af XAL Olesen, 1/7 2013, 16:24 (4193 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent

Ved et tilfælde købte jeg for en del år siden bogen "Militære jernbaner ved Danmarks sydgrænser" skrevet at Ulrich Holstein anledning af HKH Dronning Margrethes 40 års fødselsdag.

Bogen har et hav af kort (mere eller mindre tydelige kort) og tilsyneladende præcise strækningsbeskrivelser m.m. fra 1844 - 1920 samt en hel masse andre oplysninger.

Er det en bog du har læst? Den kan måske give svar på nogle af dine spørgsmål.

Ellers kan den lånes på biblioteket:

http://bibliotek.kk.dk/ting/object/710100%3A05525888

Mvh
Olesen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak