København - Berlin
Når vi nu er inde på rejsetidens varighed mellem København og Berlin, er det på sin plads at nævne to forhold, som senere fik stor betydning for afkortning af rejsetiden:
1 – Indsættelsen af P-maskinerne fra 1907.
2 - Nedlæggelse af overfarten Masnedø-Orehoved i forbindelse med ibrugtagningen af Storstrømsbroen i 1937. På nogenlunde samme tid blev de første E-maskiner sat i drift (964-974 som alle havde en fortid i Sverige, hvor de var bygget i perioden 1914-1916).
Det var således en kortvarig glæde man fik med nedsættelsen af rejsetiden fra 1937. Efter befrielsen blev ruten nedprioriteret. Nu var det overfarten Gedser-Grossenbrode der trak. Det gjorde den frem til 1963, da Fugleflugtslinien indviedes. Resten af historien om togforbindelsen til Gedser kender vi kun alt for godt. Dog var der enkelte eksprestogsforbindelser til Berlin, f. eks. dagforbindelsen med Neptun og natforbindelsen med Østersø-Express. Rejsehastigheden med Neptun i 1972 var 6 t. og 42 min. (Afg. København H 8.10 – ank. Berlin Ostbahnhof 14.52). Pudsigt nok er den hurtigste rejsetid i dag via Rødby-Puttgarden-Hamburg ligeledes 6 t. og 42 min. (Afg. København H 7.44 - ank. Berlin Hauptbahnhof 14.26). Og det er så vel at mærke med nyere materiel, gad vide hvad tiden kunne være bragt ned på med en direkte forbindelse?
Vi må have nogle køreplansanalytikere på banen