Hvor er billedet taget (ikke konkurrence) ?
Er der nogen der kan sige hvor dette billede er taget ?
Teksten bagpå billedet er denne
Og nej ; en scanning afslører desværre ikke hvilken D-maskine der er tale om.
Er der nogen der kan sige hvor dette billede er taget ?
Teksten bagpå billedet er denne
Og nej ; en scanning afslører desværre ikke hvilken D-maskine der er tale om.
Er der nogen der kan sige hvor dette billede er taget ?
Teksten bagpå billedet er denne
Og nej ; en scanning afslører desværre ikke hvilken D-maskine der er tale om.
Et hurtigt opslag på Krak viser, at den eneste Manøvej, der ligger tæt på en statsbanestrækning, ligger i Herning. Men det kan jeg ikke rigtig få til at passe med sporets krumning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Slagelse? Det staver det blot Mandøvej med "d".
Hej Ole M.
Billedet er taget her:
www.danskebilleder.dk - Ca. 1951. Sporene mod Holstebro. I baggrunden ses ægpakkeriets høje bygning i Sandgraven.
Privatfoto. Det Lokalhistoriske Arkiv i Herning. Filnavn: b765700-3-1014723351-22811-print.jpg .
@ Thomas: Herning var et godt hint!
Bedste hilsener
Niels
Tak til alle !
Som forventet tog det under en time at opklare .
Hehe, mere om ægpakkeriet her:
www.danskebilleder.dk - Ca. 1940. Det høje tårn opførtes i 1908 som en del af Kalksandstensfabrikken, under første verdenskrig var her produktion af kartoffelmel og lyngmel. Derefter Herning ægpakkeri og cementstøberi. Den lave hvide bygning kaldtes Lynghuset, her havde Herning Kommune husvildeboliger.
Ukendt fotograf. Det Lokalhistoriske Arkiv i Herning. Filnavn: b765700-14-1206367791-12228-print.jpg .
Bemærk signalet t.v. i billedet.
M.v.h.
Niels
og det må så være her
udsnit fra Herning sporplan 1933
udsnit fra Herning sporplan 1952
mvh
henning h087
Herligt!
Flere billeder på www.danskebilleder.dk viser arbejde med omlægning af Holstebro-sporet i 1951, hvor sporet, hvor Ole's D-maskine kører, flyttedes ned på den nye tracé t.h. for banedæmningen, f.eks.:
www.danskebilleder.dk - Herning ca. 1951. Fra et arbejdstog, placeret på de ældre spor læsses grus ned på den nye sporstrækning. I baggrunden ses kapellet på Vestre Kirkegård.
Ukendt fotograf. Det Lokalhistoriske Arkiv i Herning. Filnavn: b765700-3-1014723389-22823-print.jpg .
M.v.h.
Niels
Hej Ole M.
Billedet er taget her:
www.danskebilleder.dk - Ca. 1951. Sporene mod Holstebro. I baggrunden ses ægpakkeriets høje bygning i Sandgraven.
Privatfoto. Det Lokalhistoriske Arkiv i Herning. Filnavn: b765700-3-1014723351-22811-print.jpg .@ Thomas: Herning var et godt hint!
Bedste hilsener
Niels
Kære Niels, Ole, Henning med flere
Se det er jo et par meget interessante billeder, når først man ved, hvor de er taget og hvordan de vender.
Der er to tracéer på begge billeder: En høj til venstre med den dengang eksisterende banestrækning og en lav/udgravet til højre forberedt for den dengang kommende banestrækning. Fotografen står nord for Herning med ryggen mod Holstebro og fotograferer mod Herning. Det er således indkørslen til Herning vi ser. Fotografen står på den nye bro, som skal føre hovedvejen Herning-Ringkøbing (Ringkøbingvej) over jernbanen Herning-Holstebro. Den nye tracé er endnu ikke sporlagt, men planum er færdigt og der mangler kun skærver, sveller og skinner. De to tracéer ligger så tæt på hinanden, at man på historisk atlas ikke kan se, at der er tale om en tracéomlægning. Det var ikke ualmindeligt i 1940'er og op i 1950'erne at planum stod færdigt mange år før banen blev taget i brug, hvilket skyldtes materialemangler, der var eftervirkninger fra 2. verdenskrig (kendes også fra anlægget af 2. spor Randers-Aalborg).
Og inden vi får set os om, har Steffen Vester eller Thomas Rithmester fundet ud af, hvilket nummer overkørslen lige bag fotografen havde og hvilket nummer vogterhuset havde.
Broen for Ringkøbingvej over jernbanen Herning-Holstebro er opført i 1954 og står foran en renovering jf her: http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=9891
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej
flere sporplaner fra Herning her i jpeg 2000 og pdf
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=437.msg1017#msg1017
Herning 1933
mvh
henning h087
Og lidt mere fra arkivet:
DSBs årsberetning 1/4 1953-31/3 1954: "14,5 m overføring for hovedvej nr. 15 over Holstebro-Herning-banen vest for Herning. Broarbejdet er i det væsentlige fuldført og det forlagte og sænkede spor under udførelse."
DSBs årsberetning 1/4 1954-31/3 1955: "14,5 m overføring for hovedvej 15 og 2,5 m gangbro vest for Herning. De to broanlæg samt den dertil hørende forlægning af Herning-Holstebro banen er fuldført og det nye spor er taget i brug."
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej
og her lidt længdeprofiler med vogterhusnumre og overkørsler
sjovt nok vender de modsat hinanden.
Herning - Holstebro 1944
udsnit
Herning - Skjern 1941
udsnit
mvh
henning h087
www.danskebilleder.dk - Herning 1951. Sporlægning af den nye tracee, under viadukten på Rigkøbingvej.
Ukendt fotograf. Det Lokalhistoriske Arkiv i Herning. Filnavn: b765700-3-1014722919-22737-print.jpg .
Bommene for niveauskæringen ses bag venstre brofæste.
www.danskebilleder.dk - Herning 1951. Omlægning af sporene mod Holstebro. Viadukten, som fører omfartsvejen over banen ses fra øst. I baggrunden ses en midlertidig viadukt.
Ukendt fotograf. Det Lokalhistoriske Arkiv i Herning. Filnavn: b765700-3-1014722977-22749-print.jpg .
www.danskebilleder.dk. Herning 1951. Det nye spor mod Holstebro fotograferet inden selve sporlægningen fandt sted. Det tidligere spor ses i baggrunden.
Privatfoto. Det Lokalhistoriske Arkiv i Herning. Filnavn: b765700-3-1014723422-22833-print.jpg .
PS - Ét mere:
www.danskebilleder.dk - Herning 1951. Indkørslen til Herning Station set fra vest. Det nyanlagte spor mod Holstebro ses til venstre. Til højre ses det tidligere spor fra Holstebro.
Privatfoto. Det Lokalhistoriske Arkiv i Herning. Filnavn: b765700-3-1014723164-22787-print.jpg .
M.v.h.
Niels
og her oversigtplan fra 1992 af Ringkøbingvejbroen over Herning - Holstebrobanen
mvh
h087
Signalplacering Herning vestende 1929.
Mvh
Georg
Der er to tracéer på begge billeder
Det var ikke ualmindeligt i 1940'er og op i 1950'erne at planum stod færdigt mange år før banen blev taget i brug
Planum var klar allerede i 1944 eller tidligere:
Kilde: flyfotoarkivet.dk (1944)