GÆT - Historisk til lands og til vands

af Per Hauberg, 14/6 2013, 00:28 (4211 dage siden)

Et historisk skib (ikke jernbanefærge, men dog en markant profil i dansk landsdelstrafik. Netop oplagt her en måned tidligere, kort tid senere flyttet til Frederikshavn, hvorfra det senere solgtes til Grækenland.
Ophugget 1984, kun 34 år gammel - ret tidligt i sammenligning med DSBs færger.

Billedet er taget fra et lokale, som blev ibrugtaget netop den dag - og som heller ikke mere er, hvad det var...

Hvad var det for et lokale ?

[image];-)

GÆT - Historisk til lands og til vands

af Thorbjørn, Kbh Ø, 14/6 2013, 01:28 (4211 dage siden) @ Per Hauberg

Et historisk skib (ikke jernbanefærge, men dog en markant profil i dansk landsdelstrafik. Netop oplagt her en måned tidligere, kort tid senere flyttet til Frederikshavn, hvorfra det senere solgtes til Grækenland.
Ophugget 1984, kun 34 år gammel - ret tidligt i sammenligning med DSBs færger.

Billedet er taget fra et lokale, som blev ibrugtaget netop den dag - og som heller ikke mere er, hvad det var...

Hvad var det for et lokale ?

Jens Bang sejlede vi med til Ålborg, når vi rejste fra København til Ydby.
Lokalet?
Noget med sporarbejde?

GÆT - Historisk til lands og til vands

af Gert, Aalborg, 14/6 2013, 01:35 (4211 dage siden) @ Thorbjørn

Jeg tror bestemt, at det gode skib "Jens Bang" der sejlede mellem København og Aalborg, er fotograferet af "en post"

Gert

GÆT - Historisk til lands og til vands

af John, 14/6 2013, 06:22 (4210 dage siden) @ Gert

Jens Bang sluttede sin danske karriere på København-Århus (Aarhus) i 1970. Skibet ligger på billedet lige nedenfor DSBs godshotel på Kalvebod Brygge hvor senere DSB skolen og det nye driftscenter fik til huse. Dele af bygningen er fjernet. Pælerækken ude i midten af billedet kunne ikke forceres - så en mindre græsk coaster forsøge sig....:-P

Avatar

GÆT - Historisk til lands og til vands

af shipmik, 14/6 2013, 09:21 (4210 dage siden) @ John

Jeg ved egentlig ikke præcist hvad der skete i bygningen hvorfra billedet er taget. Men billedet er taget taget udover Kalvebod Brygge, hvor DSB Gods byggede et nyt kontor. Og dateringen... sådan nogenlunde præcist: Mellem 28 oktober 1970 og 7 december 1970. Jens Bang og makkeren H. P. Prior stoppede sejladsen mellem Århus og København 1. oktober 1970 og blev dagen efter lagt op side om side på pladsen ved Kalvebod Brygge. 28. oktober 1970 sejlede H. P. Prior til Frederikshavn for dokning i forbindelse et salg til Filippinerne, hvor den fik navnet SWEET FAITH. Derefter lå Jens Bang alene på pladsen indtil 7. december 1970, da den forlod København for sidste gang på en rejse til Frederikshavn Værft & Tørdok i forbindelse med et salgsdokning. Salget gik lidt trægt og efter dokningen blev Jens Bang lagt op i Frederikshavn i venten på at de græske købere fik fundet pengene til at overtaget skibet. 12. januar 1971 havde de fundet de 465.000 USD, der skulle til og 19. januar overtog de skibet, som fik navnet Naias for sejlads mellem Piræus og Mykonos. Der var afsejling hver morgen kl. 08:00 fra Piræus indtil oktober 1984, da det blev solgt til ophugning.
Men altså DSB-huset på Kalvebod Brygge.

Mvh
Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

GÆT - Historisk til lands og til vands

af Lars Henning Jensen, 14/6 2013, 16:19 (4210 dage siden) @ shipmik

Jeg ved egentlig ikke præcist hvad der skete i bygningen hvorfra billedet er taget. Men billedet er taget taget udover Kalvebod Brygge, hvor DSB Gods byggede et nyt kontor. Og dateringen... sådan nogenlunde præcist: Mellem 28 oktober 1970 og 7 december 1970. Jens Bang og makkeren H. P. Prior stoppede sejladsen mellem Århus og København 1. oktober 1970 og blev dagen efter lagt op side om side på pladsen ved Kalvebod Brygge. >
Mvh
Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

Hmmm ..., nu er jeg jo fra Århus og mener ikke at kunne erindre noget om de to nævnte skibe på ruten Århus-København - til gengæld havde vi de to lidt ældre "Hans Broge" og "C.F. Tietgen". Og derefter i en kort periode "træskoskibene", indtil DFDS helt opgav ruten.

Så mon ikke du mener "... stoppede sejladsen mellen Aalborg og København ..."? ;-)

Jeg mener dog at erindre, at der en gang i en fjern fortid har sejlet en ældre "H.P. Prior" mellem Århus og Kalundborg, men det er en helt anden historie ...

vh
LH

Avatar

GÆT - Historisk til lands og til vands

af shipmik, 14/6 2013, 16:30 (4210 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg overvejede om jeg skulle undlade skrive det med Århus fordi de fleste har netop erindring om Jens Bang og H. P. Prior på Aalborg-ruten. Men virkeligheden var den, at DFDS i 1967 bestilte to nye moderne skibe til Aalborg ruten. Første skib var Aalborghus, der i sommeren 1969 blev sat i fart, og da blev Jens Bang flyttet til Århus-ruten. Der afløste den fra 16. august 1969 C. F. Tietgen fra 1928. Fra 19. august 1969 blev H. P. Prior flyttet til Århus ruten i stedet for Hans Broge, der blev solgt året efter til Grækenland. Aalborg-ruten blev frem til april 1970 betjent af først Olav ex Kong Olav V (bygget i Aalborg til København-Oslo ruten) og fra september 1969 Prinesessen ex Prinsesse Margrethe (bygget 1957 til København-Oslo). I april 1970 kom Aalborghus' søsterskib Trekroner til overfarten, som blev nedlagt i september 1970 på grund af manglende opbakning fra kunderne. De stod som oftes i lufthavnen og talte om hvor dejligt det var med en nat-båd til København. Sic Transit Gloria Mundi.

mvh
Bent Mikkelsen

GÆT - Historisk til lands og til vands

af Poul Erik Bjerre, 14/6 2013, 17:43 (4210 dage siden) @ shipmik

Hej.

Jeg kan varmt anbefale bogen "Aalborgbådene" fra 2008 fra forlaget Nautilus. Den dokumenterer ovenstående om Jens Bang og H.P.Prior på bedste vis - sammen med fortælligner om både tidligere og senere skibe på ruten - incl. en masse billeder.

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

GÆT - Historisk til lands og til vands

af Lars Henning Jensen, 14/6 2013, 20:48 (4210 dage siden) @ shipmik

Jeg overvejede om jeg skulle undlade skrive det med Århus fordi de fleste har netop erindring om Jens Bang og H. P. Prior på Aalborg-ruten. Men virkeligheden var den, at DFDS i 1967 bestilte to nye moderne skibe til Aalborg ruten. Første skib var Aalborghus, der i sommeren 1969 blev sat i fart, og da blev Jens Bang flyttet til Århus-ruten. Der afløste den fra 16. august 1969 C. F. Tietgen fra 1928. Fra 19. august 1969 blev H. P. Prior flyttet til Århus ruten i stedet for Hans Broge, der blev solgt året efter til Grækenland. Aalborg-ruten blev frem til april 1970 betjent af først Olav ex Kong Olav V (bygget i Aalborg til København-Oslo ruten) og fra september 1969 Prinesessen ex Prinsesse Margrethe (bygget 1957 til København-Oslo). I april 1970 kom Aalborghus' søsterskib Trekroner til overfarten, som blev nedlagt i september 1970 på grund af manglende opbakning fra kunderne. De stod som oftes i lufthavnen og talte om hvor dejligt det var med en nat-båd til København. Sic Transit Gloria Mundi.

mvh
Bent Mikkelsen

Uha, jeg bøjer mig for overmagten - undskyld at jeg i et øjebliks overstadighed (undtagelsevis ...;-) ) fremturede i min vankundighed! De to ældre Aalborg-bådes kortvarige indsats på Århus-ruten var i den grad gået henover hovedet på mig.

Men hvad kan man forvente af en - på det tidspunkt - 6-årig ?
Trods fascinationen af de smukke skibe ...

Jeg erindrer tydeligt mine forældres beklagen af Københavnerbådenes forsvinden - selvom vi nu altid tog via Kalundborg, når vi skulle besøge familien i København :-)

Også den almindelige hovedrysten over de små "træsko" står klart i erindringen ...

Nå, men igen UNDSKYLD
- og god weekend!

vh
LH

GÆT - Historisk til lands og til vands

af Georg Schmidt, 15/6 2013, 23:42 (4209 dage siden) @ shipmik
redigeret af Georg Schmidt, 16/6 2013, 00:13

Lidt truende skyer over Århus her med H P Prior i 1970 ved DFDS terminalen.
[image]
I forbindelse med indstillingen af DFDS-ruterne til Århus og Aalborg indsatte DSB allerede fra 27/9 1970 en ny natforbindelse Aalborg-København. Der var afgang fra Aalborg og København kl. 0.05 med ank. København 7.55 og Aalborg 7.50, togene kørte som særtog med numrene 6048 og 6091, senere fik togene numrene 4 og 91. Oprangeringen var MX ABv-Bgc-Bf og "hvis CIWLT kunne finde egnede vogne" også en sovevogn. Det med sovevognen blev aldrig til noget og var der behov en ekstra Bf. Har rejst med disse tog som var udmærkede, syd for Århus standsede de kun i Odense. Lyntoget Østjyden blev også straks videreført til Aalborg med ank kl. 2.13 og afgang 5.35. Der blev også en ekstra dagforbindelse fra Aalborg via Århus havn med hurtigruten. Fra sommer 71 blev også lyntogene Aros og Lillebælt/Storebælt videreført til Aalborg.
[image]
På den tid var der foruden DFDS skibene meget andet at se på i havnen i Århus.
[image]
Bag Christian Mærsk var man ved at laste et mindre skib, der var aktivitet i godsvognen på kajen. På Christian Mærsk ses de første spæde tegn på containertransport, noget som ØK på det tidspunkt vist allerede havde indført.
Mvh
Georg

Avatar

GÆT - Historisk til lands og til vands

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/6 2013, 08:38 (4208 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Bag Christian Mærsk var man ved at laste et mindre skib, der var aktivitet i godsvognen på kajen. På Christian Mærsk ses de første spæde tegn på containertransport, noget som ØK på det tidspunkt vist allerede havde indført.

Hvornår er de billeder af Christian Maersk fra? Hvis vi er tilbageomkring 1969-70, så har du fuldstændig ret. Det er omkring det tidspunkt man begyndte "and the rest is history".

GÆT - Historisk til lands og til vands

af ojk37, 16/6 2013, 11:09 (4208 dage siden) @ Michael Deichmann

Lige en sidebemærkning: containere som dækslast var allerede indført i 1966, da jeg var "forhyret" på ØK's M/S SIMBA "bound for" Australien.
Ole-Jørn

Avatar

GÆT - Historisk til lands og til vands

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/6 2013, 18:11 (4208 dage siden) @ ojk37

Lige en sidebemærkning: containere som dækslast var allerede indført i 1966,

Da jeg var i Mærsk Data var historien at det var Sea-Land der "opfandt" containerne som vi kender dem idag -altså hvor det så at sige er varekassen fra en sættevogn der læsses og stables på et skib og sejles afsted.

Lidt googling og jeg fandt denne artikel. Grundprincippet blev opfundet i 1956.

Mærsk får sit første deciderede containerskjip i 1973 - se her.

Jeg har ikke kunnet finde lige såomfattende beskrivelser af ØK,men det kan sagtens være at ØK har været tidligere igang med containere af Sea-Land typen.

GÆT - Historisk til lands og til vands

af Svend, Storkøbenhavn, 14/6 2013, 09:15 (4210 dage siden) @ Per Hauberg

Billedet er taget fra et lokale, som blev ibrugtaget netop den dag - og som heller ikke mere er, hvad det var...

Mon ikke det er Jernbaneskolen/ DSB skolen?

GÆT - Historisk til lands og til vands

af Per Hauberg, 15/6 2013, 01:30 (4210 dage siden) @ Svend

Ganske rigtigt, Svend.
"Jens Bang" blev oplagt ved Kalvebod Brygge den 3.10.1970, og jeg tiltrådte 1.11.1970 på allerførste hold på den nye jernbaneskole. Billedet er taget fra vores "klasseværelse" på øverste etage. Dermed er både skib og skole historie (og min jernbanetilværelse, for den sags skyld)
Bang og Prior var et hæderligt forsøg på en charmeoffensiv på natruten København-Aarhus i kampen mod Bgc-vognene. -En kamp, jeg ellers ville have ment var let at vinde. Man forsøgte sig også kortvarigt med anløb af Hälsingborg undervejs for at score kunder på toldfrie indkøb, men forgæves: De to tidligere Aalborgbådes gæsteoptræden på Aarhusruten varede lidt over et år, og så var det slut med "den daglige natbåd". -Det var næsten ligeså stor en smutter som "Prinsesse Margrethe"s anløb af Kullen. ;-)

vh

Per

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak