Avatar

Der er godt nok god plads (gæt en bro)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/6 2013, 17:06 (4217 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 7/6 2013, 17:22

Banedanmark - og tidligere DSB - kalder det en vejoverføring. Normalt er vejoverføringer for markveje 4,5 meter brede og I kender dem sikkert alle sammen, fra når I bevæger jer rundt i landskabet.

Det, der er specielt ved denne markvejsoverføring, er, at den er 8,0 meter bred.

Jeg ved, hvor vejoverføringen ligger, og det kan I så få lov til at se, om I kan gætte.

Til gengæld har jeg ingen anelse om, hvorfor den er udført med en bredde på 8,0 meter. Mig bekendt har den aldrig tjent noget formål, der kunne tilsige, at den skulle have en bredde på næsten det dobbelte af, hvad der var almindeligt for markvejsoverføringer.

Vejoverføringen bærer i dag kun en sti og det vil ikke være muligt for en landbrugsmaskine eller en almindelig bil at passere broen, idet der ingen vejforbindelse er til den.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Der er godt nok god plads (gæt en bro)

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 7/6 2013, 18:42 (4217 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den minder mig om denne: 56.637360, 9.776469
mvh. Jan-Eddie

Avatar

Der er godt nok god plads (gæt en bro)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/6 2013, 21:34 (4217 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Den minder mig om denne: 56.637360, 9.776469
mvh. Jan-Eddie

Kære Jan-Eddie

Desværre nej. Den bro (se venligst nedenfor), du "peger på", er kun 4,0 meter bred.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Der er godt nok god plads (gæt en bro)

af henho, Ringkøbing, 8/6 2013, 00:00 (4217 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Er der stadig skinnebåren trafik under denne bro ?
(Hvis ikke, så er mit gæt et sted på den 'skæve bane')

MVH

Henrik

Der er godt nok god plads (gæt en bro)

af jiko, Struer, 8/6 2013, 01:14 (4217 dage siden) @ henho

Hej.

Det ligner en bro syd for Ålborg, banen til Hobro, og banen til Grønlandshavnen fører denne bro over.

Der er godt nok god plads (gæt en bro)

af Willie Garvin, 8/6 2013, 11:19 (4216 dage siden) @ jiko
redigeret af Willie Garvin, 8/6 2013, 12:10

Isåfald må det være lige ude bagved Vester Mariendal Skole? Broen er forbavsende bred, taget det forhold i betragtning, at den, i begge ender, er forbundet med gangstier. Men sådan har det måske ikke altid været?

http://geonord.flyfotoarkivet.dk/ - broen synes også at eksistere på et luftfoto fra 1967, men det er lidt svært at se, med den lave opløsning, der er ti rådighed.

Der er godt nok god plads (gæt en bro)

af Winther, 9/6 2013, 10:39 (4215 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dav
Du skal nok kikke lidt på kommunale planer fra før krigen da den kan ses på flyfoto
fra 1945, på fotoet fra 45, kan man se at Koloniseringen er i fuld gang, så den
bro der ligger lidt nord for din bro er jo nok afløser for et projekt der aldrig blev til andet end en bred mark vej:-)
[image]
1945
[image]
1954
[image]
2012
Mvh¨.
Bent

Avatar

En vejoverføring med god plads - løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/7 2021, 10:54 (1266 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 6/7 2021, 11:41

Banedanmark - og tidligere DSB - kalder det en vejoverføring. Normalt er vejoverføringer for markveje 4,5 meter brede og I kender dem sikkert alle sammen, fra når I bevæger jer rundt i landskabet.

Det, der er specielt ved denne markvejsoverføring, er, at den er 8,0 meter bred.

Jeg ved, hvor vejoverføringen ligger, og det kan I så få lov til at se, om I kan gætte.

Til gengæld har jeg ingen anelse om, hvorfor den er udført med en bredde på 8,0 meter. Mig bekendt har den aldrig tjent noget formål, der kunne tilsige, at den skulle have en bredde på næsten det dobbelte af, hvad der var almindeligt for markvejsoverføringer.

Vejoverføringen bærer i dag kun en sti og det vil ikke være muligt for en landbrugsmaskine eller en almindelig bil at passere broen, idet der ingen vejforbindelse er til den.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]


For godt 8 år siden havde vi denne lille gættekonkurrence. Nu må det vel være på tide at afsløre løsningen:-D Vi er ganske rigtigt ved Vester Mariendal i den sydlige ende af Aalborg station.

Jeg har også fundet svaret på, hvorfor pokker vejoverføringen er 8 meter bred. Svaret findes i ekspropriationsprotokollen for anlægget af 2. sporet Randers-Aalborg. Protokollen er på 728 sider, og man bliver nødt til at læse den fra ende til anden for at finde løsningen. Sidstnævnte er heldigvis at finde på siderne 90 og 141, og jeg skulle i anden anledning alligevel hele protokollen igennem.

Statsbanerne havde oprindeligt foreslået en løsning med en vejoverføring med en bredde på 4,5 meter. Den fik borgmesteren talt op til 6 meter og senere 8 meter. De sidste 2 meter kom kommunen dog selv til at betale (13.000 + 1.200 kr.). Ønsket fra kommunens side bundede - som foreslået andet steds her i tråden - i et ønske om mulighed for byudvikling.

Broen kom aldrig til at tjene sit oprindelige formål - den blev overhalet af en endnu bredere vejoverføring lidt nord for det aktuelle sted.

Som det fremgår af protokollen, er det kun selve broen, der er 8 meter bred. Ramperne, der fører op til broerne, er kun udført for en vej på 4,5 meter og det ser ret spøjst ud, når man bevæger sig rundt i området.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Uddrag af "Udskrift af Forhandlingsprotokollen for Besigtigelses- og Expropriationskommissionen vedrrende Anlægget af et 2. Spor fra Randers til Aalborg. 11te Hefte. (Forretningerne den 1. og 2. Februar 1938.)"

[image]Uddrag af "Udskrift af Forhandlingsprotokollen for Besigtigelses- og Expropriationskommissionen vedrrende Anlægget af et 2. Spor fra Randers til Aalborg. 18de Hefte. (Forretningerne den 6., 7. og 13. September 1938.)"


[image]Vejoverføringen set fra øst mod vest 4. juli 2021. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

En vejoverføring med god plads - dødsdom eksekveres

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/3 2022, 21:02 (1015 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Broen - eller "vejoverføringen", som baneingeniører kalder den slags - skal lade livet i.f.m. elektrificeringen af strækningen, og den blev officielt "afspærret" og nedlagt i dag. Den er dog ikke mere afspærret, end at man stadig kan passere den til fods. Mon ikke den ryger i en eller anden sporspærring her i foråret? Den bliver ikke erstattet af en afløser.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Østlige skilt.

[image]Set fra syd mod nord.

[image]Panorama set fra vest mod nord, øst og syd. Disclaimer: Billedet er redigeret (fotografens skygge er fjernet).

Alle tre fotos: 14. marts 2022. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

En vejoverføring med god plads - dødsdom eksekveres

af Lars, 14/3 2022, 23:17 (1015 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Broen - eller "vejoverføringen", som baneingeniører kalder den slags - skal lade livet i.f.m. elektrificeringen af strækningen, og den blev officielt "afspærret" og nedlagt i dag. Den er dog ikke mere afspærret, end at man stadig kan passere den til fods. Mon ikke den ryger i en eller anden sporspærring her i foråret? Den bliver ikke erstattet af en afløser.

Der er jo også ganske overflødig, ser det ud til.

En vejoverføring med god plads - dødsdom eksekveres

af ivar, 15/3 2022, 00:56 (1015 dage siden) @ Lars

Det er vel så meget sagt, den er da ikke vokset til i græs og anden vildt voksende fauna. Den er meget langt over det niveau, som i vandretursfoldere kaldes stier eller trampestier - så nogen må jo slide en del på den.

mvh
-ivar

En vejoverføring med god plads - dødsdom eksekveres

af Krabsen, 15/3 2022, 09:11 (1014 dage siden) @ ivar

Det er vel så meget sagt, den er da ikke vokset til i græs og anden vildt voksende fauna. Den er meget langt over det niveau, som i vandretursfoldere kaldes stier eller trampestier - så nogen må jo slide en del på den.

Dels er den lavet som en 'rigtig' grusvej, og den slags tager det ret lang tid at gro til.

Og dels bruges den faktisk en del, både af beboere fra en del af stjernekvarteret og nok især af elever/klasser fra Vester Mariendal skole og et par specialbørnehaver. Ved at bruge broen undgår de at skulle ud på den ret trafikerede Over Kæret med deres loppecirkus. :-P

Det er så vurderet til ikke at være nok til at berettige en dyr ombygning/udskiftning af broen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak