Lyby billetsalgssted får offentligt sidespor - 15. juni 1888
Følgende notits var under gamle nyheder i Skive Folkeblad.
Kilde: Skive Folkeblad "De gamle nyheder", 31. maj 2013
Følgende notits var under gamle nyheder i Skive Folkeblad.
Kilde: Skive Folkeblad "De gamle nyheder", 31. maj 2013
Kære Thomas
Det er jo en interessant oplysning og jeg har tilladt mig at sakse den til sidesporpaafribane.dk
I min gennemgang af ordresamlingen på Danmarks Jernbanemuseum er jeg kun nået til 1887. Så jeg har ikke noget på Lybys forfremmelse året efter.
Lyby blev jo senere en rigtig station. Jeg kiggede efter i Mogens Duus' bog "Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors".
Der er dog ikke enighed mellem Skive Folkeblad og Mogens Duus, der skriver: "...et sidespor blev etableret i begyndelsen af 1891 og var klar til ekspedition af vogne fra og med den 15. juli 1891."
1932: "Lyby Station er en Del af Dagen overdraget en kvindelig Stationspasser (Stationsmesterens Datter)"
1933: Stationen bliver entreprisestation.
30. maj 1965: Stationen degraderes til trinbræt.
Det fremgår ikke, hvornår Lyby blev forfremmet til station. Men det kan være sket den 2. maj 1922, hvor begrebet "holdeplads" faldt bort.
Bedste hilsner
Thomas
Kære Thomas
Det er jo en interessant oplysning og jeg har tilladt mig at sakse den til sidesporpaafribane.dk
Du er velkommen til at sakse
Lyby blev jo senere en rigtig station. Jeg kiggede efter i Mogens Duus' bog "Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors".
Der er dog ikke enighed mellem Skive Folkeblad og Mogens Duus, der skriver: "...et sidespor blev etableret i begyndelsen af 1891 og var klar til ekspedition af vogne fra og med den 15. juli 1891."
Jeg kiggede også efterfølgende i bogen og studsede ligeledes over denne divergens.
3 år og en måned er jo trods alt en del.
Det fremgår ikke, hvornår Lyby blev forfremmet til station. Men det kan være sket den 2. maj 1922, hvor begrebet "holdeplads" faldt bort.
På sporplanen over Lyby fra 1951, som Henning har på rundremisen.dk, er Lyby stadig benævnt billetsalgssted, men det skal man måske ikke ligge for meget i ?
Det fremgår ikke, hvornår Lyby blev forfremmet til station. Men det kan være sket den 2. maj 1922, hvor begrebet "holdeplads" faldt bort.
På sporplanen over Lyby fra 1951, som Henning har på rundremisen.dk, er Lyby stadig benævnt billetsalgssted, men det skal man måske ikke ligge for meget i ?
I togplan 9 b gyldig fra 7. oktober 1946 er Lyby anført som station uden indkørselssignaer (i tjenestekøreplanen betegnet med "sort timeglas"). Stationens form for sikringsanlæg oplyses at være "Centrallås" og det anføres, at stationen er "Ubetjent" hverdage kl. 0.00-7.15 og 21.10-24.00, søndage 0.00-7.15 og 22.50-24.00.
I Tjenestekøreplan II gyldig fra 3. oktober 1948 er Lyby opført som station og betegnet med "sort timeglas".
I togplan 8 gyldig fra 3. juni 1956 er Lyby anført som station uden indkørselssignaler. Stationens form for sikringsanlæg oplyses at være "Nøgleaflåsning (centrallås)" og det anføres, at stationen er "Ubetjent holdested" hverdage kl. 0.00-6.20 og 21.30-24.00, søndage 0.00-7.00 og 23.00-24.00.
I Tjenestekøreplan II gyldig fra 31. maj 1959 er Lyby opført som station og betegnet med "sort timeglas".
Så konklusionen må vel være, at stationen i 1951 sikringsteknisk var en station og at den publikumsekspeditionsmæssigt også var en station, idet det har været muligt at købe billetter og afsende og modtage såvel stykgods som vognladningsgods.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Det fremgår ikke, hvornår Lyby blev forfremmet til station. Men det kan være sket den 2. maj 1922, hvor begrebet "holdeplads" faldt bort.
På sporplanen over Lyby fra 1951, som Henning har på rundremisen.dk, er Lyby stadig benævnt billetsalgssted, men det skal man måske ikke ligge for meget i ?
I togplan 9 b gyldig fra 7. oktober 1946 er Lyby anført som station uden indkørselssignaer (i tjenestekøreplanen betegnet med "sort timeglas").I Tjenestekøreplan II gyldig fra 3. oktober 1948 er Lyby opført som station og betegnet med "sort timeglas".
I Tjenestekøreplan II gyldig fra 31. maj 1959 er Lyby opført som station og betegnet med "sort timeglas".
Så konklusionen må vel være, at stationen i 1951 sikringsteknisk var en station og at den publikumsekspeditionsmæssigt også var en station, idet det har været muligt at købe billetter og afsende og modtage såvel stykgods som vognladningsgods.
Så må den ged vist siges at være barberet
Station it is
Det fremgår ikke, hvornår Lyby blev forfremmet til station. Men det kan være sket den 2. maj 1922, hvor begrebet "holdeplads" faldt bort.
Jeg iler med at rette mig selv: Det fremgår klart af Mogens Duus' glimrende bog (side 142), at Lyby ændrede status fra holdeplads til station den 2. maj 1922 i forbindelse med, at begrebet holdeplads faldt bort.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Der er dog ikke enighed mellem Skive Folkeblad og Mogens Duus, der skriver: "...et sidespor blev etableret i begyndelsen af 1891 og var klar til ekspedition af vogne fra og med den 15. juli 1891."
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej
afledt af de forgående indlæg om holdeplads
for mig der ikke er så meget inde i alle "DSB´ske sprogfirnurligheder" - !!
forskellen på holdeplads og holdested
jvf dette fra TIB 1949 gyldig fra 1 april
den med "timeglasset" og rød understregning
som jeg læser og forstår det, stationen er et holdested, såfremt stationen ikke er dækket af hovedsignal - oder wasdas
mvh
henning h087
forskellen på holdeplads og holdested
som jeg læser og forstår det, stationen er et holdested, såfremt stationen ikke er dækket af hovedsignal - oder wasdas
Kære Henning
Forskellen på holdeplads og holdested er et af de finurlige spørgsmål, der kendertegner herreværelset: Vi elsker detaljerne og de små forskelle/afvigelser.
Om holdeplads:
"Betegnelsen holdeplads har sit udspring hos JFJ, hvor den kan spores tilbage til 1868. Oprindeligt som stoppeplads, men fra 1872 som holdeplads.
En holdeplads havde samme ekspeditionsomfang som en station, men dog ingen ekspedition af ekspresgods, køretøjer og lig, og kun begrænset billetsalg (15 - 25 forskellige destinationer deriblandt København). Oprindeligt lå det ikke helt fast, om holdepladserne havde stykgodsekspedition. På JFJ har de formentlig alle haft det. På strækningerne på Sjælland og Falster og på privatbanerne anvendtes betegnelsen i flæng, og den kunne dække over både ubetjente og betjente trinbrætter på privatbanerne såvel som betjente private sidespor ude på strækningerne.
Hos SJS benyttedes betegnelsen holdeplads sjældent. Man havde dog nogle såkaldte 'Private Holdepladse' i form af private sidespor med stedlig bestyrelse ved opsynsmænd. Her var som regel et begrænset, ikke offentligt billetsalg og som regel ingen stykgodsekspedition. Disse ekspeditionssteder klassificeredes fra 1882 som holdepladser, selv om de ikke umiddelbart falder ind under holdepladsbegrebet. Betegnelsen holdeplads ændredes fra 1922 til station (af de laveste lønningsklasser), som regel bestyret af en stationsmester."
Kilde: Morten Flindt Larsen: "Flere forsvundne stationer", bane bøger 1994, ISBN 87 88632 49-0.
Om holdested:
"En Station (Togekspeditionssted), der
er dækket af Hovedsignaler,
er forsynet med Telegraf eller Telefon,
deltager i Togenes Af- og Tilbagemelding, naar saadan er foreskrevet for Strækningen og
har en for Togekspedition ansvarlig Stationsbestyrer,
fyldestgør Betingelsen for at deltage i Ledelsen af Togfølgen til og fra Stationen (Togekspeditionsstedet) og betegnes i nærværende Reglement som Togfølgeststion.
Andre Stationer (Togekspeditionssteder) samt offentlige og private Sidespor paa fri Bane, Grusgravspor, Billetsalgssteder o. l. betegnes i nærværende Reglement som Holdesteder og betragtes som hørende til den fri bane.
En Togfølgestation, der i nærmere bestemte Tidsrum ikke opfylder de ovenanførte Betingelser, betragtes i disse Tidsrum som Holdested.
Et Holdested, der i nærmere bestemte Tidsrum opfylder de ovenanførte for Togfølgestationer stillede Betingelser, betragtes i disse Tidsrum som Togfølgestation."
Kilde: Sikkerhedsreglement, gyldigt fra den 15. maj 1935.
Sondringen mellem station og holdested eksisterer i øvrigt i nugældende SR.
Jeg ved ikke, om begrebet holdested eksisterede forud for Sikkerhedsreglementet gyldigt fra 15. maj 1935. Såvel www.lundsten.dk som "De danske jernbaners signaler og sikkerhedssystemer gennem 150 år" er tavs herom og jeg har ikke de ældre reglementer fra 1923 og 1903 i mit arkiv.
Bedste hilsner
Thomas
Meddelelser fra Generaldirektoratet M. 57., 2. maj 1922. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.
Ok, men overlevede begrebet holdeplads på privatbanerne, eller var der her blot tale om regionale betegnelser?
(På GDS hed Kildeport som beskrevt betegnet som trinbræt, men mener at have set begrebet holdeplads brugt på privatbaner andre steder, også efter 1922/nyere tid)
hilsen Ole
Det pågældende avisudklip er en nutidig, fuldstændig sekundær kilde.
Historikken for Lyby er følgende:
Ekspedtionsomfang:
B 15.05.1884-
H 01.06.1888-
H&S 15.07.1891-
St 02.05.1922-
T 30.05.1965-22.05.1971.
Sikkerhed:
B 15.05.1884-
H 01.06.1888-
H&S . .1891-
St 01.05.1898-
T 30.05.1965-22.05.1971.
Centralaflåsning af sporskifter og opstilling af kendingsmærker for holdested uden hovedsignaler: . .1932.
Vh
Morten
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Privatbanerne har udover betegnelsen "station" hver især benyttet alskens "hjemmestrikkede" betegnelser såsom: stoppesteder, stoppepladser, holdesteder, holdepladser etc. Det er kun DSB, som af hensyn til den gennemgående indskrivning af rejsegods, banepakkker og gods har anvendt en entydig terminologi, som var fælles for egne ekspeditionssteder og ekspeditionssteder på privatbanerne.
Vh
Morten
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.