Mellembloksignal 2160

af K.B.Andreasen, 5/6 2013, 20:13 (4219 dage siden)

Jeg har under oprydning/gennemgang af de mange skilte/tavler, der efterhånden fylder op i mit udhus, fundet dette skilt frem.
Jeg ved ikke andet om det, end at jeg engang har fået det af en kammerat der var noget ved banen.
Men er helt sikker på at der er nogle her i Herreværelset der kan fortælle mere om det. :-)

[image]

Med solskins hilsen

Klaus :-)

Avatar

Mellembloksignal 2160

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2013, 20:25 (4219 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jeg har under oprydning/gennemgang af de mange skilte/tavler, der efterhånden fylder op i mit udhus, fundet dette skilt frem.
Jeg ved ikke andet om det, end at jeg engang har fået det af en kammerat der var noget ved banen.
Men er helt sikker på at der er nogle her i Herreværelset der kan fortælle mere om det. :-)

[image]

Med solskins hilsen

Klaus :-)

Vi kan da starte med at fastslå, at relæhytten, som skiltet har siddet på, har stået ved spor 2/andet spor/det andet spor og at vi befinder os i km 16,0. Naturligvis med de undtagelser, som var/er en del af nævnte systematik.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mellembloksignal 2160

af Jens V, 5/6 2013, 21:58 (4219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi kan da starte med at fastslå, at relæhytten, som skiltet har siddet på, har stået ved spor 2/andet spor/det andet spor og at vi befinder os i km 16,0.

... eller km 160. ;-)

Avatar

Mellembloksignal 2160

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2013, 23:07 (4219 dage siden) @ Jens V

Vi kan da starte med at fastslå, at relæhytten, som skiltet har siddet på, har stået ved spor 2/andet spor/det andet spor og at vi befinder os i km 16,0.


... eller km 160. ;-)

Enig!

Opgaven burde i øvrigt være til at overse: Vi går ud fra, at der er tale om en dobbeltsporet strækning (pga 2-tallet). Vi går ud fra, at der er tale om en hytte, i hvilken der befinder sig relæer for et automatisk liniebloksignal. Og vi går ud fra, at hytten/signalet befinder sig i km 16,0 eller 160. Og endelig går vi ud fra, at der er tale om et anlæg af ældre dato (pga. skiltets udseende/typografi).

Så er det jo sådan set "bare" at gå i gang med at pløje TIB (V) og TIB (Ø) igennem og lede efter AM-signaler med samme betegnelse;-) Det vil jeg ikke sige, jeg har gjort. Men jeg har da "kastet et blik" i TIB uden i øvrigt umiddelbart at støde på et AM med nummeret 2160. Men nu har AM-signaler (og andre signaler for den sags skyld) det med at blive flyttet lidt rundt i årenes løb. Så vi bliver jo nok nødt til at grave lidt i arkiverne. Jeg har gravet lidt. Meget lidt. Men jeg kan konstatere, at AM-signalerne på den første fjernstyrede dobbeltsporede strækning (Nyborg-Tommerup) ikke, i hvert fald ikke fra starten, havde et AM-signal placeret i km 16,0. Nærmeste AM-signaler hed 2153 og 2173*) (i dag hedder de det samme)**). Så mon ikke de har heddet det "altid".

Andre er velkomne til at udelukke andre strækninger på tilsvarende vis:-D. Og til sidst ender vi vel med at finde 2160.

Og så et lille spørgsmål: Var AM-signalerne på strækningen Nyborg-Tommerup ikke de første AM-signaler i landet? Jeg kan ikke finde svar på dette spørgsmål hos Lundsten eller i bogen "De danske jernbaners signaler og sikkerhedssystemer". (Den enkeltsporede strækning Vordingborg-Masnedø-Orehoved blev fjernstyret før Nyborg-Tommerup, fra 22. oktober 1956, men på den strækning var der ingen AM-signaler).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

*) Vingehjulet, 14. årgang nr 3, 10. november 1956, side 30-31
**) http://www.jernbane-tib.dk/home/3-tib-v/3-3-tib-v-kombinationer

Avatar

OT: Danmarks første AM-signal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/6 2013, 19:09 (4209 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 15/6 2013, 19:33

Og så et lille spørgsmål: Var AM-signalerne på strækningen Nyborg-Tommerup ikke de første AM-signaler i landet? Jeg kan ikke finde svar på dette spørgsmål hos Lundsten eller i bogen "De danske jernbaners signaler og sikkerhedssystemer". (Den enkeltsporede strækning Vordingborg-Masnedø-Orehoved blev fjernstyret før Nyborg-Tommerup, fra 22. oktober 1956, men på den strækning var der ingen AM-signaler).

Svaret på spørgsmålet er/var så alligevel i bogen "De danske jernbaners signaler og sikkerhedssystemer", hvor der på side 72 er anført:

"Linieblokken Flintholm-Lersøen indeholdt også en nyskabelse: et automatisk mellembloksignal i hver retning ved Fuglebakken. Også her kunne sporisolationerne garantere frit spor, så det var ikke nødvendigt at etablere en bemandet mellemblokpost. 1930-linieblokken er stadig i drift og forventes at være det indtil år 2000 hvor Øresundsforbindelsen åbner og DanLink Godstogene forsvinder fra Ydre Bybane." (Bogen udkom i 1994).

1930-linieblokken blev i henhold til Meddelelser fra Generaldirektoratet M. 126. af 8. maj 1930 ibrugtaget 15. maj - 1. juli 1930.

Der blev altså etableret AM-signaler allerede i 1930 - ca. 26-27 år før det skete på Fyn.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mellembloksignal 2160

af Jaer, Aarhus, 6/6 2013, 07:16 (4218 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi kan da starte med at fastslå, at relæhytten, som skiltet har siddet på, har stået ved spor 2/andet spor/det andet spor og at vi befinder os i km 16,0. Naturligvis med de undtagelser, som var/er en del af nævnte systematik.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det kan ikke udelukkes, at det stammer fra en enkeltsporet strækning, da første ciffer anvendes til at angive køreretningen.

Et andet bud kan være et af AM-signalerne ved Sorgenfri T, der ligger i km 15,9. Nu om dage har signalerne dog helt andre numre baseret på HKT-afsnittene.

/Jan

Mellembloksignal 2160

af Georg Schmidt, 5/6 2013, 23:06 (4219 dage siden) @ K.B.Andreasen

Det er jo et ældre skilt af 50-60'er type, og så kan vi vel udelukke alt vest for Marslev. Kan ikke få det til at passe med Sorgenfri. Mit bud er den sidste hytte før I-signalet til Tåstrup fra øst, Østfyn kan ikke helt udelukkes.
Mvh
Georg

Avatar

Mellembloksignal 2160

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2013, 23:30 (4219 dage siden) @ Georg Schmidt

Mit bud er den sidste hytte før I-signalet til Tåstrup fra øst

En oplysning, som måske/måske ikke kan være brugbar i den videre "forskning":

"I løbet af sommeren 1965 sluttes Tåstrup og Glostrup til den nuværende midlertidige [fjernstyrings]central i Roskilde, hvorved hele strækningen fra Vigerslev til Ringsted vil være underlagt FC[-Roskilde]" (Dengang brugte man bindestreg mellem "FC" og det efterfølgende bynavn).

Oplysningen stammer fra Vingehjulet 22. årgang nr. 1, 10. januar 1965, side 5.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mellembloksignal 2160

af Georg Schmidt, 5/6 2013, 23:49 (4219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Iflg. TIB af 28/5 1972 var der 2 AM-signaler mellem Glostrup (11,2) og Tåstrup (17,5).
Mvh
Georg

Avatar

Mellembloksignal 2160

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/6 2013, 00:08 (4219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mit bud er den sidste hytte før I-signalet til Tåstrup fra øst

Tåstrup eksisterer som bekendt ikke mere på fjernbanen. I følge en TIB (Ø) gyldig fra 27. maj 1979 var infrastrukturforholdene således på det tidspunkt:

Glostrup lå i km 11,2 og Tåstrup i km 17,5. Der var 2 AM-signaler mellem Glostrup og Tåstrup. Afstanden mellem de to stationer var (17,5-11,2 =) 6,3 km (målt fra stationsmidte til stationsmidte).

Daværende TIB fortæller ikke noget om I-signalernes kilometermæssige placering. Men Glostrups I-signal fra vest står i dag i km 12,5, så U-signalet mod øst står - og stod - måske i ca. 12,3. Og hvis blokafsnittene har været ca 2 km lange, lander vi på ca 16,3. Det er da tæt på!

De eksisterende AM-signaler står i 13,8, 15,2 og 16,9 og Høje Taastrups I-signal står i 18,2. Det vil sige at blokafsnittene i dag er 1,4, 1,7 og 1,3. Så hvis strækningen Glostrup-Tåstrup-Høje Taastrup er "vant" til blokafsnit kortere end 2 km, kan det af Georg nævnte AM-signal sagtens have stået i km 16,0.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mellembloksignal 2160

af Georg Schmidt, 6/6 2013, 00:19 (4219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I jernbanehistorisk årbog '11, er på side 48 et billede fra FC Roskilde. Man ser den lille "sidefløj" der blev tilføjet da Glostrup og Tåstrup kom til i 1965. Nederst på tavlen til venstre for telefonen er signaltelefonerne placeret. Man ser to telefoner mellem Glostrups U-signal og Tåstrups I-signal, 2160 kunne meget vel være en af dem - ja det var kun et forslaw.:-D
Mvh
Georg

Avatar

Mellembloksignal 2160

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/6 2013, 00:31 (4219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De eksisterende AM-signaler står i 13,8, 15,2 og 16,9 og Høje Taastrups I-signal står i 18,2. Det vil sige at blokafsnittene i dag er 1,4, 1,7 og 1,3. Så hvis strækningen Glostrup-Tåstrup-Høje Taastrup er "vant" til blokafsnit kortere end 2 km, kan det af Georg nævnte AM-signal sagtens have stået i km 16,0

I-signalet til Tåstrup fra øst for nærtrafiksporene står i km 16,9. Det vil sige, at der i dag er et signalbillede bestående af et AM-signal og et I-signal.

Hvis fjerntrafiksporenes I-signal også stod i km 16,9 taler det imod at der var et AM i 16,0. Men begge I-signaler kan jo have flyttet sig med tiden.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Mellembloksignal 2160

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/6 2013, 00:34 (4219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Endelig kunne vi jo også bare slå op i AMSKPGT = AM Signalernes Kilometermæssige Placering Gennem Tiden:-D

Nå, nu vil jeg gå i seng. Godnat og tak for i aften.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Mellembloksignal 2160

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/6 2013, 00:55 (4219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mit bud er den sidste hytte før I-signalet til Tåstrup fra øst


En oplysning, som måske/måske ikke kan være brugbar i den videre "forskning":

"I løbet af sommeren 1965 sluttes Tåstrup og Glostrup til den nuværende midlertidige [fjernstyrings]central i Roskilde, hvorved hele strækningen fra Vigerslev til Ringsted vil være underlagt FC[-Roskilde]" (Dengang brugte man bindestreg mellem "FC" og det efterfølgende bynavn).

Oplysningen stammer fra Vingehjulet 22. årgang nr. 1, 10. januar 1965, side 5.

Ovenstående kolliderer med bogen "Vestegnen og jernbanen gennem 150 år", hvor der på side 102 står:

"Indførelsen af automatisk linieblok og 1. etape af fjernstyringen afsluttedes endelig i midten af maj 1963 med strækningen Glostrup-Taastrup [...] Glostrup-Taastrup fjernstyredes fra [...] 2. februar 1967".

Bogens synes dels at være uenig med sig selv dels med ovenstående citat fra Vingehjulet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mellembloksignal 2160

af Jens H. Bondesen, 6/6 2013, 22:24 (4218 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er jo et ældre skilt af 50-60'er type, og så kan vi vel udelukke alt vest for Marslev. Kan ikke få det til at passe med Sorgenfri. Mit bud er den sidste hytte før I-signalet til Tåstrup fra øst, Østfyn kan ikke helt udelukkes.

Kunne det mon passe med et AM-signal mellem Skovlunde T og Ballerup (før HKT-tiden med 1969-linjeblok)?

Mellembloksignal 2160

af Georg Schmidt, 7/6 2013, 00:03 (4218 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Kunne det mon passe med et AM-signal mellem Skovlunde T og Ballerup (før HKT-tiden med 1969-linjeblok)?

Et rigtig godt bud, men jeg kan ikke få det til at passe med placeringen. AM-signalet mellem Skovlunde og Ballerup står (stod) i km 15,7. Har desværre ikke fulgt så meget med i udviklingen på S-banen de senere år, men AM-signaler har det jo med at blive på samme sted i mange år. Jeg må vist en tur ud til stederne snarest.:-D
[image]
Jeg holder nok stadig på Glostrup-Tåstrup.
Mvh
Georg

Mellembloksignal 2160, Update

af K.B.Andreasen, 7/6 2013, 12:17 (4217 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jeg har snakket med min kammerat idag, og han mener at han i sin tid fandt det et sted på S-bane strækningen på Nordbanen.

Om det så tilfældigvis af ukendte årsager er blevet flyttet der til sammen med en masse andet "skrammel", skal jeg ikke kunne sige.

Da jeg fik det overdraget, var det i en hel anden stand end nu.
Bl.a. havde det tilsyneladende været brugt som underlag til at blande epoxylim, samt der var et par store plamager af en mørk-grå maling.

Bedste fredags-solskins-hilsen

Klaus :-)

Mellembloksignal 2160

af henning h087 ⌂, Græsted, 7/6 2013, 13:21 (4217 dage siden) @ K.B.Andreasen

:-)

hej

om dette er nogen hjælp - men der skal jo nok nogle banetekniske signatur forstandskyndige til - !! oder...

men i mine arkivkasser, dybt begravet har jeg fundet flere af denne slags

planerne er fra omkring 1992 og fra strk Kh - Ro, ved Holbækmotorvejen

så her oversigtsplanen
[image]

og fra venstre
[image]

og udsnit
[image]

midte
[image]

og højre side
[image]

udsnit
[image]

udsnit forstørret
[image]

jeg har også kigget efter Nordbanen - og ved Sorgenfri fandt jeg dette -
så udsnit ved km 16 - 16,1
[image]

mvh
henning h087

Mellembloksignal 2160

af Jens H. Bondesen, 8/6 2013, 10:51 (4216 dage siden) @ K.B.Andreasen

Med Klaus' oplysning om at skiltet menes fundet ved Nordbanen og en god bekendts venlige påmindelse om eksistensen af et AM-signal med nr. 5460 mellem Holte og Lyngby (placeringen ses på Hennings udsnit af btj-planen ved Sorgenfri), kom der liv i nogle af de små grå:
I forbindelse med etablering af Nordbanens fjernstyring blev signaler og blokafsnit omnummereret efter S-banens nuværende princip (se SODB Anlægsbestemmelser afsnit 4.5.1 http://www.bane.dk/db/filarkiv/5145/SODB[1].pdf ). Det princip sikrer, at to afsnit på S-banen ikke har samme nummer.
Omnummereringen på Nordbanen skete vel i slutningen af 1990'erne, og formentlig hed AM-5460 før omnummereringen AM-2160. Jeg har søgt at finde dokumentation for dette men pt. forgæves.

Vær i øvrigt opmærksom på at en del af S-banens AM-signaler ikke har nummer efter deres egen placering, men det er en anden historie som I må have til gode.

Hennings btj-planer fra Vestbanen er desværre nok for nye (1992) til at afgøre, om der på fjernbanen mellem Glostrup og Tåstrup også kunne have været et AM-signal med nr. 2160.

Mellembloksignal 2160

af Georg Schmidt, 8/6 2013, 11:20 (4216 dage siden) @ Jens H. Bondesen
redigeret af Georg Schmidt, 8/6 2013, 11:37

Her et udsnit omkring Sorgenfri, har desværre ikke dateringen. Mener at 1149 og 1166 er et par af "de gamle". Ups nu ser jeg også 2160.:-D
[image]

Mvh
Georg

Mellembloksignal 2160 (Sorgenfri AM 1154)

af henning h087 ⌂, Græsted, 8/6 2013, 11:40 (4216 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej

AM 1154 er også på btj planen af 1992

den hele - og rød T er AM 1154
og mørkeblå T er "famøse" AM 2160
[image]

og udsnit
[image]

mvh
henning h087

prøver at se om jeg kan finde andre !!

Mellembloksignal 2160 (Sorgenfri AM 1154)

af Georg Schmidt, 8/6 2013, 11:50 (4216 dage siden) @ henning h087

Tak Henning, du er altid god for et kort. Det der forvirrede mig i Sorgenfri var, at 2-tallet jo altid er sporet "bort" fra København men ikke i dette tilfælde.
Mvh
Georg

Mellembloksignal 2160 - næ!! Sorgenfri station 1935

af henning h087 ⌂, Græsted, 8/6 2013, 12:17 (4216 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af henning h087, 8/6 2013, 12:49

Hej

:-)

det var så lidt !;-)
den kan jo retuneres med at du også er god for et til flere fotos + meget andet godt
hvilket mange andre her i herreværelset også bidrager med - og som EVP jo siger og skriver "sammen" !!!!

og nu når vi aligevel er ved Sorgenfri -
så her en tegning og udsnit af bygning og plan i 1935 - og

[image]

- forandret !! - Ihvertilfælde "sporerne til og for gummifræsere" :-D

[image]

mvh
henning h087

pdf fil her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=558.0

Mellembloksignal 2160 og Sorgenfri station 1935

af Jens H. Bondesen, 9/6 2013, 10:37 (4215 dage siden) @ henning h087

Georg, det var netop den plan jeg var på jagt efter i fredags. Tak :-)
Hvad mener du forresten med at 1149 og 1166 er et par af "de gamle"?

Henning, det er vist første gang jeg ser en tegning af den oprindelige Sorgenfri der jo lå NORD for Hummeltoftevej (senere blev den som bekendt flyttet om på sydsiden af Hummeltoftevej). Herligt :-)

Mellembloksignal 2160 og Sorgenfri station 1935 - update mm

af henning h087 ⌂, Græsted, 9/6 2013, 13:00 (4215 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Hej

:-) :-)

har fået kigget efter i flere af btj planerne og har fundet alle signalnumre der er på Georgs oversigtplan - nu hedder de bare (2009) 53xx mod København og 54xx fra København.

ang bygningstegninger har jeg også fundet flere ( utroligt hvad man har fået skravet til sig igennem årene af alt muligt, - broer, viadukter, svellefordeling, urskiver og meget andet - men det er jo brugbart - når der ledes og efterforskes )
men har fundet yderligere stationerne ( der er nok mere ) :

Bernstoffsvej 1935
[image]

Jægersborg 1935
Virum 1935
Islev 1953/54
Jyllingevej 1951
Hvidovre 1952/54
Valby Langgade 1939

så de vil blive vist her efterhånden i jpeg 800 - når de er blevet scannet
og på rundremisen som jpeg 2000 og pdf

mvh
henning h087

AM 2160 og og hvad deraf fulgte - Bernstoffsvej sporplan

af henning h087 ⌂, Græsted, 9/6 2013, 19:57 (4215 dage siden) @ henning h087

:-)

hej

og til stationsbygningen hører også en sporplan
[image]

mvh
henning h087

og her mere om Bernstoffsvej, spoplan, beliggenhedsplan og bygningstegning i jpeg 2000 og pdf
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=559.0
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=560.0

psps - måske burde man lave en ny tråd der hedder "S-banen i forrige årtusinde" :-D

Avatar

OT: Jægersborg "stationsbestyrer"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/6 2013, 09:11 (4213 dage siden) @ henning h087

sporplan 1943
[image]

Hvis man på rundremisen.dk nærkigger på ovenstående sporplan vil man kunne se, at den sorte klat til venstre er et "dobbelthus", hvor der mod syd har boet en "portør" og mod nord en "stationsbestyrer". Betegnelsen "stationsbestyrer" er lidt pudsig, idet der er tale om en sammenblanding af en sikkerhedsmæssig betegnelse og en stillingsmæssig betegnelse. Mon ikke der skulle have stået "stationsmester".

[image]
Jægersborg med dobbelthus til højre 3. maj 2012. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Mellembloksignal 2160 og Sorgenfri station 1935

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/6 2013, 13:33 (4215 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Henning, det er vist første gang jeg ser en tegning af den oprindelige Sorgenfri der jo lå NORD for Hummeltoftevej (senere blev den som bekendt flyttet om på sydsiden af Hummeltoftevej). Herligt :-)

Ja, hvis ikke det er Hummeltoftevej der flyttes rundt på. Idag krydser den jo banen nærmest vinkelret på sporene, mens den på Hennings plan skærer i en spids vinkel.
Mon ikke det er i forbindelse med etableringen af Lyngby Omfartsvej at der sker ændringer der?

Mellembloksignal 2160 og Sorgenfri station 1935

af Jens H. Bondesen, 9/6 2013, 14:19 (4215 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, hvis ikke det er Hummeltoftevej der flyttes rundt på. Idag krydser den jo banen nærmest vinkelret på sporene, mens den på Hennings plan skærer i en spids vinkel.

På Hennings oversigtsplan (1935) - se den evt. på rundremisen.dk: http://rundremisen.dk/forum/index.php?action=dlattach;topic=558.0;attach=4565;image - er der km-angivelser på perronen. En hurtig sammenligning med de nutidige forhold antyder at hele komplekset med stationsbygning i den ene ende og perron i den anden ende ligger nogenlunde samme sted, men at stationsbygning og perron har byttet placering.
Hummeltoftevej er som du skriver flyttet mod nord.

Mon ikke det er i forbindelse med etableringen af Lyngby Omfartsvej at der sker ændringer der?

Godt bud!

Mellembloksignal 2160 og Sorgenfri station 1935

af Winther, 9/6 2013, 14:43 (4215 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Tidens gang ;-)
[image]
1954
[image]
2012
Ting flytter sig.:-)
Mvh.
Bent

Mellembloksignal 2160 og Sorgenfri station 1935

af Georg Schmidt, 9/6 2013, 19:17 (4215 dage siden) @ Jens H. Bondesen

I årene 1966-68 kørte jeg en del med S-toget på strækningen Helleup-Holte og hvis man var heldig kunne man få en FS med udsigt fremad. To begrebs AM'erne med grønt blink var jo ikke noget man så meget andre steder, og de to "gamle" er steder jeg mener at kunne huske de stod, den ene der hvor banen svinger væk fra vejen før Sorgenfri og den næste et stykke ude mod Virum. Det er jo 45 år siden så det er lige med at huske.:-D
[image]
Tegningen må være fra midt 70'erne, S-banen gik til Vallensbæk på det tidspunkt.
[image]
Billedet her ligner ikke indkørslen til Lersøen, nærmest mere Frederiksberg (forgrening)?
[image]
Mvh
Georg

Mellembloksignal 2160 og Sorgenfri station 1935

af Thorbjørn, Kbh Ø, 9/6 2013, 20:24 (4215 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Billedet her ligner ikke indkørslen til Lersøen, nærmest mere Frederiksberg (forgrening)?

Billedet er taget fra broen der førte Fasanvej over banen, toget kører mod Frederiksberg.

Mellembloksignal 2160

af Georg Schmidt, 17/6 2013, 21:48 (4207 dage siden) @ Georg Schmidt

På bagsiden af hæftet "DSB's S-TOG" fra 1971 af James Steffensen ser man et foto fra DSB's reklametjeneste taget fra broen i Sorgenfri i retning Virum. Et 1. gen S-tog er på vej fra Virum ind til Sorgenfri og i forgrunden ser man kilometersten 15,9 og i baggrunden hytten og AM-signal 2160.:-)
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak