En Kasse fra Stålvalseværket

af Thyge, Rønnede, 4/6 2013, 19:39 (4220 dage siden)

Hej !
Min kammerat Claus Jensen. er en sej herre!!
Mandag gennemgik han en ballon udvidelse af visse blodårer!!!
Lørdag var han til træf med gamle kollegaer!!!
Fra en af disse, fik han en kasse med effekter fra Stålvalseværket
i Frederiksværk!
Giveren var tidligere mester i jernbaneafdelingen! der nu skulle flytte i
pensionistbolig og derfor ikke mente, at have plads til disse ting!!!
Claus og jeg er blevet enige om, at delagtiggøre forummets læsere i kassens
indhold!
Der lægges ud med noget, der ikke blev til noget!!!
En 2 akslet rangermaskine fra Mak;vi har ikke nærmere angivelse af
tekniske data; men bag på det ene foto står prisen!!
Billederne er formentlig taget i Kiel! tror aldrig at værket har haft en
på prøve!
[image]
[image]
[image]

med venlig hilsen
Claus og Thyge

En Kasse fra Stålvalseværket

af Thyge, Rønnede, 5/6 2013, 16:23 (4219 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Endnu en der ikke blev indkøbt!
Men den lignede godt nok den lille Henschel maskine som de fik!
Man har undersøgt markedet nøje!
[image]
[image]

Prisen er ikke oplyst!
Hermed slut for de lette ting!
Næste gang følger de mere tunge sager!:-D
Med venlig hilsen
Claus og Thyge

En Kasse - DEN TUNGE DEL!

af Thyge, Rønnede, 6/6 2013, 15:01 (4218 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Ja alt er relativt! Disse vejede 2,75 kg pr stk!
[image]
[image]
Ja det var fabrikspladerne fra 2 af Frichs`erne, nemlig
478 Ex RHJ DL 41 og 478 Ex HOJ DL 400
Der kommer lige et par billeder
[image]
Dl 400 i Odder 1963
[image]
DL 400 i Odder 1964
[image]
Ex Dl 41 på Stålværket
Som man kan se på et af billederne er der flere plader
de kommer senere!
Med venlig hilsen
Thyge

En Kasse - Lige et par plader mere

af Thyge, Rønnede, 13/6 2013, 12:07 (4211 dage siden) @ Thyge

Jeg truede med at sende et par plader mere!
de kommer her:
[image]
[image]
Det er fra Jung traktor 1 og 2 = 213 og 214
Har ikke noget billede af nr 2, så får af nr 11 =217 i stedet!
Nr 2 så næsten ligesådan ud ved leveringen!
[image]
[image]
Mvh
Claus og Thyge

En Kasse - Så er bunden nået!!

af Thyge, Rønnede, 15/6 2013, 14:26 (4209 dage siden) @ Thyge

Hej!
Ja så er kassen tom! den indeholdt foruden allerede viste ting,
også en del jernbanebøger som vi har delt!
Der var dog lige 3 plader mere!
[image]
Fabrikspladen fra det smalsporede dieselloko 8A
Har aldrig mødt det, og har derfor kun arkivbillede af det
taget af SAG 1972
[image]


Der var en Frichs plade mere! hvad den har siddet på er
uvist! men min teori er det er byggepladen fra den motor
der oprindelig lå i HOJ DL 400! den blev jo udskiftet med
en Deutz! Billedet er måske ikke så tydeligt!
der står 1952 og nr. 1041
[image]

I mangel af en byggeplade fra BW lokoene, tillader jeg mig at vise
denne, den er sku`da flot! men har nok siddet på en drejebænk![image]

Med venlig hilsen
Claus og Thyge

En Kasse - Så er bunden nået!!

af Jens MO-Møller, 15/6 2013, 19:37 (4209 dage siden) @ Thyge

Frichs-pladen med nummer 1041 er ganske rigtigt fra HOJ 400, som var den sidste turboladede MO-motor bygget hos Frichs.

Venlig hilsen
Jens Møller

Avatar

En Kasse - Så er bunden nået!!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/6 2013, 08:29 (4208 dage siden) @ Thyge

I mangel af en byggeplade fra BW lokoene, tillader jeg mig at vise
denne, den er sku`da flot! men har nok siddet på en drejebænk![image]

Den kan også have siddet på en brandbil. Løwener opbyggede en del brandbiler hvor overbygningen var ret ens mens undervognen typisk var Chevrolet, men kunne også være andre mærker.
Bornholms Beredskab har en 1927 Chevrolet med Løwener karosseri.

En Kasse - Så er bunden nået!!

af Thyge, Rønnede, 17/6 2013, 18:19 (4207 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej!
Tak for hjælpen!
Hvad Løvener pladen har siddet på vide ikke! men
vi prøver at forhøre os hos giveren!
Det var jo Claus der fik kassen! men jeg har modtaget
Frichs pladen fra HOJ DL 400 i anledning af en
både glædelig ,men samtidig vemodig begivenhed, der finder sted
til december!;-)

Mvh
Claus og Thyge

En Kasse - Så er bunden nået!!

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 19/6 2013, 21:03 (4205 dage siden) @ Thyge

Hej Thyge.
Helt tilfældigt genlæser jeg lige nu Steffen Dreslers bog "Sjællandske Jernbaneselskabs Lokomotiver", og her stødte jeg på side 39 på denne sætning: "Kedlerne til de tre "nye" lokomotiver blev - efter meget strenge specifikationer - fremstillet af D. Løwener & Co. i København." Steffen skriver her om ombygningen af 3 lokomotiver af Odin-klassen i 1862-1866.
I henhold til Google er det faderen Daniel Frederik Løwener der åbner jernstøberi i 1837 og overdrager det til sin søn V. Løwener og en mangeårig medarbejder i 1857. Der eksisterer stadig et metalfirma der hedder V. Løwener.
m.v.h.
Jan-Eddie

Avatar

En Kasse - Så er bunden nået!!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/6 2013, 21:10 (4205 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

I henhold til Google er det faderen Daniel Frederik Løwener der åbner jernstøberi i 1837 og overdrager det til sin søn V. Løwener og en mangeårig medarbejder i 1857. Der eksisterer stadig et metalfirma der hedder V. Løwener.

Og det er samme firma.

En Kasse - Så er bunden nået!!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/6 2013, 21:50 (4205 dage siden) @ Michael Deichmann

I henhold til Google er det faderen Daniel Frederik Løwener der åbner jernstøberi i 1837 og overdrager det til sin søn V. Løwener og en mangeårig medarbejder i 1857. Der eksisterer stadig et metalfirma der hedder V. Løwener.

Og det er samme firma.

Firmaet bære også kælenavnet 'Sløwener', grundet en ikke altid lige hurtig levering...

En Kasse - Så er bunden nået!!

af Steffen Dresler, 19/6 2013, 22:11 (4205 dage siden) @ Michael Deichmann

Go´aften til alle!

Sådan lidt OT og dog.
Løwner havde – som også skrevet – også en fabrikation af brandmateriel og mange ting måtte importeres fra udlandet.
Da DSB i midten af den 2. verdenskrig anså det for ønskeligt at udstyre det kørende personale med stålhjelme p.g.a. allierede flys ”Straffing” (beskydning), gik man på jagt efter sådanne. Man kunne (eller ville?) åbenbart ikke få danske stålhjelme, hvorfor man henvendte sig til Løwner. Firmaet havde indkøbt et større antal tidligere Tjekkoslovakiske stålhjelme i Tyskland, der jo ikke mere var brug for efter 1938.
Disse hjelme blev så udleveret til det kørende DSB personale og også til CB´erne (Civile Beredskab, senere CF), bl.a. dem der var tjenstgørende på DSB værksteder mv.
Så har man en sådan liggende, stammer den fra Løwners import og salg til enten DSB eller CB.
Med venlig hilsen

Steffen

En Kasse - Så er bunden nået!!

af re20000, 19/6 2013, 23:51 (4205 dage siden) @ Steffen Dresler

Løweners varemærke er løven ved drejebænken. Uanset hvad de sælger. Og det har været mange ting i tidens "løw" (undskyld, den lå bare lige for)

Nold

Avatar

OT En Kasse - Så er bunden nået!!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/6 2013, 06:59 (4204 dage siden) @ re20000

Løweners varemærke er løven ved drejebænken. Uanset hvad de sælger. Og det har været mange ting i tidens "løw" (undskyld, den lå bare lige for)

Jeps - bl.a. originalt værktøj til Ford T og andre Ford biler :-)

En Kasse fra Stålvalseværket

af Bent Hansen, 29/6 2013, 11:12 (4195 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Hvor det øverste billede er taget, ved jeg ikke. Jeg kom kun til MaKs port, men kom ikke ind, da de så mit dansk pas. Jeg måtte ikke se, at de byggede pansrede mandskabsvogne. Det måtte jeg sjovt nok gerne på havnen i Flensborg, hvor de repareredes! Sådan er der så meget, når en dygtig bureaukrat kommer ind i billedet.

Det andet foto er taget på Nordhavnen i Kiel. Det er Kiels Havnebanes godsekspedition, der ses her. Jeg er slem til at kalde havnen Kanalhavnen, men lad nu det være. Hvis du tager Togfløjten og blader højst to årgange tilbage, kan du finde næsten det samme motiv i en længere artikel, jeg skrev om Kiels Havnebaner til dette blad.

Hvad lokomotivet så laver der? Fra havnen op til Kiel-Suchsdorf var der en ret stor stigning velegnet til afprøvning af nyt materiel. Det er jo nok det, der her foregår. MaK var en stor kunde ved Kiels Havnebane, og fabrikken lå for enden af en af havnebanerne.

Lokomotivet mærket DOW har NM jo bestemt. Der var også et DOW i Stade på Elbens Sydside, men lokomotivet er nok, som skrevet står fra Nederland. Jeg har aldrig været på nogle af DOWs virksomheder. Jeg fik nok på Norddeutsche Affinerie i Hamburg, hvor luften gav mig mig åndedrætsproblemer, løbende øje mv. Og så blev jeg uvenner med en pølsemand i nærheden, da jeg bad om en blyfri. Dengang var netop blyfri benzin lige kommet på mode! Onde tunger påstod dengang, at badede man i Elben ved kemifabrikkernes udløb, døde man omgående. Der er rent nu. Der lever endog fisk i Elben. Siges der.

Bent Hansen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak