Sikringsstilling Nord
Dette indlæg bygger på tidligere indlæg om et postkort fra Døstrup vidende et mystisk skur. Måske var det en ide, at genopfriske hukommelsen i denne fil? Skriv Døstrup i søgefeltet.
Sikringsstillingen var 10 km bred og 60 km lang og førte fra Genner Bugt til Skærbæk med fodfolksstillinger i front (mod nord - mod Danmark!) og kanonbatterier og ammunitionsbunkers bagerst. Hele stillingen betjentes af områdets jernbaner suppleret med sidebaner i fornødent omfang. Der var derfor både normalsporede sidebaner og metersporede sidebaner samt 600 mm baner ud til fodfolkets stillinger.
Fra Den sønderjydske Hovedbane var der normalspor til batterierne i Andholm og Rugbjerg mellem Rødekro og Hovslund. Fra Marskbanen var der et normalsporet sidespor mod vest fra Døstrup til batteriet i Mjolden. Et andet lidt sydligere førte mod øst fra Vollum til Drengsted
Stillingen gik nord om Skærbæk, så en lille del af Haderslev Amts Jernbaner, HAJ fra Skærbæk kunne bruges. Stillingen krydsede igen HAJ nordvest og nordøst for Branderup på HAJ. Nordøst for Branderup var der et kort metersporet sidespor til Strandelhjørn Skov. Fra Branderup var der endvidere en metersporet forbindelse til Øster Terp på Åbenrå Amts Jernbaner, AAJ. Fra Øster Terp på AAJ var der en langt sidebane til Døstrup Station på Marskbanen. Midt på denne sidebane var der et kort ligeledes metersporet sidespor til Arrild. På AAJ mellem Åbenrå og Hovslund var der et kort metersporet sidespor til Genner og et længere til Skovby.
Fra Arrild var der 600 mm spor til Lindet i Lindet Skov samt en anden gren til et punkt nordøst for Hønning. Nord for Arrild Ferieby var der dels et sidespor til en grusgrav dels et forbindelsesspor Hønning - Lindet så der opstod en vendtrekant, så man ikke behøvede at køre helt ind til Arrild og rebroussere der. Fra Skærbæk station førte tre tipvognsspor med nord og øst. Fra Galsted på HAJ førte et 600 mm spor mod nord til landevejen mod Ribe. Fra Toftlund førte en 600 mm bane mod øst mod Hyrup. Nord for Hyrup førte et 600 mm spor øst - vest. Det ses ikke at have forbindelse med det øvrige net. I Østenden er markeret grusgrav. Fra den metersporede Skovbybane førte et 600 mm spor til Hoptrup og videre stik syd til en grusgrav. Fra Vedsted førte en 600 mm gaffelbane mod syd og øst. Syd for normalsporet til Andholm førte en 600 mm bane med øst til Lerskov.
Opgørelsen her er ikke fuldstændig, idet nogle baner kan bero på erindringsforskydninger. Nogle af disse, jeg ikke tror på, har jeg ikke gengivet.
HAJ og AAJ afgav lokomotiver til metersporbanerne. Desuden afgav de også lokomotiver til militærbanerne på Sild. Et par lokomotiver kom muligvis til Vestfronten i Frankrig eller i Belgien, idet de skulle erstatte nogle lokomotiver fra Kredsbanerne i Flensborg, hvis koblingssystem ikke passede med det øvrige lånte (rekvirerede, beslaglagte) materiel. (Kreds er Amt på dansk.)
På 600 mm banerne kendes slet ingen trækkraft! Den tyske hærledelse rådede imidlertid over mange tusinde 600 mm damp- og motorlokomotiver, men der er aldrig set fotos fra Nordslesvig af nogle af dem - før efter krigen, hvor en god håndfuld af både damp- og motorlokomotiver i 600 mm sporvidde kom til Danmark til tørve-, mergelbaner og til entreprenører. Mens blandt andet svenskerne kunne holde liv i deres, blev ingen af de danske særlig gamle.
Og så i øvrigt, den krigsfangelejr, der omtales i de første indlæg, var en krigsstraffefangelejr, og det er noget helt andet. Det var de internerede herfra, der blandt andet byggede Sicherungs-stillingen sammen med pionertropper.
Som sagt mere på bentsbane.dk. I øjeblikket ligger der ikke noget, men om en måneds tid måske?
Bent Hansen