Historien om the Flying Scotsman - et spørgsmål

af re20000, 19/6 2013, 23:22 (4205 dage siden) @ Claus E. Hansen

Meget romantisk og spændende.
Omkring 59:00 bliver hun vendt på en drejeskive. På siderne af drejeskiven er der nogle store beholdere.
Er det ballasttanke til at balancere drejeskiven?
Eller kører drejeskiven på trykluft? (englændere elsker jo trykluft, det har også været anvendt i mange centralapparater og sikringsanlæg, så hvorfor ikke?)
Eller noget helt tredje?

Nold

Historien om the Flying Scotsman - et spørgsmål,- og et svar

af Thorbjørn, Kbh Ø, 20/6 2013, 00:02 (4205 dage siden) @ re20000
redigeret af Thorbjørn, 20/6 2013, 00:54

Meget romantisk og spændende.
Omkring 59:00 bliver hun vendt på en drejeskive. På siderne af drejeskiven er der nogle store beholdere.
Er det ballasttanke til at balancere drejeskiven?
Eller kører drejeskiven på trykluft? (englændere elsker jo trykluft, det har også været anvendt i mange centralapparater og sikringsanlæg, så hvorfor ikke?)
Eller noget helt tredje?

Nold

Noget helt tredie. Englænderne brugte vacuum fra lokomotiverne til at drive drejeskiver, så det må antages at det er vacuumbeholdere, der optræder i filmen.
Fremragende film iøvrigt, der røg igen lidt af nattesøvnen. Jeg sku´ bare lige kigge.

Edit. jeg fandt lige et Youtubelink

Mere edit:[image]

Historien om the Flying Scotsman - et spørgsmål,- og et svar

af re20000, 20/6 2013, 12:02 (4204 dage siden) @ Thorbjørn

Hæ! De var godt nok hittepåsomme dengang , englænderne.
Tak for svar!

nold


Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak