Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland
Vær lige opmærksom på, at i nogle tilfælde, fik bestilt materiel tildelt fabriksnummer ved bestillingen og ikke ved afleveringen.
Nu kender jeg ikke til tyske forhold, men når jeg kikker på både Frichs og Nohabs leveringer, så er der en fantastisk overensstemmelse med antal enheder købt og nye byggenumre.
På den led kan det ofte spores som en længere serie er bestilt i flere omgange.
Byggenumre var sjældent en del af kontrakten; det var mere noget med "10 stk type etellerandet". Nogle gange kan man være heldig at litra og nummer er angivet i kontrakten. Som nedenstående eksempel fra SJ er et eksempel på.
Fremgangsmåde fra både Frichs og Nohab er ikke så forskelligt fra nutidens skibsbygning, hvor en serie skibe bliver tildelt skrognummerer (byggenummerer i maritim lingo) efter kontraktens indgåelse. Reelt omtales skibene da med skrognummer indtil efter afleveringen.....så kan man godt bruge navnet herefter.