Vigerslev

af zumbach, Malling, 4/6 2013, 17:47 (4220 dage siden)

Zumbach billeder 3. del: Vigerslev
Jeg har nogle billeder, som jeg har lyst til at vise her i jernbanehistorisk forum. Alle billederne er mindst 25 år gamle. Hvor der er ”?” efter årstallet er jeg dog noget usikker. Kan nogen i forummet dokumentere en mere præcis datering, er I meget velkomne. På billederne fra maj 1984 ses en mærkelig konstruktion i sporet (spor 0 umiddelbart før PU-signal mod Hvidovre Fjern). Kan nogen i forummet forklare, hvad denne konstruktion har været anvendt til?
M.v.h.
Keld Zumbach
[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Vigerslev (et billed, der forsvandt)

af zumbach, Malling, 4/6 2013, 17:53 (4220 dage siden) @ zumbach

[image]

Vigerslev (et billed, der forsvandt)

af Jens Møller, Flensburg, 4/6 2013, 18:49 (4220 dage siden) @ zumbach

[image]

Fantastiske billeder fra Vigerslev, men sportavlen herover er nu fra Hvidovre Fjern. Men det bliver det ikke ringere af. Flere sportavler (og sikringsanlæg) tak :-)

Vh
Jens Møller, Ab

Vigerslev

af zumbach, Malling, 5/6 2013, 08:20 (4220 dage siden) @ Jens Møller

På dette billed ses, at Vigerslev og Hvidovre Fjern er bygget sammen til et betjeningspanel, som var beliggende i en bygning på peronen på Hvidovre station.

[image]

M.v.h.
Keld Zumbach

Vigerslev

af Jens Møller, Flensburg, 5/6 2013, 12:28 (4219 dage siden) @ zumbach

På dette billed ses, at Vigerslev og Hvidovre Fjern er bygget sammen til et betjeningspanel, som var beliggende i en bygning på peronen på Hvidovre station.

[image]

Ohhh, interessant. Så lærte jeg noget nyt i dag. Den "sammenbygning" af to nabostationer er da så vidt jeg ved ganske unik. Kendes der andre tilsvarende eksempler ?
Selvom betjeningspulten for Ig rent fysisk var (efter ombygningen, er ?) placeret i Hvidovre, var selve sikringsanlægget vel stadig placeret lokalt i Ig, således at der faktisk var tale om en art fjernstyring ?
Sagt på en anden måde...
Var Ig og Hif bygget sammen så de rent sikringsteknisk fungerede som én station med ét samlet sikringsanlæg, eller var det to traditionelle nabotogfølgestationer med hver sit 72 anlæg, hvor Ig var fjernstyret fra Hif ?

Mvh
Jens Møller, Ab

Vigerslev

af Flemming Jakielski, Rødovre, 5/6 2013, 14:46 (4219 dage siden) @ Jens Møller

Sagt på en anden måde...
Var Ig og Hif bygget sammen så de rent sikringsteknisk fungerede som én station med ét samlet sikringsanlæg, eller var det to traditionelle nabotogfølgestationer med hver sit 72 anlæg, hvor Ig var fjernstyret fra Hif ?

Mvh
Jens Møller, Ab

Næh. Faktisk omvendt. Hvidovre delen var fjernstyret fra FC Roskilde. Vigerslev delen med hele sportrekanten og sidesporene var lokalbetjent. Fjernstyringsgrænsen Kh/ Ro var Hif's indkørselsisignal fra Kh.

Lokalet var det tidligere rejsgodslokale på Hvidovre Station ved siden af billetkontoret.

Men oprindeligt var det een togfølgestation, der kom over på Hvidovre station fra den gamle kommandopost ved Hansstedvejen i 1981.

Flemming J

Vigerslev

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 5/6 2013, 15:52 (4219 dage siden) @ Flemming Jakielski

Vigerslev station var i en periode på ca 5 år, indtil etableringen af forbindelsen til Sverige, fjernstyret fra fjernstyringscentralen i Roskilde.

Niels-Erik Hansen

Vigerslev

af Jens Møller, Flensburg, 5/6 2013, 16:09 (4219 dage siden) @ Flemming Jakielski

Men oprindeligt var det een togfølgestation, der kom over på Hvidovre station fra den gamle kommandopost ved Hansstedvejen i 1981.

Ok, det vil sige at Hif og Ig HAR været én og samme station, og siden blevet delt. -og denne deling er vel sket ifm. etableringen af 72 anlægget (som velsagtens har erstattet et eller flere 12 eller 12/46 anlæg) ?

Mvh
Jens Møller, Ab

brug af billeder

af zumbach, Malling, 5/6 2013, 08:31 (4220 dage siden) @ zumbach

Alle er velkomne til at bruge mine billeder, når bare fotografens navn, Keld Zumbach, anføres.
M.v.h.
Keld Zumbach

Vigerslev

af Allan Testrup, 4/6 2013, 17:55 (4220 dage siden) @ zumbach

Hej. Flotte fotos fra dengang Vigerslev og omegn var et eldorado for jernbanefans.
Tak for billederne.

Avatar

Vigerslev - station 68 og station 56

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/6 2013, 19:03 (4220 dage siden) @ zumbach

[image]

Kære Keld

Interessant foto. Nederst i højre hjørne (på "miniaturesportavlen") ser vi de to sidespor på fri bane "station 68" og "station 56" markeret.

Må jeg vise billedet på sidesporpaafribane.dk?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Vigerslev - station 68 og station 56

af K564, 4/6 2013, 22:31 (4220 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Station 56 og 68 blev betjent/frigivet fra Gb, "Det gule palæ". Det var med nøgle betjente sporskifter.

Hilsner Keld

Vigerslev - station 68 og station 56

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/6 2013, 02:02 (4220 dage siden) @ K564

Station 56 og 68 blev betjent/frigivet fra Gb, "Det gule palæ". Det var med nøgle betjente sporskifter.

Hilsner Keld

------------

Hej Keld.

Hvem er "Keld" ???

(Skriv evt. en mail til / via min mailadresse (den lille "kuvert" øverst i tråden "Jernbaner")).

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=juni-2013

Danske privatbaner

DB Cargo

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak