Hjælp til identificering af jernbanebilleder fra Spanien

af Niels Munch, 4/2 2025, 10:44 (8 timer, 11 minutter siden) @ Peter Roland Hansen
redigeret af Niels Munch, 4/2 2025, 11:29

Er man til spanske jernbaner, damplokomotiver (hvoraf mange under damp) og især smalspor, skal man unde sig et kig i disse billedsamlinger, - og også gerne bidrage til at komplettere og kvalificere data til billederne.

Selv har jeg løftet en flig af Svend Jørgensens samling og har fundet et par "dataløse" eksempler, som det vistnok er lykkedes at bestemme:

Eksempel 1:
[image]
SvJ 10140151

Lokomotivet er identificeret som ESTADO No. 19, bygget af Euskalduna i Bilbao 164/1929 sammen med søstermaskinen nr. 18, begge trekoblede 750 mm og overflyttet fra Palamós-Gerona-Bañolas til Onda al Grao de Castellon i 1957. Billedet er formentlig fotograferet i Castellon i banens nedlæggelsesår 1963.

Skibsværftet og lokomotivfabrikken Euskalduna byggede faktisk kun 4 smalsporede lokomotiver i alt, foruden de ovennævnte to 750 mm var det 2 metersporede Garrat-lokomotiver (!) til minebanen Sierra Menera (f.nr. 189 og 190/1930).

Eksempel 2:
[image]
SVJ 10140147

Denne 3-koblede 750 mm ESTADO No. 20 er virkelig en ener, bygget i 1935 af Metalúrgica de San Martin (MSM) i Barcelona som f.nr. 1 og på tysk licens (Gmeinder) for EFE til Ferrocarril de Flassá – Palamós, overført 1956 til Ferrocarril de Valdepeñas a Puertollano og efter dennes nedlæggelse i 1963 overført til Fc de Sant Feliu de Guixols s Gerona. Den skulle være bevaret i Sant Feliu. Billedet er fotograferet ved depotet i Valdepeñas i banens sidste driftsår 1963.

ESTADO No. 20 var i øvdigt det første stykke trækkraft anskaffet af EFE.

Lidt om ESTADO
EFE, Explotación de Ferrocarriles por el Estado, blev oprettet 1926 til forvaltning af de statsbyggede jernbaner eller de, der p.g.a. økonomien var overgået til statslig forvaltning. Organisationen blev justeret i 1965 og benævnt FEVE, Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha (Spaniens smalsporede jernbaner). Det rullende mateiel kunne ses med ejendomsmærket ESTADO og omflyttes banerne imellem efter behov.

Ansvaret for de fleste af de tilbageværende smalsporsbaner blev i 1979 uddelegeret til Spaniens autonome provinser, og i medfør af de seneste jernbanereformer nedlagdes FEVE helt med udgangen af 2012.

Kilder:
Grundigt website om spaniens jernbaner: https://www.spanishrailway.com/
Seriøs blog om spanske jernbaner: https://trenesytiempos.blogspot.com/
Om FEVE: https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocarriles_Espa%C3%B1oles_de_V%C3%ADa_Estrecha
Bonus om bevarede damplokomotiver i Spaniens provinser: http://www.locomotoravapor.com/
Bog "Locomotives & Railcars of the Spanish Narrow Gauge Public Railways", Industrial Railway Society 1995 (ISBN 0 901096 88-1)

Efter således at have været opslugt af et par fra SvJ's spanske billedsamling kunne jeg konstatere, at det også er en tidsrøver :-P .

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak