Danske dieselmotorer i udenlandske tog, Spanien

af Niels Munch, 11/2 2025, 17:17 (1 dag, 20 timer, 20 min. siden)

Hej i Forum,

Ovre på det andet forum har en bruger kastet sig ud i at kortlægge "danske tog i andre lande". Om brugeren medtager eksport og licensproduktion af danske motorer, ved jeg ikke, men "øvelsen" bragte os bl.a. forbi Sebastian Tuschick's website om Frichs: http://www.sebtus.de/hist_frichs_5.html .

Her skriver Sebastian allernederst (oversættelse og uddrag ved mig): Spanien. I 1935 indgik Frichs en licensaftale med det spanske Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques de Bilbao, men den spanske borgerkrig (1936-39) forhindrede gennemførelsen samarbejdet, og Frichs modtog kun en ordre på fire erstatningsmotorer til motorvogne, der oprindeligt var udstyret med B&W-motorer. Det var i 1942. Og disse motorer blev ikke licensproduceret.

Så falder mistanken naturligvis på, om der her var tale om samme type B&W motorer 613,5 VL22, med hvilke DSB mistede tålmodigheden i 1940, nemlig dem i Mo 211-212 fra 1935. Hermed var nysgerrigheden vakt!

B&W havde indgået en samarbejdsaftale med en anden af Spaniens virksomheder Maquinista Terrestre y Marítimas (MTM) i Barcelona, som i 1935 havde fået ordre på fire dieselelektriske motorvogne til Madrid-Zaragoza-Alicante jernbaneselskabet (MZA), hvortil B&W leverede de fire 613,5 VL22 motorer på hver 250 hk. Mistanken bekræftet.

[image]
MZA WE 201 - 204 (Automotores Españoles).

Vognene WE 201 - 204, som var de første bogiemotorvogne fra MTA såvel som hos MZA, og de første i Spanien med rullelejer, havde akselfølgen 2'Bo' og 2 vognklasser. I "den kolde ende" kunne etableres overgang til tilkoblet vogn. Tre vogne kunne overtages af RENFE ved nationaliseringen 1941, idet én (som havde været lazaretvogn under borgerkrigen) var brændt. En blev skrottet 1951 efter en kollision, og de sidste to udrangeredes 1969 hhv. 1972, stadig med Frichs 8155 CB motorerne bestilt i 1941.

[image]
En WE i RENFE bemaling (foto: Historisk jernbanearkiv for Madrids jernbanemuseum).

Lidt anderledes gik det med rangertraktorerne TM 201 og 202:

[image]
MTM TM 201 - 202.

Begge blev bygget på initiativ af MTM, der havde indgået licensaftale med Deutsche Werke Kiel (DWK), hvilket de ikke kan løbe fra. TM 201 fik dog en 210 hk B&W motor, hvor TM 202 fik en DWK på 200 hk. MTM lod traktorerne afprøve på MZA, der overtog dem, og begge kom til RENFE i 1941.

[image]
MTM fabriksfoto af rangertraktortypen TM 201 - 202.

Under borgerkrigen havde begge traktorer i pansret tilstand været trækkraft for pansertog.

TM 202 blev solgt til privat firma, som skrottede den engang i 1960'erne, medens TM 201 endnu var i drift hos RENFE i 1966, stadig med sin B&W motor. Den er herefter blevet bevaret i varetægt af jernbanemuseet i Madrid.

Hverken Frichs eller B&W fik del i de lyntogsprojekter, der verserede i Spanien i 1930'erne, men som p.g.a. krigstilstanden aldrig blev realiseret.

Næste kapitel i det dansk-spanske 'togeventyr' blev vel Scandia's gumminæser til RENFE's type 594.

Referencer:
https://trenesytiempos.blogspot.com/2017/12/las-tracciones-termica-y-electrica-en_6.html
https://www.agrupament.cat/albumrenfe/automotors-termics-9201-9203/
https://trenesytiempos.blogspot.com/2017/11/las-tracciones-termica-y-electrica-en_22.html
https://www.agrupament.cat/albumrenfe/tractors-termics-10201-10202/

Så fik Google Translate lige repeteret sine spanskkundskaber :-P .

Bedste hilsener
Niels

Danske dieselmotorer i udenlandske tog, Spanien

af Asger Christiansen, 11/2 2025, 17:43 (1 dag, 19 timer, 54 min. siden) @ Niels Munch

De 4 Frichs-motorer type 8155CB blev afsendt til Spanien i februar 1943. Prøveingeniør Christiansen fra Frichs var i marts måned samme år i Spanien for at bistå med montering af motorerne

Danske dieselmotorer i udenlandske tog, Spanien

af Niels Munch, 11/2 2025, 19:40 (1 dag, 17 timer, 58 min. siden) @ Asger Christiansen

Tak for supplementet, Asger.

De 4 motorvogne til MZA gik i deres levetid under betegnelsen "Los automotores Burmeister" uanset, at de relativt hurtigt fik Frichs-motorer. Det hænger givetvis sammen med, at MTM byggede vognene efter B&W's konstruktionstegninger.

[image]
Konstruktion af en 'Burmeister' i værkstederne i La Maquinista (foto fra MTM-katalog).

M.v.h.
Niels

Danske dieselmotorer i udenlandske tog, Spanien

af esni, Frederikssund, 11/2 2025, 22:11 (1 dag, 15 timer, 26 min. siden) @ Niels Munch

Resume vedr motorvognene:

4 stk produceret, men en brændt før 1941

RENFE overtager de 3 resterende vogne og bestiller 4 motorer

--
Eskild

Danske dieselmotorer i udenlandske tog, Spanien

af Niels Munch, 12/2 2025, 00:07 (1 dag, 13 timer, 30 min. siden) @ esni

Resume vedr motorvognene:

4 stk produceret, men en brændt før 1941

RENFE overtager de 3 resterende vogne og bestiller 4 motorer

Præcisering vedr. motorvognene:

Ved "RENFE's overtagelse" skal i denne forbindelse forstås optagelse i RENFE's system, idet alle 4 vogne faktisk eksisterede ved selve nationaliseringen, og dermed var der behov for 4 motorer på bestillingstidspunktet i 1941. At én når at brænde inden ombygningen, der sker i 1943, "er bare ærgerligt". De 3 "overlevende" blev hos RENFE omnummereret fra 202 - 204 til 9200, 9201 og 9202.

Beklager, at jeg har været en smule lemfældig ved inddampningen af referencernes mange ord til mine få :-| .

M.v.h.
Niels

Danske dieselmotorer i udenlandske tog, Spanien

af esni, Frederikssund, 12/2 2025, 07:20 (1 dag, 6 timer, 17 min. siden) @ Niels Munch

Alt tilgivet

--
Eskild

Danske dieselmotorer i udenlandske tog, Spanien

af Oversmeden, 13/2 2025, 10:05 (3 timer, 32 minutter siden) @ Niels Munch

Frichs' direktør vidste allerede i begyndelsen af 1940 af MZA ønskede at udskifte B&W motorerne.
Dette vidste B&W også.....men der var jo lige noget med nogle agenter/representanter, hvis interesser skulle tilgodeses....og endelig var der betalingen, som efter april 1940 blev noget besværlig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak