Holtebanens elektrificering 1936

af re20000, 22/6 2013, 00:37 (4203 dage siden) @ Claus E. Hansen

Lækkert!
Hvad er det for et fremskudt signal man ser i 1:19?
Logisk set skulle det være Holte men så ser man 1200 m afstandsmærket lidt efter og så en blinkende grøn som egentlig både kan være et AM ved Virum og F for Holtes I-signal. Og det er ligesom Gentoftes et daglyssignal.

Nold

Holtebanens elektrificering 1936

af Georg Schmidt, 22/6 2013, 10:40 (4202 dage siden) @ re20000

Herlig film, sjovt om vi havde fået turen tilbage, for den fik man jo aldrig da styrevognene altid vendte mod nord.:-D Det fremskudte signal fik jeg også øje på, og man ser også et i modsat retning. Det kunne være posten ved Virumvej, der stadig var med der i overgangsfasen, og det må være Geels Skov man ser i baggrunden. Det blinkende signal for enden af perronen i Virum må være AM 1177 det sidste før Holte. Mener at huske fra tresserne, at Holtes I-signal fra syd var af typen med de meget små lampeglas, der nærmest mindede om en lup. Tilsvarende lampetyper kunne ses på Frederiksberg linien og sikkert mange andre steder.
Mvh
Georg

Holtebanens elektrificering 1936

af re20000, 22/6 2013, 23:22 (4202 dage siden) @ Georg Schmidt

Mener at huske fra tresserne, at Holtes I-signal fra syd var af typen med de meget små lampeglas, der nærmest mindede om en lup. Tilsvarende lampetyper kunne ses på Frederiksberg linien og sikkert mange andre steder.
Mvh
Georg

Det passer meget godt. Det er der også på Gentofte på denne film.
Jeg troede kun at posten ved Virumvej var en overskæring. Mærkeligt med en blokpost så tæt på Holte.

Nold

Holtebanens elektrificering 1936

af Svend, Storkøbenhavn, 23/6 2013, 01:00 (4202 dage siden) @ Georg Schmidt

Det fremskudte signal fik jeg også øje på, og man ser også et i modsat retning. Det kunne være posten ved Virumvej, der stadig var med der i overgangsfasen, og det må være Geels Skov man ser i baggrunden. Det blinkende signal for enden af perronen i Virum må være AM 1177 det sidste før Holte.

Det må være enten eller. Frem til elektrificeringen var der rigtig nok en mellemblokpost ved Virumvej ("St. 292") men derefter blev linjeblokanlægget ændret (efter al sandsynlighed til et automatisk linjeblokanlæg). Overkørslen var herefter - i følge folk som kan huske tilbage - ikke længere dækket af signaler (der var overkørsel med bomme ved Virumvej frem til 1950 eller måske endda lidt senere).
Hvis vi stadig er i perioden med manuel linjeblok, må det blinkende signal for enden af perronen ved Virum være det fremskudte signal til Holte. Men kan nogen supplere med flere oplysninger, modtages disse med tak.

Holtebanens elektrificering 1936

af Jens H. Bondesen, 23/6 2013, 10:45 (4201 dage siden) @ Svend

Det må være enten eller. Frem til elektrificeringen var der rigtig nok en mellemblokpost ved Virumvej ("St. 292") men derefter blev linjeblokanlægget ændret (efter al sandsynlighed til et automatisk linjeblokanlæg). Overkørslen var herefter - i følge folk som kan huske tilbage - ikke længere dækket af signaler (der var overkørsel med bomme ved Virumvej frem til 1950 eller måske endda lidt senere).
Hvis vi stadig er i perioden med manuel linjeblok, må det blinkende signal for enden af perronen ved Virum være det fremskudte signal til Holte. Men kan nogen supplere med flere oplysninger, modtages disse med tak.

Det nuværende strækningssikringsanlæg (linjeblok) mellem Lyngby og Holte er fra begyndelsen(?) af 1950'erne, og har siden ikke undergået ret mange ændringer, bortset fra immunisering mod elvarme og choppertog. For få år siden blev AM-signalerne mellem Holte og Virum nedlagt, og et par af de andre AM-signaler flyttet lidt.
Hvis der ved elektrificeringen blev etableret et automatisk linjeblokanlæg, har det således ikke haft nogen lang levetid.
I 1950'erne fik både Lyngby og Gentofte nye stationssikringsanlæg med AG-drift (Automatisk Gennemkørseldrift), og der etableredes også ny automatisk linjeblok Hellerup-Gentofte og Gentofte-Lyngby (etableringsrækkefølgen vil jeg ikke hænges op på).
Derfor kunne et gæt være, at man ved elektrificeringen "blot" flyttede mellemblokposten ved Virumvej (mod nord?) - jeg understreger, at det er et gæt.
Nyanlæggene i 1950'erne tyder på at man der lagde an til en udvidelse af driften (og personalebesparelse).

Holtebanens elektrificering 1936

af Svend, Storkøbenhavn, 23/6 2013, 10:58 (4201 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Min fornemmelse er, at den manuelle linjeblok blev afløst en automatisk linjeblok i 1936. Linjebloksignalerne blev placeret ved perronenderne i Sorgenfri og Virum og der var fremskudte signaler (ligesom vi husker det fra linjeblokken mellem Lersøen og Flintholm). Omkring 1956 er linjeblokken fornyet samtidig med etablering af nyt sikringsanlæg i Lyngby. Ved den lejlighed er der kommet flere AM-signaler til (samtidig med at de har kunne vise næste hovedsignals stilling ved fast eller blinkende grøn).

Holtebanens elektrificering 1936

af Jens H. Bondesen, 23/6 2013, 11:05 (4201 dage siden) @ Svend

Jeg har ingen modargumenter :-)
I morgen skal jeg prøve at finde ud af hvornår de enkelte linjeblokanlæg og stationssikringsanlæggene i Lyngby og Gentofte blev ibrugtaget i 1950'erne. Men det giver selvfølgelig fortsat ikke svar på tiden fra elektrificeringen.

Holtebanens elektrificering 1936

af Jens H. Bondesen, 25/6 2013, 23:26 (4199 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Der skulle ledes lidt dybere i gemmerne fra DSB gdt-sgdt:

Lyngby-Holte ibrugtaget i oktober 1952, årlig besparelse: 70.000.
Lyngby-Gentofte ibrugtaget maj 1953, årlig besparelse: -.
Gentofte-Hellerup ibrugtaget juli 1953, årlig besparelse: -.

Gentofte ibrugtaget april 1957, årlig besparelse: 24.000.
Lyngby ibrugtaget november 1957, årlig besparelse: -.

Holte-banen fik altså automatisk linjeblok (DSB 1951) adskillige år før de to mellemstationer fik nye sikringsanlæg.
Den årlige besparelse ved det nye anlæg i Gentofte (DSB 1946) skyldes formentlig at anlægget var indrettet med Automatisk Gennemkørselsdrift (AG-drift) og stationen derfor kunne have mindre bemanding.
Hvorfor der ikke var nogen besparelse ved det nye relæsikringsanlæg i Lyngby (der også havde AG-drift), kan jeg kun gætte på, men det kunne vel skyldes, at stationen (formentlig) havde væsentlig større trafik, hvorfor AG-driften kun var en hjælp. Andre har jo i tidens løb vist billeder fra det travle liv i Lyngby.

Og endelig til Lyngby-Holte: At det var den første strækning der fik ny linjeblok og at det medførte en årlig besparelse på 70.000 kr. tyder i mine øjne på at den har afløst noget manuelt, så der kunne spares bemanding.
Når Lyngby-Gentofte og Gentofte-Hellerup ikke gav nogen besparelse kunne det hænge sammen med at man indtil da havde kørt med stationsafstand(?) og stationerne (Ly-Gj-Hl) var jo fremdeles bemandede.

(Edit:) 1952 passer måske oven i købet med nedlæggelsen af niveauskæringen med Virumvej? - Hvilket årstal står der på broen?

Avatar

Holtebanens elektrificering 1936

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/6 2013, 06:42 (4199 dage siden) @ Jens H. Bondesen

1952 passer måske oven i købet med nedlæggelsen af niveauskæringen med Virumvej? - Hvilket årstal står der på broen?

Niveaoverskæringen lå ved det der i hvert fald idag hedder Virumgade, mens viadukten er over Virumvej. Der står iøvrigt 1950 (Streetview er vores ven).

Holtebanens elektrificering 1936

af Svend, Storkøbenhavn, 26/6 2013, 21:34 (4198 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Og endelig til Lyngby-Holte: At det var den første strækning der fik ny linjeblok og at det medførte en årlig besparelse på 70.000 kr. tyder i mine øjne på at den har afløst noget manuelt, så der kunne spares bemanding.
Når Lyngby-Gentofte og Gentofte-Hellerup ikke gav nogen besparelse kunne det hænge sammen med at man indtil da havde kørt med stationsafstand(?) og stationerne (Ly-Gj-Hl) var jo fremdeles bemandede.
(Edit:) 1952 passer måske oven i købet med nedlæggelsen af niveauskæringen med Virumvej? - Hvilket årstal står der på broen?

De 70.000 kr kan muligvis være, at man ikke længere skulle have lønudgifter til ledbevogtning (overkørsel 40, Virumgade).

Et eller andet sted har jeg læst, at ibrugtagningen af viadukten (for vejtrafikken) trak ud .... undersøges.....

Holtebanens elektrificering 1936

af Georg Schmidt, 27/6 2013, 00:04 (4198 dage siden) @ Svend

Ja, ledelsen var ikke meget for at have en mand siddende udelukkende for at betjene blokken, han skulle helst passe en bom samtidig. Fandt på Rigsarkivet lidt om de nye anlæg i Holte og Gentofte. Den 8/6 1931 blev der holdt møde i Holte og Gentofte hvor man drøftede forslagene til nye sikringsanlæg på de to stationer.

Herunder om personaleforbruget i Holte.
[image]
[image]
Uddrag fra mødet.

Håber at finde mere fra disse forandringsår i 30'erne især om overkørslen i Virum.
Mvh
Georg

Holtebanens elektrificering 1936

af Skjold, 9/2 2019, 16:24 (2144 dage siden) @ Svend

I min søgen efter oplysninger om Virum og Sorgenfri faldt jeg over dit indlæg.

»… (der var overkørsel med bomme ved Virumvej frem til 1950 eller måske endda lidt senere)…«

Danske Statsbaners blad, Vingehjulet, 8. årgang nr. 17, 10. juni 1951, p. 164:

»Vejkrydsanlæggene ved Virum og Herlev er fuldført, og overkørslerne nr. 40 på strækningen Sorgenfri - Virum og nr. 31 på Herlev station er som de sidste bevogtede overkørsler på S-banerne nedlagt henholdsvis den 7. og 2. maj d.å.«

Venlig hilsen Skjold Christensen

Danske privatbaner

Læs historien om:
Høng - Tølløse Jernbane

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak