Avatar

Sønderborg - mangler der ikke en jernbane?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2025, 17:04 (1 dag, 22 timer, 14 min. siden)

Dette postkort er til salg på stamps.dk

Sælger anfører, at postkortet er postgået i 1931.

På postkortet kan man se "havnebanen" dreje fra mod billedets højre side. Men hvor pokker er sporet mod bystationen? Er det bare mig eller.....?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/256474/danmark-soenderborg-chr-x-bro-med-dybboel-banke-...

Sønderborg - mangler der ikke en jernbane?

af Martin Wilde, 20/2 2025, 17:55 (1 dag, 21 timer, 22 min. siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da Christian X. bro åbnede i 1930, kørte ABA stadig som normalt. På det tidspunkt var der ingen planer om en kommende statsbane til Mommark.
I efteråret 1931 blev Peter Knutzen generaldirektør for DSB, og noget af det første, han gjorde, var at rejse til Sønderborg og lave en aftale med Sønderborg Amtsråd om nedlæggelse af Vester Sottrup - Skelde, Padborg - Tørsbøl og Amtsbanerne på Als - og i stedet lade DSB overtage rutebilkoncessionerne. At han så også måtte love at (om)bygge banen fra Sønderborg til Mommark Færge til normalspor samt bygge en ny bane fra broen op til bystationen og videre til kort før Sundsmark var vist mest en gang aflad, der fik det til at glide igennem.
Der mangler altså ikke noget. Det var først i 1932, året efter postkortet blev sendt, aftalen om den normalsporede bane op gennem Jernbanegade blev indgået. Og man bygger jo normalt ikke baner i Danmark, før der er indgået aftaler og vedtaget en anlægslov...

Avatar

Sønderborg - mangler der ikke en jernbane?

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/2 2025, 18:08 (1 dag, 21 timer, 10 min. siden) @ Martin Wilde

Da Christian X. bro åbnede i 1930, kørte ABA stadig som normalt. På det tidspunkt var der ingen planer om en kommende statsbane til Mommark.
I efteråret 1931 blev Peter Knutzen generaldirektør for DSB, og noget af det første, han gjorde, var at rejse til Sønderborg og lave en aftale med Sønderborg Amtsråd om nedlæggelse af Vester Sottrup - Skelde, Padborg - Tørsbøl og Amtsbanerne på Als - og i stedet lade DSB overtage rutebilkoncessionerne. At han så også måtte love at (om)bygge banen fra Sønderborg til Mommark Færge til normalspor samt bygge en ny bane fra broen op til bystationen og videre til kort før Sundsmark var vist mest en gang aflad, der fik det til at glide igennem.
Der mangler altså ikke noget. Det var først i 1932, året efter postkortet blev sendt, aftalen om den normalsporede bane op gennem Jernbanegade blev indgået. Og man bygger jo normalt ikke baner i Danmark, før der er indgået aftaler og vedtaget en anlægslov...

Broen er fra 1930 og blev i begyndelsen kun trafikeret af normalsporede havnebanetog fra Sønderborg H (Sundevedsiden) til Alssiden. Overleveringen af normalsporede godsvogne mellem DSB og ABA's transportører skete på det tidspunkt på havnebanen (Alssiden). Det var den normalsporede havnebane, der drejede fra mod højre.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Sønderborg - mangler der ikke en jernbane?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2025, 18:24 (1 dag, 20 timer, 53 min. siden) @ Martin Wilde

Da Christian X. bro åbnede i 1930, kørte ABA stadig som normalt. På det tidspunkt var der ingen planer om en kommende statsbane til Mommark.
I efteråret 1931 blev Peter Knutzen generaldirektør for DSB, og noget af det første, han gjorde, var at rejse til Sønderborg og lave en aftale med Sønderborg Amtsråd om nedlæggelse af Vester Sottrup - Skelde, Padborg - Tørsbøl og Amtsbanerne på Als - og i stedet lade DSB overtage rutebilkoncessionerne. At han så også måtte love at (om)bygge banen fra Sønderborg til Mommark Færge til normalspor samt bygge en ny bane fra broen op til bystationen og videre til kort før Sundsmark var vist mest en gang aflad, der fik det til at glide igennem.
Der mangler altså ikke noget. Det var først i 1932, året efter postkortet blev sendt, aftalen om den normalsporede bane op gennem Jernbanegade blev indgået. Og man bygger jo normalt ikke baner i Danmark, før der er indgået aftaler og vedtaget en anlægslov...

Kære Martin

Tak for fin redegørelse.

Bedste hilsner

Thomas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak