Jeg overvejede om jeg skulle undlade skrive det med Århus fordi de fleste har netop erindring om Jens Bang og H. P. Prior på Aalborg-ruten. Men virkeligheden var den, at DFDS i 1967 bestilte to nye moderne skibe til Aalborg ruten. Første skib var Aalborghus, der i sommeren 1969 blev sat i fart, og da blev Jens Bang flyttet til Århus-ruten. Der afløste den fra 16. august 1969 C. F. Tietgen fra 1928. Fra 19. august 1969 blev H. P. Prior flyttet til Århus ruten i stedet for Hans Broge, der blev solgt året efter til Grækenland. Aalborg-ruten blev frem til april 1970 betjent af først Olav ex Kong Olav V (bygget i Aalborg til København-Oslo ruten) og fra september 1969 Prinesessen ex Prinsesse Margrethe (bygget 1957 til København-Oslo). I april 1970 kom Aalborghus' søsterskib Trekroner til overfarten, som blev nedlagt i september 1970 på grund af manglende opbakning fra kunderne. De stod som oftes i lufthavnen og talte om hvor dejligt det var med en nat-båd til København. Sic Transit Gloria Mundi.
mvh
Bent Mikkelsen
Uha, jeg bøjer mig for overmagten - undskyld at jeg i et øjebliks overstadighed (undtagelsevis ... ) fremturede i min vankundighed! De to ældre Aalborg-bådes kortvarige indsats på Århus-ruten var i den grad gået henover hovedet på mig.
Men hvad kan man forvente af en - på det tidspunkt - 6-årig ?
Trods fascinationen af de smukke skibe ...
Jeg erindrer tydeligt mine forældres beklagen af Københavnerbådenes forsvinden - selvom vi nu altid tog via Kalundborg, når vi skulle besøge familien i København
Også den almindelige hovedrysten over de små "træsko" står klart i erindringen ...
Nå, men igen UNDSKYLD
- og god weekend!
vh
LH