Avatar

DSB AM 395-397

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 25/6 2013, 16:43 (4199 dage siden)

En opmærksom læser har fundet en unøjagtighed mellem Scandia´s produktionsliste (Dansk Jernbanearkiv 1993) og oplysningerne på Jernbanen.dk.

Scandia´s produktionsliste:
Ordrenr. 177. 3 vogne nr. 395-397 leveret august 1900. I ordreprotokollen er angivet litra AN men på fakturaen er angivet litra AM.
Ordrenr. 696. 2 vogne nr. 395-396 leveret april 1908.

Jernbanen.dk:
AM (II) 395: Scandia 1908.
AM (II) 396: Scandia 1908.
AM (III) 397: Scandia 1900.

Der er ikke andre vogne i databasen med disse numre.

I DRM 1908 er anført 2 AM-vogne med numrene 395-396 bygget 1908. Der er ingen vogn med nummer 397.
Der er noget, der ikke stemmer. Hvad er det for 3 vogne i ordrenr. 177?

Edit:
I DRM 1908 optræder 3 vogne: AN 374-376 bygget 1900, som jeg ikke kan finde i Scandia´s produktionsliste. Kan det evt. være de 3 vogne fra ordrenr. 177?

DSB AM 395-397

af UTJ, 26/6 2013, 20:33 (4198 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er ikke anderledes end AM 395-396 fra 1908 er Berlin AM-vogne, jf 1903-AM-vognene.

1900-AM-vognene (AM 395-397) er senere og inden 1908 omlitreret og omnummereret til AN 374-376 eller deromkring, for de tidlige bogiegennemgangsvogne blev omnummereret nogle gange.

Der er således tale om to forskellige typer.

Avatar

DSB AT 250

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 28/6 2013, 11:22 (4197 dage siden) @ UTJ

Tak for svar - jeg retter databasen.
Samme opmærksomme læser har opdaget denne vogn:

[image]
DSB AT 250

Læseren påpeger, at ikke har set sådan ud siden 1910 men må være ombygget fra "et eller andet" - men hvad?

DSB AT 250

af Børge Sundahl, 28/6 2013, 12:54 (4197 dage siden) @ Tommy Nilsson

Den må have heddet noget andet. I 1923 fortegnelsen figurerer den ikke

Børge

DSB AT 250

af UTJ, 28/6 2013, 20:00 (4196 dage siden) @ Tommy Nilsson

AT 250 er bygget i 1940/41 og i 1941 omnummereret til AT 221. Man kan læse om det i en glimrende bog om personvogne på side 152.

Indsend billederDB CargoSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak