Ugens Triangel - ændrede Me'er (5 fotos)

af Niels Munch, 28/6 2013, 18:03 (4196 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 28/6 2013, 18:19

Nå, vil den opvakte læser mene, alle 17 ME-motorvogne til DSB (DfA Model VIII, 1927-28) blev jo ændret fra centralkobling til trsditionelt kobletøj med puffer i 1932:

[image]
www.danskebilleder.dk - 02-1928 Århus Hovedbanegård motortog til Riisskov. Fotograf: Ebbesen, E. A.
Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling. Billednummer: CD0461-123557. Filnavn: b775100-CD0461-123557.tif .

2 ME-vogne koblet ryg mod ryg (med centralkobling), intet kobletøj i front. Til sammenligning med:

[image]
DSB Me 35 på Jernbanemuseet 28.08.2010 (nm).

Jo, men anledningen vil jeg benytte til at vise et par ex ME-vogne, der nok så iøjnefaldende ændrede udtryk:

[image]

[image]
KRB M 3 Køge Vest, 29.10.1961 (begge fotos: nm).

DSB ME 32 fik hos KRB inddæmmet bagperronen og indrettet postkupé.

En anden er:

[image]
ETJ M 6 i Ebeltoft, 17.07.1962 (nm).

..... som fik forlænget træ-næse hos ETJ i forbindelse med en motorudskiftning 1960/61.

Sådant må da være rent guf for modelbyggerne!

I alt 12 ME-motorvogne kom til privatbanerne.


Bedste hilsener
Niels


Triangel-serien kan findes *her*.

Ugens Triangel - ændrede Me'er (5 fotos)

af gamle ole, 6/7 2013, 14:27 (4188 dage siden) @ Niels Munch

Og vi er stadig enige om at ME i DSB-tiden aldrig fik lukkede bagperroner?
(Det var kun visse overgået til privatbanerne der fik dette, jvnf andre tråde)


hilsen Ole

Ugens Triangel - ændrede Me'er (5 fotos)

af gamle ole, 6/7 2013, 17:22 (4188 dage siden) @ gamle ole

Og det gjaldt formodentlig også Mc (2-akslede) og Mf?


Ole


DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak