Ugens Triangel - ændrede Me'er (5 fotos)
Nå, vil den opvakte læser mene, alle 17 ME-motorvogne til DSB (DfA Model VIII, 1927-28) blev jo ændret fra centralkobling til trsditionelt kobletøj med puffer i 1932:
www.danskebilleder.dk - 02-1928 Århus Hovedbanegård motortog til Riisskov. Fotograf: Ebbesen, E. A.
Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling. Billednummer: CD0461-123557. Filnavn: b775100-CD0461-123557.tif .
2 ME-vogne koblet ryg mod ryg (med centralkobling), intet kobletøj i front. Til sammenligning med:
DSB Me 35 på Jernbanemuseet 28.08.2010 (nm).
Jo, men anledningen vil jeg benytte til at vise et par ex ME-vogne, der nok så iøjnefaldende ændrede udtryk:
KRB M 3 Køge Vest, 29.10.1961 (begge fotos: nm).
DSB ME 32 fik hos KRB inddæmmet bagperronen og indrettet postkupé.
En anden er:
ETJ M 6 i Ebeltoft, 17.07.1962 (nm).
..... som fik forlænget træ-næse hos ETJ i forbindelse med en motorudskiftning 1960/61.
Sådant må da være rent guf for modelbyggerne!
I alt 12 ME-motorvogne kom til privatbanerne.
Bedste hilsener
Niels
Triangel-serien kan findes *her*.