Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Andreas Nielsen ⌂, Wismar, Tyskland, 5/2 2025, 16:56 (2 dage siden)
redigeret af Andreas Nielsen, 5/2 2025, 17:33

Skagensbanens forhenværende motorvogn M1 (SB M1), bygget af Eisenbahn-Verkehrsmittel AG, Wismar, Tyskland, i 1927, er nu solgt til jernbaneklubben Eisenbahnfreunde Wismar e.V. som vil istandsætte motorvognen til udstilling i remisen i Wismar (fhv. Bahnbetriebswerk Wismar).

Siden 1. februar er SB M1 tilbage i Gedser (efter at have stået i Fiskebæk siden sommeren 2024) og afventer videre transport til Wismar.

[image]
Foto: Martin Möller

Mvh
Andreas

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Erik Andersen, 3660 Stenløse, 5/2 2025, 21:02 (2 dage siden) @ Andreas Nielsen

Det er en fantastisk nyhed - at det endelig er lykkedes at få SB M1 bevaret. Desværre blev det så ikke i Danmark, men det er meget glædeligt alligevel.
SB M1 blev i 1968 købt af Per Thomassen. Jeg var med på den sidste tur fra Skagen den 15. september 1968. Her ses Per Thomassen sammen med Mtf. Chr. Jensen. SB M1 blev herefter hensat i remisen i Frederikshavn for en længere periode og har siden levet en omskiftelig tilværelse rundt i Danmark.
[image]
Foto Per thomassen
[image]
Foto Erik Andersen

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Niels Munch, 5/2 2025, 21:43 (2 dage siden) @ Andreas Nielsen

God nyhed!

I 2012, da jeg fotograferede vognen i Gedser, var den i mildest talt bekymrende stand, f.eks. manglede mange ruder:

[image]
SB M 1 i Gedser, 11.06.2012 (nm).

Flere M 1-fotos fra 2012: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=61492 .

M.v.h.
Niels

Avatar

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af T. Rithmester @, Struer, 5/2 2025, 22:35 (2 dage siden) @ Andreas Nielsen

Et par billeder fra da den residerede i Fiskebæk.
Begge billeder fra 18. oktober 2024.

[image]

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Baumann, 6/2 2025, 08:59 (1 dag, 13 timer, 53 min. siden) @ Andreas Nielsen

Jeg har med min familie tilbage i 2020, set den stå i remisen i Gedser

[image]
[image]
SB M1, Gedser Remise d. 3. juli 2020 ( Foto - Baumann )

Den er allerede kommet et på Lokschuppen Wismar hjemmeside
https://www.lokschuppen-wismar.de/triebwagen-sb-m1/

Kan se at der er oprettet en donationside til M1 støtteprojekt
https://www.betterplace.org/de/projects/148016-rueckholung-des-triebwagens-sb-m1-der-wa...

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Peter Roland Hansen @, 6/2 2025, 16:42 (1 dag, 6 timer, 9 min. siden) @ Andreas Nielsen

Til lykke med SB M 1 og held og lykke med at få den hjem .
Det er snart mange år siden at man kunne se SB M 1 i Frederikshavn, Foto: Hans Gerner Christiansen [image]

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland. Lidt OT

af ivar, 7/2 2025, 01:09 (21 timer, 42 minutter siden) @ Peter Roland Hansen

Jeg bemærker en række behjulede brune bokse - ja, hvad hed de egentlig? De står ret langt fra godset, hvornår blev de udrangeret?

Jeg har stadig lyden i øret, når en af Søren Peters - den lokale DSB-vognmand - lastbiler trak sådan en igennem byen - det larmede.

mvh
-ivar

Lidt OT, Transportbeholdere

af Steffen Dresler, 7/2 2025, 08:16 (14 timer, 35 minutter siden) @ ivar

Kære Ivar

Det er såmen "Transportbeholdere" og fandtes i utallige udformninger afhængig af indhold mv.

Du kan finde de forskellige typer i DRM II, hvor de som andet materiel er beskrevet med mål mv.
Herunder to billeder, hvor nok den gængse almindelige type bliver transporteret på en Kampspor på Godsbanegården og et andet billede, hvor en transportbeholder bliver læsset fra (eller omvevdt) varehuset og ombord på ladet af en Bedford lastvogn fra Plumrose.

[image]

[image]

Steff

NB: Du kan se en brun transportbeholder "under læsning/åbning" på 1. sal på Danmarks Jernbanemuseum.

Lidt OT, Transportbeholdere

af Andreas Nielsen ⌂, Wismar, Tyskland, 7/2 2025, 08:27 (14 timer, 24 minutter siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Andreas Nielsen, 7/2 2025, 08:48

Her er et billede af transportbeholderen på 1. sal på Danmarks Jernbanemuseum.

På gulvet står: "Godstransport 1950-1989"

[image]

Andreas

Lidt OT, Transportbeholdere

af Heick, 7/2 2025, 10:30 (12 timer, 21 minutter siden) @ Andreas Nielsen

[image]

og så lige en mere ca 1960 på Frederiksberg Station (Austin)
mvh Steen

Lidt OT, Transportbeholdere

af Steffen Dresler, 7/2 2025, 18:12 (4 timer, 39 minutter siden) @ Heick

Selvfølgelig skal DSB egen reklame ikke mangle!

[image]
Arkiv Jernbanekilder.

Steff

Avatar

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 6/2 2025, 17:35 (1 dag, 5 timer, 16 min. siden) @ Andreas Nielsen

Vi fik vist aldrig løst mysteriet om byggenummeret:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=61485
Mon der er kommet ny viden om emnet siden 2021?

I databasen står vognen stadig som 18031 og ikke 18051:
https://www.jernbanen.dk/fabrik.php?id=83

En nem løsning ville være, blot at bytte rundt på de to fabriksnumre - Men bliver det mere rigtigt af det?

I Mertes Lieferliste er SB M 1 angivet som 18031, mens de tre øvrige vogne har et spørgsmålstegn som byggenummer.

--
[image]

Avatar

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/2 2025, 18:05 (1 dag, 4 timer, 46 min. siden) @ Tommy Nilsson


En nem løsning ville være, blot at bytte rundt på de to fabriksnumre - Men bliver det mere rigtigt af det?

I Mertes Lieferliste er SB M 1 angivet som 18031, mens de tre øvrige vogne har et spørgsmålstegn som byggenummer.

Det kan vel tyde på, at Mertes Lieferliste ikke har haft adgang til fabrikkens liste over byggenumrene, men har nummeret 18031 fra 2. hånd. Ellers havde Metes vel haft numrene fra de øvrige tre vogne også. Nummeret på den fotograferede byggeplade må være det rigtige, uanset hvad der er skrevet i diverse lister. Det er lidt svært at tage alvorligt, at der skulle være fejl på en byggeplade.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Andreas Nielsen ⌂, Wismar, Tyskland, 6/2 2025, 19:23 (1 dag, 3 timer, 28 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Fabrikkens liste over byggenumrene gik sandsynligvis tabt under Anden Verdenskrig, da fabrikken blev bombet i efteråret 1944, og administrationsbygningen med fabrikkens arkiv blev ødelagt.

I bogen "Motormateriellet fra udenlandske fabrikker før 1945" (banebøger 1984) er kun ét byggenummer nævnt, nemlig SB M1 (angiveligt 18031), fabriksnumrene på de tre andre motorvogne er nævnt som ukendte. Dette kunne være Mertes kilde.

Avatar

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/2 2025, 19:47 (1 dag, 3 timer, 4 min. siden) @ Andreas Nielsen

Fabrikkens liste over byggenumrene gik sandsynligvis tabt under Anden Verdenskrig, da fabrikken blev bombet i efteråret 1944, og administrationsbygningen med fabrikkens arkiv blev ødelagt.

I bogen "Motormateriellet fra udenlandske fabrikker før 1945" (banebøger 1984) er kun ét byggenummer nævnt, nemlig SB M1 (angiveligt 18031), fabriksnumrene på de tre andre motorvogne er nævnt som ukendte. Dette kunne være Mertes kilde.

Sikkert. Så må "nogen" jo prøve at finde kontrakterne på de danske vogne i de danske arkiver.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Andreas Nielsen ⌂, Wismar, Tyskland, 7/2 2025, 20:30 (2 timer, 21 minutter siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har tyske oversættelser af kontrakterne med de tre privatbaner om levering af de fire motorvogne MFVJ M1 + M2, SB M1 og HFJ M5. Oversættelserne er bevaret i arkivet hos MTU, Friedrichshafen(Bodensee), forhenværende Maybach Motorenbau GmbH.

Desværre indeholder kontrakterne ingen oplysninger om byggenumrene. Men måske vil leveringsrækkefølgen hjælpe med at løse gåden i fremtiden. I henhold til kontrakterne skulle vognene leveres til en tysk/dansk grænsestation senest på følgende datoer:

MFVJ M1 og M2 den 1. april 1927
SB M1 den 15. april 1927
HFJ M5 den 1. juli 1927

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Steffen Dresler, 7/2 2025, 20:39 (2 timer, 12 minutter siden) @ Andreas Nielsen

Hallo Andreas

Vær lige opmærksom på, at i nogle tilfælde, fik bestilt materiel tildelt fabriksnummer ved bestillingen og ikke ved afleveringen.

Steff

Skagensbanens M1 (SB M1) solgt til Wismar, Tyskland

af Oversmeden, 7/2 2025, 22:18 (33 minutter siden) @ Steffen Dresler

Vær lige opmærksom på, at i nogle tilfælde, fik bestilt materiel tildelt fabriksnummer ved bestillingen og ikke ved afleveringen.

Nu kender jeg ikke til tyske forhold, men når jeg kikker på både Frichs og Nohabs leveringer, så er der en fantastisk overensstemmelse med antal enheder købt og nye byggenumre.
På den led kan det ofte spores som en længere serie er bestilt i flere omgange.

Byggenumre var sjældent en del af kontrakten; det var mere noget med "10 stk type etellerandet". Nogle gange kan man være heldig at litra og nummer er angivet i kontrakten. Som nedenstående eksempel fra SJ er et eksempel på.
[image]

Fremgangsmåde fra både Frichs og Nohab er ikke så forskelligt fra nutidens skibsbygning, hvor en serie skibe bliver tildelt skrognummerer (byggenummerer i maritim lingo) efter kontraktens indgåelse. Reelt omtales skibene da med skrognummer indtil efter afleveringen.....så kan man godt bruge navnet herefter.

Billige jernbane T-shirts


Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak